Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marzenia i plany ulokowane w skarpetkach

Katarzyna Kijakowska
Oleśniczanka Anna Kurp, współzałożycielka firmy SOXY
Oleśniczanka Anna Kurp, współzałożycielka firmy SOXY Archiwum prywatne Anny Kurp
Na polskiej mapie modowej pojawił się nowy gracz. Marka SOXY rzuca wyzwanie światowym producentom skarpet męskich i prezentuje najnowszą kolekcję. Wzornictwo tworzone przez projektantów mody oraz wysoka jakość wykonania stawiają konkurencji wysoko poprzeczkę. Współtwórczynią marki jest oleśniczanka Anna Kurp.

Pomysł na biznes
Jeszcze kilka lat temu, nikt by nie pomyślał, że skarpety mogą stać się wyróżnikiem męskiej garderoby, że mogą wyznaczać trendy i kierunki w modzie. Szarobura nijakość skarpet stała się jedną z przyczyn powstania marki SOXY.
–  Byłem zmęczony nudnymi i smutnymi skarpetami, chciałem stworzyć markę, która będzie czymś więcej niż tylko firmą. Soxy to filozofia, styl życia i odwaga – opowiada Tomasz Szatański, pomysłodawca i współzałożyciel Soxy. – Najtrudniejszy był pierwsze etap. Musiałem zebrać ekipę i fundusze na rozwój firmy. Z pomocą przyszła moja znajoma – Ania Kurp, która zajmuje marketingiem i PR. Zachwyciła się ideą i postanowiła – wraz ze mną – poprowadzić ten biznes – dodaje.

29-letnia Anna Kurp jest rodowitą oleśniczanką. W rodzinnym mieście nigdy nie była osobą anonimową. Była działaczką młodzieżowego parlamentu, jako nastolatka współpracowała z lokalnymi mediami. Tutaj skończyła najlepsze w mieście I Liceum Ogólnokształcące. Współtworzyła pierwszy zespół najpopularniejszego kilka lat temu portalu społecznościowego Nasza Klasa, który powstał we Wrocławiu.

– Byłam 21 osobą na pokładzie. Pamiętam czasy małego mieszkania, domku jednorodzinnego i wielkiego biurowca – opowiada Anna. – Pamiętam czasy przeciążonych serwerów, zaangażowanie ludzi, pasję i bezgraniczne oddanie. W takiej kulturze organizacyjnej dorastałam zawodowo. Każdemu życzę takiego startu. Nie ukrywam też, że idea start-upu ukształtowała moje spojrzenie na pracę, relacje w zespole oraz na linii pracownik – podwładny. Taką kulturę organizacyjną staram się budować w Soxach. Myślę, że wychodzi nam to całkiem nieźle – mówi Anna.

Tomasz i Anna ponad pół roku szukali inwestorów, projektantów i grafików, tworzyli identyfikację wizualną. Efekt przerósł ich najśmielsze oczekiwania.
– Kiedy po raz pierwszy zobaczyliśmy wyprodukowane skarpety autentycznie byliśmy wzruszeni – opowiada z przejęciem Ania. – Projekty, które wcześniej widzieliśmy w formie szkiców naszej dyrektor artystycznej, nagle stały się rzeczywistością: mogliśmy ich dotknąć, przymierzyć. Byliśmy dumni i szczęśliwi – dodaje.

Czym jest Soxy
Marka SOXY wyróżnia się na polskim rynku. Skarpety są tworzone przez profesjonalnych projektantów mody. Za wygląd i kształt pierwszej kolekcji jesień/zima 2015 odpowiada Monika Zajączkowska, dyrektor artystyczna SOXY, która doświadczenie zdobywała u boku Dawida Wolińskiego czy Maćka Zienia. Pracowała dla Levi Strauss, Lilou, Muses i Opery Narodowej w Poznaniu, gdzie przygotowywała autorskie kostiumy i kolekcje. Obecnie współpracuje z UEG, streetwearowym brandem znanym na całym świecie, z Mally&Co i z Bowman, jako projektant. Profesjonalne podejście do tworzonych kolekcji stanowi wartość dodaną marki SOXY.

– Każdy model, wzór, trójpak, to efekt analiz trendów modowych i przemyśleń. Tutaj nie ma miejsca na przypadek– wyjaśnia Monika. – W pierwszym sezonie najlepiej sprzedawanym wzorem był zestaw tomboy, w nowej kolekcji wszystkie.

Udany start
Anna Kurp wspomina pierwsze targi w Warszawie, na którym pojawiło się Soxy.
– Byliśmy na nich na początku grudnia ubiegłego roku, czyli kilka dni po oficjalnym starcie firmy. Efekt przerósł nasze oczekiwania – uśmiecha się. – Już w połowie pierwszego dnia brakowało nam kilku wzorów. Rano w niedzielę odbieraliśmy przesyłkę z Łodzi, z kolejną dostawą. Wyczyściliśmy magazyn niemalże do zera. Na własnej skórze przekonałam się co, tak naprawdę, oznacza klęska urodzaju – mówi Ania. – Sezon zakupowy w pełni, kilkadziesiąt zamówień w sklepie online dziennie, a my zostaliśmy bez towaru. Pracowaliśmy w dzień i w nocy.
Konkurencja na rynku jest spora: zarówno wśród marek zagranicznych, jak i polskich. Popyt napędza podaż. Mężczyźni coraz odważniej komponują garderobę i odchodzą od klasycznych, ciemnych skarpet, chcą być oryginalni, niebanalni, intrygujący.

– Dokładamy wszelkich starań, aby dać klientom coś więcej niż tylko skarpetki. Pilnujemy, aby nasze wzory były ciekawe, a nie infantylne. Nasza dyrektor artystyczna Monika Zajączkowska ma głowę pełną pomysłów i niezwykłe wyczucie – mówi pani Anna. – Klienci do nas wracają, wysyłają zdjęcia, dziękują. Dla mnie to największy wyznacznik sukcesu. Tym bardziej, że jesteśmy małą firmą, dopiero raczkującą na rynku – dodaje.

Skarpety Soxy produkowane są z wysokogatunkowej, czesanej bawełny, z domieszką poliamidu i elastanu dla zachowania rozciągliwości wzorów. W procesie uszlachetniania, są zmiękczane dzięki czemu mają działanie antybakteryjne i antygrzybicze, stopy w nich oddychają i nie pocą się – a testowane to było wraz z strażnikami granicznymi podczas 24 godzinnej zmiany. Jakość to podstawa. Dzięki niej, klienci, którzym spodobały się wzory i kupili skarpetki, wracają po kolejne.

Nasza rozmówczyni przyznaje, że tak jak w każdym biznesie pojawiają się też problemy.
– Nie ukrywam, że wtedy dużym wsparciem jest dla mnie mój narzeczony Jerzy, który doświadczenie w biznesie ma ogromne i bardzo mi pomaga – szczególnie w kwestiach strategicznych i zarządczych. Kiedy pędzę na zawodowej karuzeli zbyt szybko, kiedy jestem zdenerwowana, przytłoczona, on mówi: jeżeli nad wszystkim panujesz, znaczny, że jedziesz za wolno. I tego się trzymam – puentuje Anna Kurp.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska