MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zróbmy muzeum kolei na Dworcu Świebodzkim

MK
25.04.2018 wroclawdworzec swiebodzki gazeta wroclawskafot. tomasz ho£od / polska press
25.04.2018 wroclawdworzec swiebodzki gazeta wroclawskafot. tomasz ho£od / polska press Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Już ponad rok trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki usytuowany w samym centrum stolicy Dolnego Śląska nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Dziś Maciej Szewczyk ze Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych uważa, że dworzec mógłby być stacją komunikacji miejskiej.

Nie żal panu, że na dworcu zamiast pociągów mamy nieestetyczny targ?

Trochę tak, ale wiem, że stacja jest trochę niefunkcjonalna, gdyż brak możliwości przesiadek na inne pociągi lub konieczność przejazdu komunikacją miejską ze Świebodzkie-go na Główny, skazuje kolej na przegraną.

Wierzy pan, że w mieście uda się stworzyć kolej aglomeracyjną?

Kolej aglomeracyjna jest tworzona już od kilku lat. Powstanie przystanków kolejowych koło dużych osiedli na pewno poprawi chęć poruszania się koleją. Widać to na przykładzie linii z Jelcza-Laskowic, która kilka lat temu była skazywana na likwidację połączeń pasażerskich, a w ostatnich kilku latach wyremontowano tory i skrócono czas jazdy z godziny do niespełna pół.

Świebodzki mógłby być głównym dworcem kolei aglomeracyjnej?

Zdecydowanie nie. Na stacji jest zbyt mało torów z krawędziami peronowymi. Ponadto nie ma możliwości wjazdu od strony Oławy, Opola, Oleśnicy i Poznania.

Ale przecież Dworzec Główny i estakada - zwłaszcza w godzinach - szczytu niedługo się zapchają.

Owszem i Polskie Linie Kolejowe już sobie zdają sprawę z konieczności budowy czterech, a nawet pięciu torów od Grabiszyna do Dworca Głównego.

A zatem jak pan ocenia rozwój kolei we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku?

Co roku zwiększa się liczba połączeń pasażerskich, nie tylko w aglomeracji wrocławskiej, ale też na terenie województwa dolnośląskiego, więc jest dobrze. Przykładem niech będą linie do Trzebnicy czy Szklarska Poręba - Jakuszyce. Za czasów PKP linie te były skazane na śmierć, a teraz wożą pasażerów. Głośno mówi się też o przywróceniu do ruchu kolejnych linii: Wrocław - Sobótka - Świdnica czy Dzierżoniów - Bielawa. W planach jest dalsza rozbudowa, lub odbudowa, nieczynnych linii. Dodajmy do tego zakupy taboru, zwłaszcza przez Koleje Dolnośląskie.

Warto jednak walczyć o reaktywację Dworca Świebodzkiego?

Tak, to ważny obiekt pod względem historycznym i architektonicznym, ale nie wyobrażam go sobie jako czynny dworzec. Skłaniam się, by ukierunkować go w kierunkach muzealnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska