18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Konstal 4N już gotowy. Zabytkowy tramwaj ruszył na jazdę próbną (FILMY, ZDJĘCIA)

Marcin Hołubowicz
Zabytkowy tramwaj Konstal 4N jest już gotowy
Zabytkowy tramwaj Konstal 4N jest już gotowy Marcin Hołubowicz
Zabytkowy tramwaj Konstal 4N jest już gotowy. Pojazdy był odnawiany i remontowany we Wrocławiu przez firmę Protram w zajezdni przy ul. Legnickiej 65. W przeglądzie technicznym uczestniczył... miejski konserwator zabytków. Miała miejsce też pierwsza jazda próbna, na razie tylko po zajezdni. Na wrocławskie tory wóz wyjedzie najprawdopodobniej w listopadzie. Na początek będą to wciąż jazdy próbne. Natomiast wrocławianie będą mogli do niego wsiąść dopiero w grudniu - po chrzcinach zaplanowanych na Mikołaja.

- Tramwaj jest już gotowy. Konserwator zabytków dokonał przeglądu, sprawdził czy wszystkie prace zostały wykonane i spisał protokół oddania pojazdu do użytku - mówi Zdzisław Janusz Kopka, prezes Protramu.

ZOBACZ WIĘCEJ: KONSTAL 4N - ZOBACZ JAK OD PODSTAW ODNAWIANO ZABYTKOWY TRAMWAJ (ZDJĘCIA)

Na jazdę próbną po mieście trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ właściciel zabytku - Towarzystwo Miłośników Wrocławia - musi dopełnić wszystkich formalności. Chodzi głównie o homologację, która zezwoli na dopuszczenie tramwaju do ruchu. Pierwsza podróż po miejskich torach odbędzie się więc najszybciej w listopadzie.

Co dalej z tramwajem? - Początkowo będzie służył do celów turystycznych, ale być może wejdzie na stałe w skład trasy muzealnej. Na stałe będzie garażowany w zajezdni na Biskupinie - mówi Anna Nawara z Towarzystwa Miłośników Wrocławia.

Tramwaj będzie miał swoje uroczyste chrzciny 6 grudnia 2013 r.

Konstal 4N z 1952 roku remontowany był od kilku miesięcy. Trzeba było m.in. wymienić zardzewiały dach oraz blachę na bokach tramwaju. Pojazd ma też został wyremontowane podwozie, które według przedstawicieli TMW będzie służyć latami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sivert
Nacisk osi na szynę Konstal N wynosi blisko 7 ton. Skoda 16T ma niewiele ponad 6 ton. (rozłożone nierównomiernie w odniesieniu do całej długości wozu) W dodatku eNusia ma osie rozstawione w odległości 3000 mm a skoda ma wózki o rozstawie osi 1880 mm. (20 mm mniej niż wózki 105). Skoda ma zainstalowane smarowanie obrzeży. Konstal N nie ma.
w
wieszcz
Jaki konserwator taki pantograf.
d
dw
Spoko luz :-) Każdemu może się wkraść literówka ;-) Komu to przeszkadza jedna literówka w komentarzu jest trolem. Miłego weekendu.
d
dw
One maja jezdzic a nie gnic w muzeum.
d
dysan112
choć pusto w hali. Miasto powinno przywrócić tam zajezdnie lub oddać cały teren zamian za tańszą eksploatacje wozów i torów. Wtedy zakład by się rozbudowało a i zlecenia by były.

Firma ma doświadczenie na rynku lokalnym zwłaszcza we Wrocławiu. To przecież tutaj powstał pierwszy całkowicie zbudowany we Wrocławiu po Wojnie tramwaj (205/204WrAs) który zbiera bardzo dobre opinie do tej pory.

Co dalej będzie, nie wiadomo. Juz rozwalono Pafawag, FAT, wiele zakładów elektrotechnicznych czy mechanicznych.

Zamiast tego pakuje się kasę w piłkę, robi fontanny, beznadziejne Ronda lub deptaki
T
Ty-123
Odpowiedź banalna: bo Skoda jest dużo cięższa i ma wagony połączone "na sztywno" członami co powoduje większe obciążenia skrętne, natomiast podwozie bez wózków skrętnych jest w obu typach pojazdów.
b
breslauer
Kiedy wybudowano zajezdnię na Biskupinie? Czy wybudowanie tej zajezdni to przyczyna, dla której planuje się likwidację zajezdni na Dąbiu?
b
baba
bo mam dopiero 64 lata ale pamiętam jak tramwajem z drewnianymi ławkami wracałam z treningów na basenie przy Teatralnej. Końcówka lat 50-tych i początek 60-tych. Szczególnie zimę pamiętam bo było w nich tak zimno, że moje niedosuszone warkocze zamarzały akurat w momencie kiedy tramwaj przejeżdżał pod bramą Uniwersytetu.
L
Luleq
Tak patrzę na ten wagon i widzę, że jest to "wersja" z ostatnich lat kursowania tego typu wozów. Ma już zamykane automatycznie drzwi, między kołami widać hamulce elektromagnetyczne, nad przednim wywietrznikiem charakterystyczna nadstawka, a z tyłu otwory wentylacyjne przetwornicy, światła tylne zespolone. Pierwotnie 4N nie miały tych elementów. Pantograf też nowy, "wiedeński" (dwa ramiona w dolnej części). Oryginalne 4N miały takie dwurombowe odbieraki. Często jeździłem takimi wehikułami, ale tak okropnie wściekle niebieskiego wewnętrznego wystroju nie przypominam sobie. Zwykle te laminaty bywały jasnoszare.
S
Sivert
Dlaczego wg Ciebie Skoda bardziej niszczy torowisko od tego wozu?
K
Krzysiu
Pantograf wygląda na orginalny ale drzwi to chyba był po dwóch stronach i sterowniki do jazdy z przodu i z tyłu.
m
maćko
Tak powinno się odnowić wszystkie zabytkowe tramwaje z Legnickiej. Z tak pokaźną kolekcją będzie można otworzyć muzeum komunikacji miejskiej.
b
bm
^miało być "w Szczecinie" - oczywiście literówka się wkradła :)
b
bm
To chyba było tak, że wprowadzenie elektrycznie otwieranych drzwi zarządzono odgórnie, po tragicznym wypadku tramwajowym w szczecinie. stąd tez pierwsze rozwiązania sterowania drzwiami miały nietypowe rozwiązania np. napęd za pomocą elektrycznych silników od wiertarek.
t
toromistrz
ładnie odrestaurowany tylko pantograf taki jakiś inny,co na to miejski konserwator zabytków?
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie