Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w teleporadach od 15 marca. Kto już z nich nie skorzysta?

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
Od 15 marca będą obowiązywały nowe zasady udzielania konsultacji lekarskich przez telefon. "Teleporada nie będzie już standardem dla dzieci do 6. roku życia, pacjentów z chorobami przewlekłymi w przypadku pogorszenia lub zmiany objawów, podejrzenia choroby nowotworowej i tych, którzy po prostu chcą być zbadani osobiście" - poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski.

Do wprowadzenia zmian w zasadach udzielania teleporad Ministerstwo Zdrowia przymierzało się od początku roku. Pierwszy projekt zmian z 9 lutego zakładał wyłączenie dzieci poniżej 7. roku życia oraz osób powyżej 65. roku życia z udzielania im świadczeń lekarskich w formie telefonicznej.

Jednak po konsultacjach z środowiskiem lekarzy ministerstwo wprowadziło modyfikacje projektu, który wejdzie w życie 15 marca. O nowych zasadach rozmawialiśmy z Beatą Leszczyńską, rzeczniczką prasową Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

U jakich pacjentów teleporady będą wykluczone od 15 marca?

Beata Leszczyńska: 5 marca br. minister zdrowia Adam Niedzielski podpisał rozporządzenie zmieniające standard organizacyjny teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Zawarte w nim przepisy określają, że osobista wizyta w gabinecie powinna mieć miejsce w przypadku pacjentów z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, osób z podejrzeniem choroby nowotworowej, dzieci do 6 r.ż. – poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których można udzielić zdalnie, oraz osób po raz pierwszy przyjmowanych przez lekarza, pielęgniarkę czy położną POZ.

Czy porada w przypadku osób z podejrzeniem zakażenia koronawirusem będzie nadal odbywać się zdalnie?

Beata Leszczyńska: Decyzję o tym, czy w przypadku danego pacjenta wystarczy konsultacja telefoniczna, czy niezbędna jest osobista wizyta w gabinecie, podejmuje lekarz. Należy jednak podkreślić, że jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, chory ma prawo do osobistej wizyty w poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Udzielenie świadczenia za pośrednictwem teleporady nie może zaś skutkować pogorszeniem stanu zdrowia ze względu na opóźnienie w postawieniu diagnozy czy rozpoczęciu właściwego leczenia.

Czy wydawanie recept i zaświadczeń lekarskich będzie odbywać się wyłącznie w formie teleporady, czy - jeśli pacjent będzie nalegał na wizytę osobistą - to wtedy lekarz musi go przyjąć?

Beata Leszczyńska: W rozporządzeniu wskazano, że pacjent lub jego opiekun ustawowy ma prawo nie zgodzić się na teleporadę i oczekiwać osobistej konsultacji, chyba że do personelu poradni podstawowej opieki zdrowotnej zgłasza się jedynie po receptę niezbędną do kontynuacji leczenia, kontynuację zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne lub wydanie zaświadczenia. W takim przypadku to medyk decyduje o formie wizyty.

Czym podyktowana jest zmiana wytycznych odnośnie teleporad?

Beata Leszczyńska: Jak wynika z uzasadnienia do zmiany rozporządzenia celem wprowadzonych zmian jest usystematyzowanie realizacji teleporady na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej oraz jej właściwe umiejscowienie w systemie opieki nad pacjentem. Rozporządzenie doprecyzowuje, w jakich sytuacjach dopuszcza się przeprowadzenie oceny stanu chorego w warunkach teleporady, a także ma ograniczyć nadużywanie realizacji teleporady w przypadkach, gdy świadczenie powinno być udzielone w bezpośrednim kontakcie z personelem medycznym. Ponadto, rozporządzenie uwzględnia wymóg przekazywania przez świadczeniodawców do oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia informacji o udzielonej poradzie przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Wprowadzone zmiany mają na celu umożliwienie identyfikacji teleporad udzielanych na poziomie POZ oraz porad udzielanych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, a przez to monitorowanie sposobu realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie POZ, jak również ocenę dostępności świadczeń.

Czy do NFZ wpływały oficjalne skargi oraz telefony na infolinię od pacjentów zgłaszających problem z dostępnością do lekarzy rodzinnych, jeśli chodzi o wizyty osobiste?

Beata Leszczyńska: Na początku pandemii mieliśmy sygnały od pacjentów, że mają problem z dodzwonieniem się do przychodni. Zawsze takie sprawy wyjaśnialiśmy z placówką na bieżąco. Od pacjentów otrzymywaliśmy również pytania dotyczące tego, co można podczas teleporady uzyskać, informowaliśmy więc pacjentów o ich prawach oraz o tym, że mogą uzyskać receptę, skierowanie na badania czy zwolnienie lekarskie.

Co ma zrobić pacjent, który ma problemy z umówieniem się na wizytę osobistą do lekarza?

Beata Leszczyńska: Jeśli pacjent ma trudności z uzyskaniem pomocy medycznej – np. osobistej wizyty lekarskiej – powinien to zgłosić Narodowemu Funduszowi Zdrowia lub Rzecznikowi Praw Pacjenta. Można to zrobić np. dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr. tel. 800 190 590 lub kontaktując się z Działem Skarg i Wniosków Podlaskiego OW NFZ. Wszystkie tego rodzaju zgłoszenia są na bieżąco, szczegółowo sprawdzane oraz wyjaśniane. W uzasadnionych przypadkach na ich podstawie jest możliwe także przeprowadzenie kontroli w danej placówce i nałożenie kar za ewentualne nieprawidłowości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zmiany w teleporadach od 15 marca. Kto już z nich nie skorzysta? - Kurier Poranny

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska