Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w prawie drogowym. Hulajnoga jak rower? Szykuje się kolejna rewolucja!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Karolina Misztal
Już niedługo osobę jadącą na hulajnodze elektrycznej będą obowiązywały podobne zasady jak rowerzystów. Najważniejszą nowelizacją będzie zatem jazda nie chodnikiem, a ścieżką rowerową.

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nowy projekt w tej sprawie, który znajdzie (po przyjęciu przez parlament) swój wyraz w Prawie o ruchu drogowym.

Najważniejszą zmianą formalną ma być wprowadzenie do Kodeksu drogowego zupełnie nowego pojęcia - urządzenia transportu osobistego (UTO). Takim urządzeniem będzie właśnie hulajnoga elektryczna, ale także inne pojazdy napędzane elektrycznie lub siłą mięśni ludzkich, np. deskorolka, monocykl czy segway. Warunkiem uznania ich za UTO jest konstrukcyjne ograniczenie ich prędkości do 25 km na godzinę. Urządzenie może jechać szybciej, ale już przy wykorzystaniu mięśni użytkownika.

Turystyka rowerowa w Polsce kwitnie! Szlaków rowerowych mamy co niemiara a w całej Polsce budowane są nowe ścieżki rowerowe. Oto najciekawsze trasy rowerowe w Polsce. Wybrali je internauci, którzy oddali swój głos w ankiecie przygotowanej przez Dadelo.pl. Są to szlaki rowerowe raczej proste technicznie, skierowane do turystów także jeżdżących z dziećmi.Najlepsze trasy rowerowe w Polsce wiodą także przez nasz region! Zobacz 7 najciekawszych tras rowerowych zdaniem serwisu Dadelo.pl  na kolejnych slajdach >>>Sprawdź ranking tras rowerowych w Polsce na stronie dadelo.pl - KLIKNIJ TUTAJSmaki Kujaw i Pomorza odcinek 5

Najlepsze trasy rowerowe w Polsce prowadzą także przez nasz ...

Projekt był konsultowany społecznie m.in. ze stowarzyszeniami rowerowymi i na skutek ich uwag wprowadzono niewielkie zmiany w stosunku do poprzedniego projektu dotyczące ograniczenia maksymalnej dopuszczalnej masy UTO. Gdyby je utrzymano, na rynek nie można by wprowadzać ani istniejących już cięższych wersji urządzeń (zwłaszcza wyposażonych w wydajniejsze baterie), ani nowych rozwiązań technicznych.

Utrzymano za to maksymalne wymiary: szerokość do 0,9 m, długość do 1,25 m.

Koronawirus nie powstrzymał tych, którzy pędzą przez życie na hulajnogach. W mieście czy lesie...

Zgodnie z projektowaną regulacją urządzenie transportu osobistego objęte zostało definicją roweru, a jego użytkownik definicją rowerzysty. Jeśli więc na drodze pojawi się znak "zakaz wjazdu rowerów", ten będzie dotyczył także UTO.

W przypadku kolizji traktowany będzie jak rowerzysta, a nie jak dotąd - jak pieszy.

Bardzo ważne jest to, że kierującego będą obowiązywać takie zasady ruchu drogowego jak rowerzystę. W przypadku kolizji traktowany będzie jak rowerzysta, a nie jak dotąd - jak pieszy. Musi zatem korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów (droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów) oraz posiadać uprawnienia do kierowania pojazdem takie jak rowerzysta.

W przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat, dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnień jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Natomiast dorośli takiego dokumentu nie będą musieli posiadać. Niestety z UTO nie będą mogły korzystać na drodze publicznej (związanej z infrastrukturą rowerową) dzieci do 10. roku życia, również gdy pozostają pod opieką osoby dorosłej. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, gdy dziecko będzie pod opieką dorosłego.

W terenie zabudowanym UTO będzie mogło poruszać się może wyłącznie pasem ruchu dla rowerów lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo, w przypadku ich braku, może poruszać się po drodze, na której prędkość dopuszczalna pojazdów jest nie większa niż 30 km na godz. Natomiast jazda chodnikiem lub drogą dla pieszych dozwolona będzie wyjątkowo wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km na godz. Poza obszarem zabudowanym kierujący UTO będzie mógł poruszać się wyłącznie pasem ruchu dla rowerów, zaś przypadku ich braku wyjątkowo chodnikiem lub drogą dla pieszych.

Za to będziemy mogli zostać ukarani mandatem. Zmiany w prawie uderzą po kieszeni

Na chodniku kierujący UTO zostanie zobowiązany do ustępowania miejsca oraz pierwszeństwa pieszym. Mało tego - w nowy projekcie doprecyzowano, że ma jechać z prędkością pieszego oraz ustępować miejsca oraz pierwszeństwa pieszym.

Ma jechać z prędkością pieszego oraz ustępować miejsca oraz pierwszeństwa pieszym.

"Projektowane przepisy szczegółowo określają obowiązki kierującego urządzeniem transportu osobistego wobec pieszego poprzez jednoznaczne wskazanie na pierwszeństwo pieszego znajdującego się na chodniku lub drodze dla pieszych, które to części drogi przeznaczone są przede wszystkim dla pieszego" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Wprowadza się też przepis, zgodnie z którym dopuszcza się postój rowerów miejskich (w tym UTO) w związku z usługą ich wypożyczania w pasie drogowym jedynie za zgodą zarządcy i w trybie określonym w ustawie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zmiany w prawie drogowym. Hulajnoga jak rower? Szykuje się kolejna rewolucja! - Gazeta Pomorska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska