![Budowa domu bez pozwolenia (budowa na zgłoszenie) możliwa...](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/fe/2d/5faab79ee5922_o_large.jpg)
Budowa domu – 10 formalności, które musisz załatwić, zanim rozpoczniesz prace
Zgłoś budowę albo uzyskaj pozwolenie na budowę
Budowa domu bez pozwolenia (budowa na zgłoszenie) możliwa jest w niektórych przypadkach, w szczególności gdy obszar oddziaływania budynku nie wykracza poza obręb działki. Zgłoszenia dokonuje się w starostwie powiatowym (Wydział Architektury) lub urzędzie miasta na prawach powiatu. Jeśli w ciągu 21 dni urząd nie zgłosi sprzeciwu wobec budowy, jest to tzw. milcząca zgoda i inwestor może rozpocząć prace.
W przeważającej większości przypadków inwestor będzie jednak musiał uzyskać pozwolenie na budowę. Na jego wydanie czeka się ok. 1–2 miesiące. Rozpoczęcie prac bez pozwolenia jest traktowane jako samowola budowlana. Wniosek o pozwolenie również składa się w starostwie. W przypadku pozwolenia na budowę konieczne będą dokumenty takie jak:
– projekt architektoniczno-budowlany z wszystkimi wymaganymi uzgodnieniami, pozwoleniami, opiniami itp. (3 egzemplarze),
– projekt zagospodarowania działki lub terenu,
– kopia decyzji o nadaniu projektantowi uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności,
– kopia zaświadczenia o wpisaniu projektanta na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego
– oświadczenie projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej,
– oświadczenie projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej,
– oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
– decyzja o warunkach zabudowy (jeśli dla danego terenu nie było MPZP),
– potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej (tylko w niektórych przypadkach, np. korzystania z pełnomocnika).
Dokumenty w przypadku zgłoszenia budowy będą bardzo podobne jak w przypadku pozwolenia na budowę. Dodatkowe dokumenty mogą być wymagane, jeśli np. obszar, na którym ma powstać budynek, jest wpisany do rejestru zabytków. Jeśli we wniosku czegoś zabraknie, inwestor zostanie o tym poinformowany i będzie miał nieco czasu, by uzupełnić dokumentację.