MKTG SR - pasek na kartach artykułów
4 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Prof. Adam Szeląg wskazuje także inną przyczynę: - To mogą...
fot. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press

Nie mkną po szynach wrocławskie tramwaje. Nie mają prądu

Rozwiązanie: tramwaje z akumulatorami lub stacje zbierające energię z hamujących tramwajów

Prof. Adam Szeląg wskazuje także inną przyczynę: - To mogą być także efekty wieloletniego niedoinwestowania, kiedy w latach 90, przy podziale własności energetyki zawodowej i spadku zapotrzebowania na energię elektryczną, o rozbudowie infrastruktury elektroenergetycznej nie myślano. Było także zachłyśnięcie się transportem samochodowym, a na transport elektryczny nie było środków – mówi naukowiec i dodaje, że także próby oszczędzania na kosztach na etapie projektowania mają złe skutki: - Różne firmy wygrywają przetargi na analizy czy realizację w systemie projektuj-buduj. Potem nie robią analiz, tylko jakieś proste obliczenia, często po zrealizowaniu zadania. Żeby wykonać dobre opracowanie czy projekt, trzeba dysponować odpowiednią kadrą i posiadać kompetencje i narzędzia, które uwzględniają szereg uwarunkowań i zjawisk fizycznych mogących wystąpić w przyszłości. Jeśli chcemy osiągnąć odpowiedni wieloletni efekt, musimy nieraz więcej wydać na etapie przygotowań projektu, aby w trakcie eksploatacji uniknąć problemów – tłumaczy ekspert.

Jeszcze w 2011 r. informowano, że w trakcji brakuje prądu najczęściej wtedy, kiedy kilka tramwajów próbuje jednocześnie ruszyć. Technologie się zmieniają i dziś specjaliści wskazują, że obecnie ruszanie pojazdu jest płynne, a prąd narasta do największych wartości przy prędkościach rozruchu 15 – 25 km/h.
Rozwiązaniem pozwalającym na zaoszczędzenie energii są systemy hamowania odzyskowego stosowane we współczesnych tramwajach. Wagony pobierają więcej prądu niż kilka czy kilkanaście lat temu, ale mogą go następnie oddać. Wyzwaniem staje się jednak magazynowanie energii: - Nowe tramwaje np. z Pesy, mają zasobniki. W Warszawie jeździ 80 takich tramwajów. One pobierają prąd, a potem oddają do zasobnika i następnie pobierają z zasobnika zmniejszając obciążenie samej sieci. Ponadto tramwaj z zasobnikiem może przejechać pewien odcinek bez napięcia w sieci trakcyjnej.

Jeśli kupuje się tramwaj bez zasobników, to one mogą oddać energię przy hamowaniu tylko innym tramwajom, ale warunek jest taki, że w obszarze zasilania musi wystąpić jednoczesność poboru i oddawania energii. Jeśli tej jednoczesności nie ma, to energia hamowania zostanie wytracona w rezystorach hamowania – mówi Adam Szeląg.
Rozwiązaniem zastępczym może być stosowanie stacjonarnych zasobników energii przyłączonych do sieci trakcyjnej. Jak mówi Szeląg, taki zasobnik zastosować jako uproszczoną, a nawet tymczasową, np. w warunkach przebudowy sieci czy awarii podstację, która nie wymaga zasilania, bo gromadzi energię z hamujących tramwajów i oddaje prąd do tych pojazdów, które w danej chwili go pobierają.

Prof. Szeląg zwraca uwagę, że jeśli sprawy zasilania, trakcji elektrycznej i nowych podstacji będą traktowane po macoszemu, to nowo kupowanym tramwajom będzie brakować energii.

Zobacz również

ME w kajakarstwie górskim. Srebrny medal Klaudii Zwolińskiej

ME w kajakarstwie górskim. Srebrny medal Klaudii Zwolińskiej

Horoskop dzienny na 16 maja. Wróżka Estera wie, jaki czeka nas dzień

Horoskop dzienny na 16 maja. Wróżka Estera wie, jaki czeka nas dzień

Polecamy

Serialowa Ellie i Dina z The Last of Us na nowych zdjęciach z planu

GORĄCY TEMAT
Serialowa Ellie i Dina z The Last of Us na nowych zdjęciach z planu

Zaplanuj prace w ogrodzie na czerwiec. Skorzystaj z kalendarza księżycowego

Zaplanuj prace w ogrodzie na czerwiec. Skorzystaj z kalendarza księżycowego

Pyszny biszkopt z truskawkami. Poznaj przepis na deser jak od babci

Pyszny biszkopt z truskawkami. Poznaj przepis na deser jak od babci