Co powstanie w zajezdni Dąbie? Wszystko: hostel, restauracja, warsztat samochodowy...

Redakcja
W zajezdni Dąbie stoi dziś kilka zabytkowych pojazdów wrocławskiej komunikacji miejskiej Fot. Janusz WóJtowicz / Polska Press
Do konkursu na zagospodarowanie zajezdni Dąbie ogłoszonym przez wrocławski magistrat wpłynęła jedna oferta. Stowarzyszenie Tratwa we współpracy z innymi organizacjami przygotowało kompleksową wizję Centrum Kultury i Inicjatyw Lokalnych. Pomysły te jednak nie są tanie. Prawdopodobny koszt to 19 mln zł.

Już w lipcu urzędnicy z wrocławskiego magistratu ogłosili, że chcą by w zajezdni Dąbie powstało Centrum Kultury i Inicjatyw Lokalnych. To jednak nie miasto, a organizacje pożytku publicznego miały stworzyć koncepcję i znaleźć środki na tchnięcie życia w zabytkowy obiekt.

Jedyny projekt złożyło Stowarzyszenie Tratwa, które współpracowało jednak z innymi organizacjami. Komisja konkursowa sprawdziła go już pod kątem formalnym i merytorycznym. Teraz rozpoczyna się dopracowywanie koncepcji, ale już wiadomo jaki jest jej główny zarys.

Na zewnątrz miałby powstać plac zabaw dla dzieci, siłownia terenowa, ogród i parking dla autokarów oraz osób niepełnosprawnych.

Pierwsza hala ma zostać przeznaczona na społeczną część centrum. Tam również znajdzie się miejsce na zabytkowe tramwaje. Poza tym ta przestrzeń miałaby zostać przeznaczona na wszelkiego rodzaju aktywność. Planowana jest organizacja imprez kulturalno-rozrywkowych dla studentów, młodzieży szkolnej, seniorów, przedszkolaków, uczelni wrocławskich, szkół, zakładów pracy, instytucji i innych zainteresowanych, a także koncerty, wystawy, występy, szkolenia, kursy itp.

Te mogłyby się odbywać także w drugiej hali, która według autorów koncepcji ma mieć charakter biznesowy. Możliwa będzie tam organizacja targów czy konferencji naukowych. Trzecia hala ma zostać przeznaczona na restaurację z letnim ogródkiem na dziedzińcu.

W zajezdni ma również powstać hostel na ok. 30-50 miejsc, a także warsztaty m.in. krawiecki, rowerowy czy samochodowy, jak również centrum animacji dziecięcej.

Twórcy koncepcji zakładają, że dostosowanie budynku do ich planów potrwa trzy lata i będzie kosztowało 19 mln zł. Zgodnie z założeniem konkursu, miasto tej inicjatywy finansować nie będzie. Pomysłodawcy projektu pieniądze chcą zdobyć m.in. z funduszy unijnych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Liczą także na dochody z wynajmu sal w zajezdni i sprzedaży pamiątek.

Rząd szuka oszczędności, blokada premii i nagród w budżetówce

Wideo

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wrocław powinien wybudować zajezdnię tramwajową z 21 wieku a nie dziadować w zabytkowych ruinach ,których utrzymanie kosztuje majątek a każdą rozbudowę komplikuje konserwator zabytków. Przypominam ,że wszystkie zajezdnie wybudowali we Wrocławiu Niemcy wg standardów obowiązujących przed ii wojną światową.

M
Marcin z Traugutta

Kraków i jakies tam jeszcze inne miasto z byłej zajezdni tramwajowej zrobiło atrakcję w postaci Muzeum Komunikacji Miejskiej z eksponatami. Podobnie jest i w Niemczech. Nic innego nie widzę na Dąbiu jak właśnie takie muzeum z którego zabytki od czasu do czasu będą wyjeżdżały na miasto. Innaczej będzie to dosłownie profanacja tego miejsca, zepsucie i zeszpecenie. Hostel,restaurację można postawić w innym miejscu a nie niszczyć do tego zabytkowej zajezdni.

M
Mieszkaniec Biskupina

Na Biskupin i z Biskupina jeździ milion tramwajów, interwał około 3 minuty. Mieszkasz tu w ogóle?

G
Gość

Moznaby zrobic szlak turystyczny - ZOO, Hala Ludowa, Pergola, WUWA, Muzeum Komunikacji

s
słusznie

Zrobić muzeum komunikacji i techniki podobne do słynnego monachijskiego

e
emeryt

Tu chodzi o poważne wypowiedzi a nie o drwienie z ofiar katastrofy lotniczej.

E
Ed

To miejsce dla tramwajów i autobusów panie słabiutki włodarzu Naszego pieknego Wrocławia.
TYLKO MUZEUM KOMUNIKACJI, przypominam o najstarszej na terenach obecnej Polski sieci tramwajowej.

w
wrocławianiN

a jedną z hal przeznaczmy na halę dla zabytkowych wozów tramwajowych tych wyremontowanych, tych do remontu i tych w trakcie remontu.

..

bez sensu ten hostel, spać będą w kanałach naprawczych?

O
Oooo!!!

Według Mnie i moich znajomych ,powinna tam powstać kaplica upamiętniająca Prezydencką parę Lech oraz Marię Kaczyńską którzy zginęli w katastrofie pod Smoleńskiem ,mamy już projekt i będziemy dążyć do jego realizacji

W
Wrocławiak

CZY WAS POJE.AŁO DOKUMENTNiE?!
CO JESZCZE KU.WA WYMYŚLiCiE?!
:/ :/ :/ :/

h
ha ha

spłakałam się jak pszczoła ze śmiechu

W
Wroc

Co 3 minuty? Hahaha, durny pomysł.

m
mocarz

Chociaż może lepiej nie, bo 2 lata będzie grafik zajęć ustalał.

W
WuWu

A może by tak mała rewolucja w transporcie miejskim. Skoro nie ma szans na metro, to może by warto zmienić trasę tramwaju 33, która byłaby namiastką jednej linii metra. Na terenie tej zajezdni jest pętla i spokojnie 33 mogłoby kursować między "Tekami" a Pilczycami (docelowo Nowymi Żernikami) z częstotliwością np. co 3 min (w szczycie) / 6 min (poza szczytem). Inne linie trzeba by wtedy jednak też nieco pozmieniać i dopasować do 33. Część wozów mogłaby tez "nocować" w Dąbiu.