MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa odcinka drogi S19 Krynice-Białystok Zachód, To ekspresowa obwodnica Białegostoku. Widać podpory pierwszego wiaduktu

OPRAC.: wal
Budowa wiaduktu na S19 - to będzie nowy wjazd do Krynic z szosy ełckiej
Budowa wiaduktu na S19 - to będzie nowy wjazd do Krynic z szosy ełckiej Wojciech Wojtkielewicz
Już widać zarys podpór pierwszego wiaduktu na budowie północno-zachodniej obwodnicy Białegostoku. Na odcinku od Krynic do węzła Białystok Zachód. Chodzi o obiekt, który umożliwi nowy wjazd drogą powiatową z obecnej dk 65 do Krynic. Prace na tym fragmencie drogi S19 (w przyszłości od Krynic do Dobrzyniewa będzie to S16) rozpoczęły się w połowie maja. Zaawansowanie rzeczowe i finansowe prac w ramach całego kontraktu wynosi 14 proc. Droga ma być gotowa w 2026 roku.

Kontrakt w ramach odcinka Krynice-Białystok Zachód zakłada:

  • budowę drogi ekspresowej S19 na długości 10,177 km
  • o przekroju 2x2x3,5m,
  • z pasem awaryjnym 2,5m,
  • jezdnie rozdzielone 5-cio metrowym pasem

Zostanie wybudowany też węzeł Białystok Zachód, który zapewni relacje Warszawa-Białystok-Kuźnica oraz Ełk-Lublin. Droga krajowa nr S8 będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19 w rejonie Jeronik (gm. Choroszcz) i przebiegać pod drogą ekspresową S19.

Jeden odcinek z dwoma eskami w nazwie S19/S16

W samych Krynicach powstanie obecna droga powiatowa nr DP1396B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19 na jej 630 metrze i przebiegać nad drogą ekspresową. W obrębie S 19 przewidziano korektę przebiegu drogi powiatowej na długości nie mniej niż 580 metrów. Już widać zarys podpór wiaduktu.

Odcinek Krynice-Białystok Zachód to fragment Via CArpatii. Z tym, że od Krynic do węzła Dobrzyniewo (powstanie w ramach budowy odcinka S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo) będzie w przyszłości jak S16, a dalej poprowadzi już jako S19. Docelowo w kierunku Bielska Podlaskiego.

Budowa wiaduktu na S19 - to będzie nowy wjazd do Krynic z szosy ełckiej
Budowa wiaduktu na S19 - to będzie nowy wjazd do Krynic z szosy ełckiej Wojciech Wojtkielewicz

Krynice. Droga, wieża nadawcza i pas startowy

Po wybudowaniu drogi ekspresowej Krynice będą jednym z ważniejszych punktów strategicznych w okolicach Białegostoku. Mieści się tu Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze, które oddane zostało do użytku 23 grudnia 1962 roku. Wybudowano wtedy maszt o wysokości 226 metrów.

Trzydzieści lat później na terenie centrum wniesiono maszt radiowy o wysokości 331 m – siódmy co do wysokości w Polsce (największy obiekt w woj. podlaskim). Wykonany został on w 1996 roku przez katowicki oddział holdingu Mostostal Zabrze. Jest kotwiczony linami i używany do emisji radiowych UKF i DAB+ oraz telewizyjnych DVB-T. Po jego oddaniu stary maszt zdemontowano do wysokości 102 metrów.

Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze w Krynicach w gm. Dobrzyniewo Duże
Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze w Krynicach w gm. Dobrzyniewo Duże T.Maleta

Niedaleko masztu znajduje się też pas startowy. Co prawda trawiasty, ale na mapach jest oznaczone jako miejsce lądowania dla pilota.

W odległości 1100 m na zachód od pasa znajduje się maszt z rozległymi odciągami (wysokość 331 m nad terenem)
W odległości 1100 m na zachód od pasa znajduje się maszt z rozległymi odciągami (wysokość 331 m nad terenem)
Wojciech Wojtkielewicz/Archiwum
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny