Niemcy nie chcą wpuścić dolnośląskich pociągów na swoje stacje. Dlaczego?

Marcin Walków
Pociągi Kolei Dolnośląskich nie mają prawa wjazdu na teren Niemiec. Tymczasem mogłyby kończyć bieg na stacji w Görlitz
Pociągi Kolei Dolnośląskich nie mają prawa wjazdu na teren Niemiec. Tymczasem mogłyby kończyć bieg na stacji w Görlitz Paweł Relikowski/zdjęcie ilustracyjne
Po likwidacji pociągu Wrocław - Drezno trwają rozmowy na temat możliwości wjazdu polskich szynobusów na przygraniczną stację w Görlitz. Delegacja urzędu marszałkowskiego i Kolei Dolnośląskich rozmawiała wczoraj w Dreźnie z przedstawicielami niemieckich kolei. Chodzi o możliwość wjazdu polskich pociągów na stację kolejową w Görlitz. Teraz kończą one bieg w Zgorzelcu, a manewry wykonują na moście granicznym.

Tymczasem, gdyby szynobusy mogły dojeżdżać do Görlitz, rozwiązałoby to problem braku bezpośrednich połączeń z Wrocławiem.
Od 1 marca nie jeżdżą pociągi Regioekspres, łączące Wrocław i Drezno. Były zbyt drogie - Dolny Śląsk dopłacał do nich nawet 8 mln zł rocznie, także za wynajem niemieckiego szynobusu.

Do tej pory największym zainteresowaniem pasażerów cieszyła się jazda na odcinku do granicy polsko-niemieckiej.
Na przeszkodzie stoją wymogi formalno-prawne Niemieckiego Urzędu Kolejowego (EBA), który nie zgadza się na wpuszczenie polskich pociągów na niemieckie torowiska. Takiego problemu nie mieli nasi czescy sąsiedzi. - Przed granicą do naszego szynobusu wsiada czeska załoga i dalej jedzie on de facto jako pociąg czeski - mówi Justyna Stachniewicz, rzeczniczka Kolei Dolnośląskich.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest elektryfikacja linii na #odcinku z Węglińca do Zgorzelca. To jednak pieśń przyszłości. Choć, jak twierdzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, pieniądze na ten cel mają się znaleźć w unijnych programach latach 2014-2020.

- To element większego planu elektryfikacji trasy Wrocław - Zgorzelec/Görlitz. Rozważana jest możliwość połączenia jej z elektryfikacją odcinka Zgorzelec - Lubań- mówi Piotr Popa, rzecznik resortu.

Obecnie z Dolnego Śląska jeździ 15 par pociągów trans-granicznych do Czech. Urząd marszałkowski na razie nie planuje zmian.

Zobacz koniecznie: Odjechał ostatni pociąg z Wrocławia do Drezna (ZOBACZ FILM I ZDJĘCIA)

Wideo

Komentarze 62

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik
Oby to rzeczywiście byli niemcy. Pozostawili we wrocławiu wiele dobrodziejstw materialnych. A nie żydowska ameryka
e
elcia
"Do tej pory największym zainteresowaniem pasażerów cieszyła się jazda na odcinku do granicy polsko-niemieckiej"
Kiepska praca dziennikarska!
Nie pamiętam, żeby pociąg z Goerlitz w kierunku Drezna był pusty, a to sugeruje powyższy cytat.
I na wspomnainym odcinku pociąg dalej kursuje, tylko nam się znowu coś nie opłacało.
Zrywamy umowy z dnia na dzień, a potem zrzędzimy i narzekamy.
I winni są jak zwykle inni.

"Na przeszkodzie stoją wymogi formalno-prawne Niemieckiego Urzędu Kolejowego (EBA), który nie zgadza się na wpuszczenie polskich pociągów na niemieckie torowiska. Takiego problemu nie mieli nasi czescy sąsiedzi. - Przed granicą do naszego szynobusu wsiada czeska załoga i dalej jedzie on de facto jako pociąg czeski - mówi Justyna Stachniewicz, rzeczniczka Kolei Dolnośląskich"
Każdy kraj ma takie wymogi i urzędy każdego kraju mają swoje procedury,a to po prostu trwa. Jak się nie potrafi myśleć z wyprzedzenien, to takie tego są skutki. Nie ma co lamentować i znowu wchodzić w rolę ofiary. Jak się nabroiło to trzeba powiedzieć mea culpa i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Ale my lubimy tzw. akcje i dużo szumu jak się to mleko już rozlało. A z ręką na sercu: kto zaufałby w interesach niesłownemu partnerowi po raz kolejny?
b
blablagwa
a jak zażywasz kąpieli to znaczy ze pijesz wodę z wanny?
G
Gość
...hi,hi
b
boodex
Ci z Wrocławia, rzecz jasna ;)
K
Kazik
Moze VT628 jezdzi regularnie z Berlina do Szczecina i od wielu lat w kolejach Mazowieckich do Ostolęki
v
vbb
..he,he
L
Libor
Tylko ze tam nie ma stacji:).
115
Smiech.To dokad jezdzi te 15 par?
R
Retorsja
Jak to polski pociąg nie może wjeżdżać do Niemiec Przecież jest Szengen do cholery !!Niech Polska wniesie skargę do UE na Niemcy za praktyki monopolistyczne
F
Fred
Temat jest polityczny, nasz urzad nie chcial przez lata wpuscic niemieckich pociagow na stacje Swinoujscie Centrum,pomimo ze to stacja do ktorej dojezdzaja tylko niemiecki pociagi.
Proponuje zeby KD kupily 1 sklad juz jezdzacy w Niemczech i nie powinno byc problemu.
G
Gość
SEPARATYSTOM!
G
Gość
Najlepiej kosztem nauki obcych języków, matematyki, fizyki, biologii, historii, ekonomii i innych, tym podobnych bzdur.
z
zibi
Do UTK we Wrocławiu DB musiało dosłać całą dokumentację szynobusu i każdy szynobus był sprawdzany czy jest zgodny z dokumentacją i dopiero wtedy został dopuszczony do jazdy po torach PLK. A więc czego marudzimy
P
Pasażer
Wszystko co nie jest we władaniu kolonii Watykańskiej w Polsce jest złe, Niemcy też...
Dodaj ogłoszenie