Karpacz: Kopa bez gondoli

    Karpacz: Kopa bez gondoli

    Rafał Święcki

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Miejska Kolej Linowa, po protestach ekologów, ogranicza inwestycje na szczytach Karkonoszy
    Nie będzie kolejki gondolowej i obrotowej restauracji na szczycie Kopy w Karpaczu. Miejska Kolej Linowa, czyli gospodarz tamtejszych tras i wyciągów narciarskich, pod naporem ekologów i przyrodników ograniczyła plany rozbudowy stacji. Zamiast planowanych 40 mln zł, chce zrealizować wariant oszczędnościowy i zainwestować 2-3-krotnie mniej.

    Pierwotnie planowano, że przestarzałą jednoosobową kolejkę krzesełkową, która od ponad 50 lat wwozi turystów na szczyt Kopy zastąpi kolejka z 8-osobowymi wagonikami.

    Jej górna stacja miała pomieścić nie tylko urządzenia wyciągu. Inwestor planował budowę restauracji w obrotowej kopule. Miała stać się symbolem Kopy, podobnie jak spodki zbudowane na Śnieżce.

    Ryszard Warecki, prezes spółki Miejska Kolej Linowa teraz chce wyrzucić te plany do kosza. - Mam dosyć dyktatu ekoterrorystów. Najtańszym kosztem postawimy 4-osobową kanapę. Nie ma sensu inwestować milionów, bo przy stawianych nam ograniczeniach wydatki nie zwrócą się nawet po dziesiątkach lat. Ten biznes w ogóle się nie domyka - mówi poirytowany Warecki.

    Jego firma ma problemy z ukończeniem raportu oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko. Kolejne wersje dokumentu są oprotestowywane przez ekologów.

    Zarząd stowarzyszenia Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot uznał go nawet za jedno z najgorzej przygotowanych opracowań w Polsce. Ekolodzy zrzeszeni w tej organizacji nie chcą dopuścić do zwiększenia możliwości przewozowych nowego wyciągu. Teraz jednoosobowa kolejka może wwieźć na godzinę 600 osób. Według Krzysztofa Okasińskiego ze stowarzyszenia gondola nie powinna wwozić ich więcej, bo ucierpi na tym przyroda.

    - Jeśli przekroczymy ten próg, niektóre gatunki zwierząt mogą po prostu wynieść się z rejonu Kopy - argumentuje ekolog.

    Spółka MKL planowała, by możliwości przewozowe nowego wyciągu podwyższono zimą do ok. 1400 osób na godzinę, ale kosztem likwidacji wyciągu narciarskiego w górnej części Kopy. Pracownia jest też przeciwna oświetleniu stoków oraz rozbudowy systemu sztucznego naśnieżania. Ekolodzy chcieliby także, by prace budowlane przy rozbudowie ośrodka prowadzono jedynie od listopada do końca stycznia.

    - To absurd, prac budowlanych nie można przecież prowadzić zimą - uważa Waldemar Draheim, dyrektor spółki MKL.
    1 »

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (18)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gondola na Śnieżkę

    I dobrze (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    I słusznie, bo ona powinna być na Śnieżkę a nie na Kopę. Dlaczego inwestycje w Polsce mają być zawsze "trzeciorzędne"?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przykład Polskiej głupoty, niemcy nie mieliby problemów.

    Lezna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Pociągiem na Śnieżkę

    27 marca 1908 roku w prasie pojawiła się krótka informacja o projekcie wybudowania kolei elektrycznej na Śnieżkę od niemieckiej strony. Autorzy projektu planowali, że...rozwiń całość

    Pociągiem na Śnieżkę

    27 marca 1908 roku w prasie pojawiła się krótka informacja o projekcie wybudowania kolei elektrycznej na Śnieżkę od niemieckiej strony. Autorzy projektu planowali, że stacja początkowa będzie usytuowana w Karpaczu, a stacją docelową miała się stać Obří bouda, a być może nawet i wierzchołek Śnieżki.

    Zwolennicy projektu mieli spotkać się w Karpaczu Górnym, by zawiązać komitet, który zajmie się realizacją przedsięwzięcia. Jednak realizacja zależała w dużej mierze od możliwości finansowych oraz od zgody na inwestycję, którą powinni wydać właściciele terenu, przez który miała prowadzić linia kolejowa – Schaffgotschowie. Hrabia Schaffgotsch wstrzymał się ze swoją decyzją do czasu zapoznania się z projektem i jego kalkulacją finansową. Obiecał jednak swoje zaangażowanie, również finansowe.

    Autor artykułu na koniec dodał: „Taki jest stan obecny”. Do dzisiaj plany budowy kolei naziemnej na Śnieżkę pozostały w sferze planów...
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez komentarza

    Lezna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    ww.naszesudety.pl/?p=artykulyShow&iArtykul=8373

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Była demokracja, Snieżka należała do Karpacza a góry były dla ludzi.

    Lezna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    ww.naszesudety.pl/?p=artykulyShow&iArtykul=8373

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przykład Polskiej głupoty, niemcy nie mieliby problemów.

    Lezna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Pociągiem na Śnieżkę

    27 marca 1908 roku w prasie pojawiła się krótka informacja o projekcie wybudowania kolei elektrycznej na Śnieżkę od niemieckiej strony. Autorzy projektu planowali, że...rozwiń całość

    Pociągiem na Śnieżkę

    27 marca 1908 roku w prasie pojawiła się krótka informacja o projekcie wybudowania kolei elektrycznej na Śnieżkę od niemieckiej strony. Autorzy projektu planowali, że stacja początkowa będzie usytuowana w Karpaczu, a stacją docelową miała się stać Obří bouda, a być może nawet i wierzchołek Śnieżki.

    Zwolennicy projektu mieli spotkać się w Karpaczu Górnym, by zawiązać komitet, który zajmie się realizacją przedsięwzięcia. Jednak realizacja zależała w dużej mierze od możliwości finansowych oraz od zgody na inwestycję, którą powinni wydać właściciele terenu, przez który miała prowadzić linia kolejowa – Schaffgotschowie. Hrabia Schaffgotsch wstrzymał się ze swoją decyzją do czasu zapoznania się z projektem i jego kalkulacją finansową. Obiecał jednak swoje zaangażowanie, również finansowe.

    Autor artykułu na koniec dodał: „Taki jest stan obecny”. Do dzisiaj plany budowy kolei naziemnej na Śnieżkę pozostały w sferze planów...
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Góry dla ludzi, ekolodzy do rezerwatów.

    Jerzy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 13

    Ekologów(Psełdo ekolodzy,przestępcy, mafia przez kogo finansowana? ), nie obchodzi, że ludzie nie będą mieli pracy, turyści nie przyjadą do karpacza, będzie bieda. Jestem biologiem i wiem ,że...rozwiń całość

    Ekologów(Psełdo ekolodzy,przestępcy, mafia przez kogo finansowana? ), nie obchodzi, że ludzie nie będą mieli pracy, turyści nie przyjadą do karpacza, będzie bieda. Jestem biologiem i wiem ,że zwierzątka mają nogi, ptaszki skrzydełka i mogą się przenieść gdzie im wygodniej. Ingerencja człowieka może tylko pomóc zwierzętom i roślinom. Konieczna dla Karpacza i przyrody jest budowa wyciągu na śnieżke. Budujcie wyciągi i trasy narciarskie, jednocześnie naśnierzając jednocześnie zapobiegajcie erozji wodnej.
    Erozja wodna w górach to temat dla ekologów.
    Gdyby sudety były niemieckie to nie bylo by tu żadnego parku tylko turystyczny rejon należący do Miasta Karpacz, ludziom i zwierzętom w symbiozie żyło by się lepiej a ekologów wysłano by do rezerwatów. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    CBŚ do ekostowarzyszeń!!!

    Dumny Ekolog (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 28

    W dzisiejszych czasach tylko mafioso Sobiesiak może budować konkretne wyciągi.. umie rozmawiać swój ze swoim.. terroryści... biznesmenowi działającemu zgodnie z prawem pozostają orczyki, które...rozwiń całość

    W dzisiejszych czasach tylko mafioso Sobiesiak może budować konkretne wyciągi.. umie rozmawiać swój ze swoim.. terroryści... biznesmenowi działającemu zgodnie z prawem pozostają orczyki, które zwrócą mu się przy dobrych wiatrach po piętnastu latach.. a panowie w stowarzyszenie grzeją d... na posadkach i jak coś usłyszą to od razu protestują.. raport za miliony zrobią i nagle wszystko się poprawia.. bynajmniej przyroda się nie zmienia.. CBŚ do ekostowarzyszeń!!! PARANOJA.. nasze dzieci będą mądrzejsze i zrobią z takimi matołami porządek.. mam taką nadzieję..zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ekspertyza na zlecenie inwestora

    zainteresowany (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 23

    Może Państwo nie wiedzą, ale zasadnicze wnioski Pracowni są częściowym powtórzeniem wniosków które znalazły się w ekspertyzie wykonanej na zlecenie inwestora przez naukowców z Uniwersytetu...rozwiń całość

    Może Państwo nie wiedzą, ale zasadnicze wnioski Pracowni są częściowym powtórzeniem wniosków które znalazły się w ekspertyzie wykonanej na zlecenie inwestora przez naukowców z Uniwersytetu Wrocławskiego, Politechniki Wrocławskiej i kilku innych instytucji. Podobne wnioski stawia dyrekcja KPN. A więc pozostawienie obecnej przepustowości jest czymś, co jest zasadniczym warunkiem stawianym przez naukowców i przez ekspertów, którym zapłacił MKL. Z całą dokumentacją sprawy można się zapoznać w UM w Karpaczu: http://bip.karpacz.eu/public/get_file_contents.php?id=92980 zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ekooszołomy

    normalny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 31

    powinno sie odciac od panstwowej gotowki tych ekooszołomów!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot

    Hela z Gazowni (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 30 / 39

    Eko-Debile z Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot uwalili kolejną inwestycję dzięki której jedno z ciekawszych turystycznie miast regionu dostało by duży impuls do rozwoju.
    Zastanawia mnie czemu...rozwiń całość

    Eko-Debile z Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot uwalili kolejną inwestycję dzięki której jedno z ciekawszych turystycznie miast regionu dostało by duży impuls do rozwoju.
    Zastanawia mnie czemu sprzeciw takich oszołomów jest brany pod uwagę jeśli na inwestycję zgodził się KPN. Panu Ryszardowi Wareckiemu życzę cierpliwości i zakończenia projektu powodzeniem. Jak narciarz i letni miłośnik Karkonoszy. zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo