Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2016. Dziś na polskim Dziady, Lalka i Herbert (TEMATY, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI DO ZADAŃ)

JU, PB
Matura 2016. Dziś na języku polskim Dziady cz. IV (TEMATY, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI DO ZADAŃ)
Matura 2016. Dziś na języku polskim Dziady cz. IV (TEMATY, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI DO ZADAŃ) Piotr Bera
Matura 2016 - język polski na poziomie podstawowym za nami! Okazuje się, że na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym uczniowie musieli zmierzyć się np. z "Dziadami" Adama Mickiewicza i "Lalką" Bolesława Prusa (mimo że byli przekonani, że jej nie będzie, bo była w ubiegłym roku). Co jeszcze było na podstawie? Czy pytania były trudne? MATURA 04.05.2016 JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY PYTANIA, TEMATY, ZADANIA, ODPOWIEDZI

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY DZISIAJ, 04.05.2016, POJAWIŁY SIĘ

PRZED EGZAMINEM ZOBACZ KONIECZNIE: MATURA 2016. MATEMATYKA - NAJTRUDNIEJSZE ZADANIA. Z tym maturzyści sobie nie radzą (ROZWIĄZANIA)

ZOBACZ TEŻ Matura 2016. JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - co było? PARANDOWSKI, KONWICKI, SCHULZ (ARKUSZE CKE, TEMATY, PYTANIA, ODPOWIEDZI)

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Zadanie 1.1. Czy na każde z poniższych pytań można znaleźć odpowiedź w pierwszym akapicie tekstu S. Falkowskiego i P. Stępnia? Podkreśl TAK, jeśli można znaleźć odpowiedź, albo NIE – jeśli nie można.

  • 1. Jakie negatywne aspekty ludzkiej egzystencji zawiera wizja świata ukazana w Lalce? NIE
  • 2. Jakimi metaforami bohaterowie Lalki określają sytuację człowieka w świecie? TAK
  • 3. Jakich niepokojów doświadcza stary subiekt? TAK.

PYTANIA I ODPOWIEDZI BĘDZIEMY DODAWAĆ NA BIEŻĄCO - ODŚWIEŻAJ STRONĘ! WCISKAJ F5

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Zadanie 1.2.
Podaj dwa przykłady, którymi autorzy tekstu ilustrują swoje przekonanie o tym, że w Lalce odpowiedzią na egzystencjalne trwogi jest przyjaźń i troska o drugiego człowieka.

Przykład 1. przykładowa odpowiedź: troska Węgiełka o Stanisława Wokulskiego zawarta w liście lub sytuacje w której Szuman serdeczne żegna wyjeżdżającego Wokulskiego
Przykład 2. przykładowa odpowiedź: zwrot jaki Ignacy Rzecki użył do swojego przyjaciela w pamiętniku

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.3.

Czy autorzy tekstu podzielają pesymizm Rzeckiego wyrażony w słowach zaś ostatecznym kresem złych i dobrych jest garść popiołu? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do ostatniego akapitu.

Przykładowa odpowiedź: Autorzy tego tekstu nie podzielają pesymizmu Ignacego Rzeckiego. Sądzę tak, ponieważ przytaczają słynne słowa Horacego "nie wszystek umrę".

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.4.
Ostatni akapit rozpoczyna się zdaniem: Sam stary subiekt jednak umrze, nie doczekawszy spełnienia żadnego ze swoich marzeń. Na podstawie znajomości całej powieści wymień dwa marzenia, których spełnienia Rzecki nie doczekał.

Przykładowa odpowiedź: Pierwsze z nich to zwycięstwo narodu Napoleonidów a drugie to szczęście i ślub Wokulskiego (np. z panią Stawską)

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.7.
Napisz streszczenie tekstu liczące 40-60 słów.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TEKSTY ŹRÓDŁOWE DO KOLEJNYCH ZADAŃ

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.1.
Na podstawie tekstu 1. wyjaśnij, na czym polega nieprzestrzeganie norm dotyczących poprawności zapisu oraz poprawności stylu przez ludzi posługujących się „pisanym językiem mówionym”.

Przykładowa odpowiedź:
Nieprzestrzeganie norm dotyczących poprawności zapisu ludzi posługujących się "językiem pisanym mówionym" polega na przykład na tym, że w tekście takim:
- nie ma znaków interpunkcyjnych
- nie ma polskich znaków
- nie ma dużych liter na początku zdania i w nazwach własnych.

Nieprzestrzeganie poprawności stylu polega tu na przykład na posługiwaniu się skrótami, wulgaryzmami, wtrącaniu skrótów anglojęzycznych.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.2.
Do jakiego związku frazeologicznego autor tekstu 1. nawiązał we fragmencie: Aż samo ciśnie się na klawiaturę […]. Zapisz ten związek, jego znaczenie oraz funkcję wskazanej wyżej innowacji językowej.

Przykładowa odpowiedź: Związek frazeologiczny: coś ciśnie się na usta
Znaczenie słownikowe: przymus wewnętrzny
Funkcja innowacji: urozmaicenie tekstu, uwspółcześnienie związku ukazuje ekspansję nowych form przekazu

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.3.
W którym tekście – 1. czy 2. – zauważyć można osobisty stosunek autora lub autorki do opisywanego zjawiska językowego? Uzasadnij odpowiedź, podając dwie cechy wybranego tekstu.

Przykładowa odpowiedź: W pierwszym tekście. Używanie formy pierwszej osoby liczby mnogiej, stosowanie emotikonki ";-)" na końcu tekstu, posługiwanie się językiem skrótów powszechnym w SMS-ach i mailach.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.4 W tekście 1. pojawia się stwierdzenie, że obrońcy języka martwią się niepotrzebnie. Na podstawie tekstu podaj argument, który potwierdza tę opinię

Przykładowa odpowiedź: Tak jak fast-foody nie zdominowały prawdziwej sztuki kulinarnej, tak język internetu nie zniszczy języka tradycyjnego. Z resztą ludzie potrafią przecież posługiwać się wieloma językami jednocześnie.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.5.
Sformułuj tezę wspólną obu tekstom.

Język internetu, SMS-ów, maili jest formą współczesnej polszczyzny, charakteryzującej się tym, że język pisany stanowi zapis języka mówionego (skracamy, nie używamy znaków przystankowych, wplatamy anglicyzmy).

Historia nieszczęśliwej miłości z "Dziadów" cz. IV Adama Mickiewicza - to jeden z tekstów źródłowych, które pojawiły się dziś, 04.05.2016 r., na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym. Temat, do którego podano fragmenty "Dziadów" brzmiał: "Czy warto kochać pomimo cierpienia?". Przypomnijmy, że liryczny monolog Gustawa o „niebie i piekle miłości” to jednocześnie swego rodzaju biografia (dosyć niepełna) młodego mężczyzny, który zmarł zbyt szybko, a historię swojego życia zamknął w trzech krótkich i symbolicznych godzinach: miłości, rozpaczy i przestrogi.

Godzina pierwsza w monologu Gustawa to właśnie godzina miłości - miłości nieszczęśliwej, bo zakończonej bardzo szybko. Gustaw, który przybył do księdza, opowiada mu historię swojej miłości: jak poznał ukochaną, jak się w niej zakochał, mówi też o zamążpójściu swojej ukochanej, wreszcie o rozstaniu i cierpieniu. Godzina miłości to także wspomnienie pożegnania z ukochaną, kiedy prosiła go, aby o wszystkim zapomniał i skupił się na innych rzeczach, na nauce, sławie, ojczyźnie i przyjaciołach. Łączący ich łańcuch nie pękł, lecz został zniszczony rękami złych ludzi. Gustaw jednak wierzył, że połączą się po śmierci, skoro na ziemi nie było już dla nich nadziei.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TUTAJ ZA CHWILĘ ZNAJDZIESZ ARKUSZE
(linki będą aktywne, gdy tylko dostępny będzie arkusz)
- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - CAŁY ARKUSZ CKE - formuła do 2014 "stara matura"! PYTANIA, ZADANIA
- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - Formuła do 2014 "stara matura" ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA

- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - CAŁY ARKUSZ CKE - formuła od 2015 "nowa matura"! PYTANIA, ZADANIA
- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - Formuła od 2015 "nowa matura" ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA

CO JESZCZE BYŁO NA JĘZYKU POLSKIM NA POZIOMIE PODSTAWOWYM?
MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TEMATY WYPRACOWAŃ:
1. "Czy warto kochać pomimo cierpienia?" (Tekst źródłowy: "Dziady" cz. IV, Adam Mickiewicz)
2. Analiza wiersza "Dałem słowo" Zbigniewa Herberta

"Dałem Słowo"
byłem bardzo młody
i rozsądek doradzał
żeby nie dawać słowa

mogłem śmiało powiedzieć
namyślę się jeszcze
nie ma pośpiechu
to nie rozkład jazdy

dam słowo po maturze
po służbie wojskowej
kiedy zbuduję dom

ale czas eksplodował
nie było już przedtem
nie było już potem
w oślepiającym teraz
trzeba było wybierać
więc dałem słowo

słowo –
pętla na szyi
słowo ostateczne
w rzadkich chwilach
kiedy wszystko staje się lekkie
przechodzi w przezroczystość
myślę sobie:
„słowo daję
chętnie bym
cofnął dane słowo”

trwa to krótko
bo oto – skrzypi oś świata
mijają ludzie
krajobrazy
kolorowe obręcze czasu
a dane słowo
ugrzęzło w gardle

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - TEKSTY ŹRÓDŁOWE DO ZADAŃ
1. Jeden z tekstów dotyczył "Lalki" Bolesława Prusa. Chodziło o fragment, w którym Rzecki otrzymuje list zaadresowany do Wokulskiego (pojawia się w nim napis "Non omnis Moriar"- nie wszystek umrę). Uczniowie zapamiętali, że na jego podstawie musieli zastanowić się, co zostawiamy po sobie, jaką spuściznę.
2. Tekst o pisaniu w internecie - dlaczego używamy tu słowa mówionego, a nie pisanego, dlaczego skracamy, nie stosujemy interpunkcji i polskich znaków? Czy takie pisanie sprawia, że nasz język staje się uboższy?

DOBRE RADY NA MATURĘ 2016 (FILM):

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska