Zmiany w Kolejach Dolnośląskich: Pociąg do Sobótki przez Bielany Wrocławskie. Powrót na Świebodzki

Malwina GadawaZaktualizowano 
Piotr Rachwalski uważa, że linia Wrocław - Świdnica przez Sobótkę może być opłacalna i że będzie z niej korzystać dużo osób
Piotr Rachwalski uważa, że linia Wrocław - Świdnica przez Sobótkę może być opłacalna i że będzie z niej korzystać dużo osób Paweł Relikowski
Tańsze bilety, nowe linie i szybki regioexpress - to plany Piotra Rachwalskiego, nowego prezesa Kolei Dolnośląskich. Pociąg ma znów jeździć m.in. do Świdnicy przez Sobótkę. Być może również spółka zmieni siedzibę z Legnicy na Wrocław.

Nowy prezes był wcześniej współwłaścicielem prywatnej firmy transportowej Nord Express. Teraz zapowiada, że rewolucji w Kolejach Dolnośląskich nie będzie, a "szybka ewolucja". Przyznaje, że jako człowiek pochodzący z Poznańskiego będzie pieniądze publicznie wydawał bardzo rozważnie. Jakie zmiany czekają pasażerów Kolei Dolnośląskich?

Piotr Rachwalski zapowiada... obniżenie cen biletów. Jednak nie chce zdradzić, o ile.

Wspólnie z wicemarszałkiem województwa Jerzym Michalakiem, podczas wtorkowej konferencji w... pociągu KD, zapowiedzieli też otwarcie nowych linii, m.in. Wrocław - Świdnica przez Sobótkę i Jelenia Góra - Lwówek Śląski - Zebrzydowa. A jeszcze niedawno urzędnicy twierdzili, że reaktywacja linii do Świdnicy jest nieopłacalna. Prezes Rachwalski przyznaje, że być może po zmianie władzy (w urzędzie marszałkowskim) zmieniło się podejście.

CZYTAJ TEŻ: Wicemarszałek Michalak w szynobusie rozdawał cukierki i rozmawiał z pasażerami (FILM)

Koleje Dolnośląskie mają swoją siedzibę w Legnicy, gdzie wynajmują pomieszczenia. Nie ma mowy o budowaniu własnego obiektu. Choć są plany, żeby we Wrocławiu stworzyć siedzibę techniczną, w której pociągi byłyby serwisowane. Michalak nie wyklucza, że z czasem przeniosłaby się tam także administracja.

A co z dawno obiecywaną koleją aglomeracyjną? Wicemarszałek przyznaje, że jest potrzebna, ale musi się w tej sprawie dogadać wiele samorządów.- Kluczem do dobrego funkcjonowania kolei aglomeracyjnej jest to, żeby pociągi kursowały co najmniej co 15 minut. Jeżeli tak się nie stanie, to mieszkańcy będą wybierali inny transport - mówi Piotr Rachwalski.

Jerzy Michalak pytany o Dworzec Świebodzki zapewnia, że pociągi będą tam jeździć. Kiedy? - Może za trzy lata - słyszymy.

Prezes KD dodaje, że w planach jest też utworzenie szybszych połączeń regioekspress na trasach np. Legnica - Wrocław lub Wrocław - Jelenia Góra (odjazdy z Dworca Świebodzkiego). Pociągi nie zatrzymywałyby się na mniejszych stacjach. A dziś np. między Legnicę a Wrocławiem (65 km) mają 11 przystanków.

A co ze spóźnieniami szynobusów, które często są uciążliwe dla osób dojeżdżających do pracy lub do szkoły? Piotr Rachwalski tłumaczy, że dzieje się tak najczęściej na liniach, które są modernizowane. Przyznaje też, że może po prostu dochodzić do awarii pociągów. Kolejnym problemem, który zauważa Rachwalski, jest to, że nowoczesny tabor często jeździ po starych torach.

Jak spółka zamierza walczyć z pasażerami, którzy jeżdżą na gapę? Do tej pory konduktorzy często stosują odpowiedzialność zbiorową: wszyscy muszą czekać, aż złapany gapowicz zapłaci lub wysiądzie w eskorcie policji. Prezes przyznaje, że tak nie powinno być. Według niego jest to jednak problem prawny, bo nie można nikogo siłą przetrzymywać. Dlatego najczęściej wzywa się policję z najbliższego miasta, a nie stamtąd, dokąd pociąg zmierza, bo złapany pasażer w każdej chwili może chcieć wysiąść. - Będziemy myśleć, jak rozwiązać ten problem - deklaruje prezes.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 107

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

KONRAD KONRAD KONRAD

KOWARY DWOREZC GLOWNY ZLODZIE SZYN BEZAKRII KRADESZ CALKOWKCIE ZICIONIE TOROW PKP UTRZAMNIE KOSZTUIIE DROGIE TRUDNA SPRWA PIES OGRTDNKA PKP LKIWADCIE GNMINA RADII TOROW PKP PLK TLK KOLEIOWY

A
Ania

Porażką jest to, że Lubin nie ma połączeń kolejowych.
TRAGEDIA.

h
havranek

Bo chyba nie wierzysz w to, że ta galeria handlowa będzie pełniła funkcję dworca autobusowego.

w
wisior

Kolego w Świdnicy te pociągi były długo oczekiwane i jestem ciekaw czy ty chciałbyś się przesiadac się nie wiedząc czy pociąg 1 nie spóźnia sie co do 2. Dlatego też te pociągi są potrzebne. Widać, że żal dupsko ściska, ze mamy tańsze bilety, i widać że KD zarabiają na tej lini dobrze. A co do trasy przez Sobótke to już lepiej przeznaczyć pieniądze na zelektryfikowanie trasy Świdnica-Jaworzyna Śląska i małe jakieś remonty.

m
mieszkaniec Dolnego Śląska

Jelenia Góra - Lwówek, Jelenia - Zgorzelec, Legnica - Kłodzko, Kłodzko - Wałbrzych, poza tym reaktywacja Karpacza, Stronia, Lubawki i trasy Złotoryja - Lwówek plus połączenia za granicę: do Goerlitz, Liberca, Mezimestii czy Jesenika - to są priorytety dla Dolnego Śląska. A tymczasem wszystko idzie na Wrocław i okolice. Skoro Wrocław chce mieć kolej aglomeracyjną, to niech realizuje ją za własne pieniądze a nie pieniądze województwa. Chyba trafne okazały się przepowiednie, że po dojściu do władzy Dutkiewicza na Dolnym Śląsku jeszcze więcej kasy będzie szło na Wrocław i okolice. A prezes Rachwalski okazuje się być tylko marionetką w rękach Dutkiewicza, tak jak nowy marszałek. Dość okradania Dolnego Śląska przez Wrocław! Tak narzekaliśmy na dotychczasowe działania Kolei Dolnośląskich, a coś czuję, że będzie jeszcze gorzej.

x
xzs

Idź się przejrzyj w lustrze, a potem paluszek do buzi i spać, gimbusku. Tylko się nie zmocz w nocy od nadmiaru wrażeń.

s
sxz

A moim zdaniem Lwówek jest najbrzydszą linią w Polsce i najmniej atrakcyjną. O gustach się nie dyskutuje, tylko o realnych wskaźnikach.

j
jacenty

Właśnie pokazałeś jak marną masz wiedzę na temat kolei. Kilka wyrywkowych danych ze starych rozkładów to jeszcze żadna wiedza.

z
zxc

Dla kogo potrzebny? Dla ciebie. To kup sobie szynobus i jeździj. A Lwówek to jest jedna z najatrakcyjniejszych linii w Polsce. I czynna, a nie do odbudowy, jakbyś nie zuważył.

J
Janusz

Linia do Sobótki ma niestrzeżone przejazdy przy ul. Buforowej i przedłużeniu Borowskiej. Nie ma tam nawet świateł ostrzegawczych. Obecnie jeżdżą tam jedynie pociągi towarowe i zatrzymują się przed przejazdami, ktoś wychodzi i wstrzymuje ruch. Ale wcale nie muszą stawać, mogą jechać ostro i kasować autobusy i innych. Jeśli przebudują drogę na Jagodno na dwupasmową przejazd i tak pozostanie. Ciężko będzie tam puścić ruch pasażerski o dużej częstotliwości kursowania pociągów.

j
ja

Otóż "wieszczu" kochany. Polityka likwidacji połączeń regionalnych w "tamtych" czasach polegała na bardzo prostym zabiegu. Na linii takiej kursowały pociągi w takim rozkładzie godzinowym, że nikomu nie było to do niczego potrzebne. Efekt z góry wiadomy - brak frekwencji - no to zamykamy. "Blacha" na d.. ma być i była. Komu do czego był np. skład z Wrocławia do Dzierżoniowa 10.15 a odwrotnie 14.10? Albo ostatni odjazd z Zagórza Śl. do Wrocławia o 16.30? Zwłaszcza w wakacje. Ciężki bój stoczyły gminy Kotliny Kłodzkiej o przywrócenie połączeń do Kudowy Zdr. Itd...

A teraz napisz, skąd masz wiedzę o moim "bladym pojęciu". Najpierw przestudiuj rozkłady, zanim napiszę co ja o Tobie myślę.

W
Wezmyr

Akurat pociąg do Świdnicy, może być przez Sobótkę, jest potrzebny i nie jest to żadna fantasmagoria. Poza tym w czym lepszy jest Lwówek od Jedliny?

r
rob

Jak ktoś będzie miał zaiwaniać przez miasto ze Świebodzkiego na Główny, żeby przesiąść się na inny pociąg, to pojedzie do Wrocławia PKS-em, bo z dworca PKS jest dużo bliżej na Główny. Puste pociągi - tyle będzie z głupiego pomysłu reaktywacji Świebodzkiego.

d
dawny pasażer

Jak firma której PKP wynajęło torowiska na targowisko zezwoli ale nie wiadomo czy zezwoli i za jakie odszkodowanie od PKP.

p
pamiętający ten dworzec

Jak firma prowadząca targowisko nie zechce to jeszcze przez wiele, wiele lat nie wpuści PKP na torowiska Dworca Świebodzkiego. Upublicznijcie tą umowę a nie blefujcie, że PKP może uruchomić Dworzec Świebodzki.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3