Biznesmen w Jeleniej Górze buduje ultralekki odrzutowiec (ZDJĘCIA)

Rafał ŚwięckiZaktualizowano 
Ten samolot może być polskim hitem za granicą. Jeleniogórski przedsiębiorca Rafał Ładziński konstruuje i chce rozpocząć seryjną produkcję ultralekkiego, cywilnego odrzutowca. Prace nad Flarisem Lar 1, bo tak ochrzczono konstrukcję, trwają już od czterech lat. Teraz zbliża się moment, gdy ten ambitny projekt zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności. Stanie się to w czerwcu, na jubileuszowym 50. salonie lotniczym w Le Bourget pod Paryżem. To największe lotnicze targi na świecie.

Rafał Ładziński liczy, że Flaris zachwyci lotników na wszystkich kontynentach i stanie się polskim hitem eksportowym. Ma na to spore szanse, bo dziś jego samolot stanowi klasę samą dla siebie. Żaden koncern lotniczy nie produkuje podobnych maszyn.
Jeleniogórski biznesmen (absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej), na pomysł budowy samolotu wpadł podczas jednej z biznesowych podróży. A jeździ dużo, bo jego firma Metal-Master specjalizuje się w budowie automatycznych linii dla fabryk samochodów. Jej klientami są światowe marki. Gdy pan Rafał, wraz z żoną Sylwią, utknął w korku na niemieckiej autostradzie, zaczęli zastanawiać się, jak unikać drogowych zatorów i jednocześnie nie być skazanym na zatłoczone lotniska. Tak zaczęła kiełkować idea budowy ekonomicznego, szybkiego samolotu, który mógłby startować i lądować także z trawiastych lotnisk.

Głównym konstruktorem został Andrzej Frydrychewicz. Jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów w polskim przemyśle lotniczym - twórca m.in. popularnej Wilgi oraz wojskowego Orlika. Na razie powstał latający model w skali 1 do 3. Pomyślnie przeszedł próby w locie i w tunelu aerodynamicznym. Teraz trwa budowa pełnowymiarowego latającego prototypu. To on ma zostać zaprezentowany we Francji.

- Pierwsze próby w locie odbędą się jesienią tego roku. W 2014 roku, w zakładach w Podgórzynie, chcielibyśmy wyprodukować pierwszą serię, 10 sztuk - mówi Rafał Ładziński.
Flaris Lar 1 jest samolotem łatwym w pilotażu, zaprojektowanym dla pilotów amatorów. Zbudowano go z kompozytów węglowych. Jest więc bardzo lekki. Pusty waży zaledwie 650 kg. Zatankowany i z pięcioma osobami na pokładzie może wzbić się ważąc 1,5 tony. Ma demontowane skrzydła, można go trzymać w garażu i dowieźć na przyczepie samochodowej na lotnisko. Może startować z krótkich trawiastych pasów (do 250 m). Maksymalny pułap lotu to 9 tys. metrów. Odległość 2,5 tys. km może pokonywać z prędkością 700 km/h. Jest przy tym ekonomiczny. Paliwo potrzebne do pokonania jednego kilometra kosztuje złotówkę. Konstruktorzy zadbali też o bezpieczeństwo. Samolot może wylądować jak szybowiec, nawet z niesprawnym silnikiem.

W jego dziobie jest też system ratunkowy. Pilot może wyzwolić spadochron, na którym samolot opadnie na ziemię w razie większych problemów. Konstruktorzy opracowują też system pozwalający na automatyczny start i lądowanie.
Flarisa będzie można kupić za ok. 1,5 mln dolarów. Są już pierwsi zainteresowani.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Oni i my

A może wiecie jak nazywa się ktoś co ma milionowe długi?

S
Sami swoi

Odrzutowiec na lotnisko trawiaste? Ci ludzie niech lepiej zajmą się hodowlą królików.

J
Józio

Parafianie z Cieplic - jak zakończymy układanie posadzki w budowanym kościele to będziemy robić zrzutę na ten samolot no i drzwi ale do kościoła.

k
ks

Nie wierzcie w te bzdury. Chodzi by złapać jeleni do finansowania. Najpierw nich się rozliczy z kasy która dostał od kolesi w ramach grantów unijnych. Stary cwaniak! Kuty się na nim poznał.

P
Pilot

Co to za bzdury. Samolot odrzutowy to lepiej nich lata na wrotach od stodoły.

M
M.X.

Projekt jest wspanialy. Mam nadzieje na jak najwieksza polonizacje produkcji. Dobrym pomyslem bylby zakup przez rzad kilku egzemplarzy i jednoczesne reklamowanie tej produkcji w swiecie.

J
Janka

Bardzo się cieszę i trzymam kciuki!

h
havranek

A to ciekawe. Pierwszy raz spotykam się z opinią, że helikopter jest bardziej ekonomiczny od samolotu. Tym bardziej, że Robinson ma silnik tłokowy co w porównaniu z silnikiem turbinowym samo w sobie przeczy oszczędności paliwa. Silnik turbinowy ma najkorzystniejszy przelicznik mocy do zużytego paliwa, a po drugie paliwo do takich silników jest tańsze niż do tłokowych.

i
inżynier

Bo u nas we Wrocławiu dla przyspieszenia podróżowania zainstalowanoby Panu czerwoną falę albo namawiano do przesiadki na rower. Całe szczęście nie poszedł Pan w ślady naszych lokalnych włądz i "specjalistów" od komunikacji.
Życzę powodzenia i sukcesu biznesowego.

w
wite

to nie lepiej kupić mały helikopter Robinson? Pali 10 razy mniej, kosztuje znacznie mniej, jest bardziej użyteczny. Fakt: nie zabierze tylu osób na pokład i nie leci z prędkością 700km/h.

G
Gość

Brawo,będzie sukces

V
Vito

Będzie trochę droższy, ale 7-osobowy.

M
M.M.

Bardzo ciekawa wiadomosc. Zycze sukcesow!

s
smok telesfor

zarządzał miastem pt. Wrocław... Widać, że to jest KTOŚ! Powodzenia!!!

w
wroclove

Zamiast pasażerów móglby zabrać broń powietrze-ziemia, czy powietrze-powietrze, radar do wyszukiwania celów, itp.
Czy pan Rafał nie szuka kogoś tak samo pozytywnie zakręconego na punkcie lotnictwa?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3