Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

10 najważniejszych pojęć marketingowych

Materiał Partnera Zewnętrznego
Świat marketingu online to pewnego rodzaju mikrokosmos. Aby go zrozumieć, trzeba znać przynajmniej kilka podstawowych pojęć z nim związanych. Oto 10 najważniejszych:

Agencja marketingowa – to firma specjalizująca się w prowadzaniu działań związanych z reklamą i promocją firm, nie tylko w Internecie. Z reguły jej działania obejmują zarówno przygotowanie strategii marketingowej i pomysłu samej kampanii (kreacja), jak i kompleksowe zarządzanie komunikacją marketingową w wybranych mediach. Z uwagi na fakt, że marketing online to szeroki obszar, większość agencji specjalizuje się w pewnego rodzaju działaniach. I tak na przykład są agencje content marketingowe (np., Brand.ceo), których domeną jest głównie promocja marek przy pomocy wartościowych treści, lub agencje zajmujące się głównie promocją firm w wyszukiwarkach, czyli pozycjonowaniem (np. FusionSystem).

Artykuł sponsorowany – tekst formą i treścią przypominający artykuł redakcyjny, oznaczony zgodnie z przepisami prawa, którego celem jest promocja firmy i jej produktów. To jedno ze skuteczniejszych narzędzi w marketingu treści. Doskonale sprawdza się zarówno w działaniach mających zwiększenie wolumenu sprzedaży, jak i wykreowaniu pożądanego wizerunku (np. specjalisty w danej branży).

Content Marketing – to strategia marketingowa polegająca na promocji firmy przy pomocy wartościowych treści, nie tylko w Internecie (artykuły sponsorowane, teksty eksperckie, poradniki i e-booki, fotoreportaże, instruktażowe i reklamowe filmy). Marketingiem treści zajmują się wyspecjalizowane agencje, których zadaniem jest zarówno przygotowanie właściwych materiałów, jak i ich publikacja na różnych platformach (zarówno tych związanych z marką, jak i zewnętrznych serwisach społecznościowych i branżowych).

Dofollow – atrybut przypisany do odnośnika do strony (linka zewnętrznego). Tego rodzaju linki, w przeciwieństwie do hiperłączy nofollow, odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Są uwzględniane przez roboty odpowiedzialne za indeksację stron (wskazują robotom, którą stronę mają odwiedzić) i przyjazne algorytmom wyszukiwarek. Tego rodzaju linki z zewnętrznych witryn (blogi, serwisy branżowe, portale ogólnoinformacyjne) bezpośrednio wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czym więcej linków dofollow, tym lepiej. Trzeba jednak pamiętać, że równie ważna, jak ich ilość, jest ich jakość. Największe znaczenie mają te ze stron o ugruntowanej pozycji w sieci i cieszących się reputacją wyszukiwarek oraz popularnością wśród internautów.

Konwersja – ostateczne działanie odbiorcy zgodne z celem kampanii reklamowej (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub zakup konkretnego produktu). Przez specjalistów współczynnik konwersji używany jest do oceny skuteczności działań marketingowych. Jest to stosunek wszystkich kliknięć w reklamę do rzeczywistych konwersji. Podawany jest w procentach. I tak na przykład, jeśli w baner reklamowy kliknęło 1000 osób, a z tego tylko 50 dokonało zakupu na stronie, to współczynnik tej kampanii wyniósł 5%.

Reklamodawca – podmiot (osoba, instytucja lub firma), która zleca agencji reklamowej przeprowadzenie kampanii reklamowej. W większości przypadków to właśnie reklamodawca określa cel działań oraz efekt, który chce osiągnąć.

Lead – dane kontaktowe osoby mogącej zostać potencjalnym klientem marki. Pozyskiwane w sieci przy pomocy różnego rodzaju strategii reklamowych (np. rejestracja na stronie w zamian za możliwość pobrania darmowego e-booka). Leady odgrywają ogromną rolę w sprzedaży internetowej, znacznie optymalizują koszty związane z pozyskaniem nowego klienta. Dzięki informacjom zawartym w leadzie firma może zaoferować przyszłemu klientowi produktu i usługi zgodne z jego zainteresowaniami, preferencjami i potrzebami.

SEM (Search Engine Marketing) – ogół działań marketingowych związanych z promocją firmy w wyszukiwarce. Ich celem jest zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce oraz objęcie czołowych pozycji przez firmową witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności. W skład SEM wchodzą zarówno działania związane z optymalizacją strony (SEO), jak i jej promocją przy pomocy linków sponsorowanych (reklama AdWords), rozliczanych w systemie PPC (Pay per Click).

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja pozycjonowanej witryny według wytycznych wyszukiwarek (optymalizacja kodu strony, poprawa jakości treści, zwiększenie usability itp.). Celem pozycjonowania, bo tak potocznie określa się ten obszar działań w marketingu online, jest sprawienie, aby firmowa witryna zajmowała czołowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To najczęściej proces długofalowy, który prowadzony jest przy pomocy różnego rodzaju narzędzi (content marketing, link building, social media).

Unikalny użytkownik (czasem zwany unikatowym) to pojedyncza osoba, która łączy się ze stroną z komputera przypisanego do jednego adresu IP. Ten wskaźnik używany jest do określania popularności danej witryny. W przeciwieństwie do liczby odwiedzin, która dawała niepełny obraz rozpoznawalności serwisu (jedna osoba mogła odwiedzać portal kilkakrotnie w ciągu dnia), stanowi rzetelny wskaźnik liczby użytkowników. To istotny czynnik brany pod uwagę przez reklamodawców w działaniach marketingowych.

Wydawca – właściciel lub administrator witryny internetowej odpowiedzialny za publikację na jej łamach materiałów (tekstów, zdjęć i filmów) oraz reklam. Wydawcą może być zarówno osoba zarządzająca ogólnopolskim portalem informacyjnym, serwisem branżowym, jak i blogiem tematycznym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska