Wielkie czyszczenie bazy CEPiK. Ponad 100 tysięcy "martwych dusz" we Wrocławiu
Wszystkie pojazdy (oprócz zabytkowych i wolnobieżnych) zarejestrowane przed 14 marca 2005 r. i przez 10 lat nieposiadające ważnego badania technicznego lub opłaconego OC, zostaną usunięte z bazy CEPiK. Czystka nastąpi 10 czerwca. Ocenia się, że w Polsce tzw. "pojazdów widmo" jest aż... 7 milionów. Ile we Wrocławiu?
- W bazie prowadzonej przez prezydenta Wrocławia widnieje ponad 138 tys. takich pojazdów, bez względu na rodzaj. Mogą to być pojazdy już częściowo zezłomowane, jak i istniejące faktycznie, które zalegają na posesjach właścicieli – mówi Elżbieta Fedorowska, kierownik Działu Obsługi Rejestracji Pojazdów Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Wśród wspomnianych 138 tysięcy, może znaleźć się każdy rodzaj pojazdów zarejestrowanych przed 2005 rokiem. Są tam zarówno samochody osobowe, motorowery, traktory, motocykle, jak i ciężarówki. Rok 2005 nie jest przypadkowy.
Zobacz też:
Sprzątanie bałaganu w CEPiK. Dlaczego pojazdy zarejestrowane przed 2005 rokiem?
Właśnie wtedy w życia weszła ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Narzucała m.in. monitoring dla każdego zezłomowanego pojazdu. Od 2005 roku przedsiębiorca, który złomuje pojazd, ma obowiązek przekazać stosowne oświadczenie o tym fakcie właścicielowi i urzędowi. Jeśli miesiąc od otrzymania takiego zaświadczenia, właściciel pojazdu nie wywiązał się z obowiązku wyrejestrowania pojazdu, pojazd był wyrejestrowany automatycznie, z urzędu. Przed 2005 rokiem takiej kontroli nie było. Spowodowało to ogromny bałagan w bazie CEPiK.
- Celem jest uporządkowanie stanu prawnego pojazdów, co do których zachodzi istotne podejrzenie, że faktycznie już nie istnieją i nie poruszają się po drogach, jednak nie ma podstaw prawnych, które pozwoliłyby ich ostatnim właścicielom na wyrejestrowanie. Usunięcie z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów tzw. "martwych dusz", niesie korzyści zarówno dla obywateli, którzy nie będą ścigani za brak OC w zakresie pojazdu, którego nie posiadają, a jednocześnie dane zgromadzone w systemie będą odzwierciedlały stan faktyczny liczby pojazdów – tłumaczy Elżbieta Fedorowska.
Wyrejestrowanie pojazdów z CEPiK nie oznacza zwolnienia numerów ich tablic rejestracyjnych. Raz użyte, nie wracają do obiegu (zachowanie tablic jest natomiast możliwe przy przerejestrowaniu pojazdu).
Czy nasz pojazd zostanie wyrejestrowany? Jak to sprawdzić?
To, czy nasz pojazd zostanie wyrejestrowany, sprawdzimy na podstawie listy przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zostanie ona opublikowana w najbliższym czasie (na pewno przed 10 czerwca) na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Jeśli znajdziemy nasz pojazd na liście i nie chcemy doprowadzić do jego wyrejestrowania, koniecznie należy zrobić badanie techniczne przed 10 czerwca. Informacja o przeprowadzonym badaniu zostanie zaktualizowana w systemie, a nasz pojazd uniknie usunięcia z CEPiK.
Co zrobić, jeśli nasz pojazd zostanie usunięty z bazy CEPiK?
- Pojazd usunięty w powyższy sposób z bazy CEPiK może być ponownie zarejestrowany pod warunkiem, że spełnia wymogi określone w przepisach prawa o ruchu drogowym. Przede wszystkim, musi przejść pozytywnie badanie techniczne i posiadać ubezpieczenie OC. Właściciel pojazdu musi przedstawić do rejestracji dokumenty komunikacyjne – wyjaśnia kierownik wrocławskiego Działu Obsługi Rejestracji Pojazdów.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało portal Interia.pl, że właściciele pojazdów, którzy dokonają powtórnej rejestracji, nie będą podlegali karze za brak OC za okres, w którym ubezpieczenie nie było opłacane.
Budowa S6 za węzłem Bożepole Wielkie postępuje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?