Odpowiedzi poszukał reporter Marcin Hołubowicz.
We Wrocławiu powstaje infrastruktura rowerowa, która ma pomóc rowerzystom zarówno w łatwiejszym poruszaniu się po mieście, jak i umożliwić przypięcie swojego pojazdu. Urząd Miejski od 2009 roku co roku montuje nowe stojaki rowerowe. W tym roku system parkingowy ma się powiększyć, a ogólna liczba miejsc parkingowych ma wynieść 4500. Najczęściej montowane są stojaki rowerowe w kształcie odwróconej litery „U”: – Stowarzyszenia użytkowników rowerów rekomendują tego typu stojaki ze względu na możliwość przypięcia koła i ramy roweru, co zwiększa bezpieczeństwo rowerów – informuje Małgorzata Krajewska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego – Sam stojak rowerowy nie zapewnia jednak 100% bezpieczeństwa – niezbędne jest dobre zapięcie rowerowe, a jego kupno spoczywa na użytkowniku – dodaje.
Miasto nie zamierza na chwilę obecną wprowadzić dodatkowego programu, który wykraczałby poza podejmowane działania w sprawie kradzieży rowerów. Poszukiwanie sprawców jest zaś zadaniem policji. Niestety nie ma osobnego monitoringu parkingów rowerowych. Miejsca, w których rowerzyści pozostawiają swoje jednoślady są jednak często objęte "zwykłym" monitoringiem, a ten pozwala czasami przyłapać złodzieja na gorącym uczynku.
Przede wszystkim należy jednak zgłaszać każdą kradzież na policję: – Po kradzieży roweru warto się do nas zgłosić – zachęca Paweł Petrykowski, rzecznik prasowy wrocławskiej policji. – Rower trafia wtedy do rejestru przedmiotów utraconych. Dzięki temu, gdy funkcjonariusze natrafiają na skradziony rower, mogą łatwiej ustalić jego właściciela – dodaje.
Wrocławska policja często prowadzi akcje znakowania rowerów. Oczywiście nie unikniemy dzięki temu „utraty” pojazdu, ale oznakowanie może pomóc w jego odzyskaniu. Policja niestety nie planuje urządzać prowokacji, tłumacząc to faktem zbyt wielu miejsc, w których pojazdy są przywłaszczane. Funkcjonariusze prowadzą za to kontrole na targowiskach pod kątem skradzionych przedmiotów. Zdarza się również, że w trakcie rutynowych kontroli na wrocławskich ulicach może dojść do zidentyfikowania złodzieja. Jednak głównie w wypadku, gdy rower jest oznakowany.
Pomysłowość i bezczelność złodziei jednak nie zna granic. Rowery znikają nie tylko ze stojaków rowerowych, ale także klatek schodowych czy zamkniętych piwnic. Najrozsądniej jest więc jednak zainwestować w porządne zabezpieczenia. Ich ceny wahają się od 8 do 300-400 zł. Rozpiętość jest duża, jednak być może warto wydać więcej na zapięcie, niż co chwilę kupować nowy rower. Można też spróbować zaopatrzyć się w różnego rodzaju alarmy czy nadajniki GPS, a w przypadku drogich, profesjonalnych jednośladów wykupić ubezpieczenie od kradzieży.
Warto, w miarę możliwości zastosować się do kilku podstawowych zasad:
- rowery przypinamy w miejscach publicznych, często uczęszczanych i dobrze oświetlonych
- staramy się unikać pozostawiania pojazdów bez przypięcia lub bez opieki
- przypinamy rower nie tylko za koło (łatwo je odkręcić), ale również za ramę
- jeżeli mamy taką możliwość, warto trzymać rower w domu czy mieszkaniu, a unikać klatek schodowych i słabo zamykanych piwnic
- kupujemy porządne zapięcia rowerowe (najlepiej atestowane); zabezpieczenie typu linka-sprężynka można bardzo łatwo i szybko przeciąć.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?