Zmiany w ITS. Więcej pierwszeństwa dla tramwajów. Informacje o spóźnieniach w komórce

Marcin Kaźmierczak
Fot. Tomasz Ho£Od / Polskapresse
Tramwaje na kolejnych wrocławskich skrzyżowaniach będą miały pierwszeństwo przed samochodami. A wrocławianie będą mogli na smartfonie sprawdzić o ile spóźni się ich autobus lub tramwaj oraz czy na parkingu park&ride są jeszcze wolne miejsca. Ma to umożliwić rozbudowa systemu ITS.

20 mln zł będzie kosztowała rozbudowa systemu ITS sterującego ruchem na wrocławskich ulicach. Kamery pojawią się na czterech nieobsługiwanych dotąd przez system skrzyżowaniach: ul. Powstańców Śląskich i Sokolej, Bujwida z pl. Grunwaldzkim, a także na rondzie Powstańców Śląskich i pl. Kościuszki.
– Rozbudowujemy system ITS we Wrocławiu, bo chcemy w dalszym ciągu priorytetowo traktować na skrzyżowaniach komunikację zbiorową – mówi Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Rozbudowa zakłada także instalację 4500 nadajników w tramwajach i autobusach, a także przystankach. Nowe możliwości zyska także mobilna aplikacja „mobilny asystent mieszkańca”, dzięki której mieszkańcy np. poprzez wysłanie zdjęcia mogą zgłaszać problemy. Już za rok korzystający z niej będą otrzymywali informacje o nadzwyczajnych sytuacjach w mieście – m.in. wypadkach, awariach, ale również korkach i co ważne alternatywnych trasach, objazdach. Aplikacja poinformuje również o wolnych miejscach na parkingach P&R. Pasażerowie otrzymają z kolei na smartfona informacje o realnym czasie dojazdu tramwajami i autobusami.
– To wszystko ma zapewnić także napływ informacji o potokach ludzi, a więc kiedy i którędy przemieszczają się wrocławianie i przyjezdni, dzięki czemu łatwiej będzie można sterować ruchem – zauważa Bluj.

Kolejna inwestycja w ITS pochłonie 20 mln zł, z czego 16,5 mln pochodzić będzie z pieniędzy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego.

ITS działa w tej chwili na 143 skrzyżowaniach. To 907 kamer stacjonarnych, 26 obrotowych, 419 nierejestrujących, które pełnią funkcje detektorów ruchu dla potrzeb sterowania sygnalizacją świetlną. W 41 punktach umiejscowione są także kamery rejestrujące tablice rejestracyjne przejeżdżających samochodów.

Wideo

Komentarze 106

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaga

Jeżeli system włącza "zielone" dla tramwajów, to wstrzymuje ruch na całym skrzyżowaniu. Nikt razem z tramwajem nie ma w tym momencie "zielonego", nawet ci, którzy jadą niekolizyjnie. To jest właśnie bzdurna organizacja. Na skrzyżowaniu stoją WSZYSCY, gdy system puszcza priorytetem tramwaj.

a
argh!

Bo nie ma homologacji. I raczej w polskim systemie prawnym nie będzie miał.

W
Wrocławianka

Odezwał się.... miastowy idiota z tramwaju. Spróbuj pojechać rano autem lub autobusem. Kilkanaście cykli świetlnych stania i zmienisz zdanie. To chore żeby tramwaje miały specjalne udogodnienia skoro i tak nigdy nie ma ich na czas...

g
gość

M.Bluj wystarczy spojrzeć na wyniki sondażu, co myślą mieszkańcy Wrocławia o systemie ITS a tym samym o urzędnikach miasta !!!!
Oczekuje z niecierpliwością Kiedy Wrocławianie podstawią pod urząd SŁYNNE TACZKI z........... i pozbędą się ...........

M
Marek

[...]ITS działa w tej chwili na 143 skrzyżowaniach.[...]
Proszę podać dokładnie na których. informacja powinna brzmieć [...]ITS jest zamontowany w tej chwili na 143 skrzyżowaniach.[...]
Niech "twórcy" tego wynalazku jeżdżą rano w okolicach dworca. Codziennie przez miesiąc. I nie zapomnijcie zabrać prezydenta Rafała. Załóżcie dyktafony żebyśmy mogli posłuchać waszych komentarzy (zapewne same superlatywy).
Jeżdżę tamtędy prawie codziennie i codziennie jest to samo. Ciekawe że tzw. "inteligentny i uczący się" ITS ma wspomagać komunikację zbiorową a autobusy jadące od strony skrzyżowanie Borowska/Kamienna stoją w korkach po kilka cykli świetlnych.

f
fa

!!!

A
Ad-M

ITS to dobry system, tylko miasto ma idiotów...

k
kierowca z polski

Zastanawiam się, dlaczego prezydent Rafał D. tak strasznie mści się na Wrocławianach. Wydaje lekką rączką kolejne miliony na system , którego działanie upośledza nie tylko autobusy w szczególności ale też i same tramwaje. Tramwaje mają jeździć wg rozkładu jazdy a nie na wyścigi. Ludzie ITS to MIŚ z filmu Staszka Bareii ! System uczy się .... ale dlaczego pradawnego języka klinowego ludów żyjących na biegunie północnym ?

X
Xxx

W Berlinie jest metro? Tak pozatym niemcy czesciej wynajmuja mieszkania niz kupuja , w tym ich mamy nasladowac?

M
Mik

na co pojda te 20 mln zł? ITS mial sie niby uczyc,a jest nadal tylko tablicą do odtworzenia rozładu jazdy. Informacje o utrudnieniach kazdy juz ma na portalach spolecznosciowych od alert mpk, ta aplikacja bedzie robic kopiuj-wklej z alert mpk?

Reszta jest juz w interenecie np na jak dojade, na co pójdą te 20 mln.?
Do kieszeni kolesi z urzedu i pierdzi-stołków "paczących w monitor" i nie reagujących monitorujących ITS?

J
Janusz

Poza godzinami największego szczytu tramwaje świecą pustkami.

J
Janusz

Ilość zarejestrowanych aut prowadzi do problemu parkowania na dużych osiedlach ale nie ma wpływu na natężenie ruchu. Z bardzo prostego powodu, ludzie tych aut nie używają na co dzień. Widać to na każdym osiedlu, w godzinach 8-16 ilość zaparkowanych aut praktycznie się nie zmienia. Mase ludzi kupiło auto, po to, żeby je mieć. Bo w końcu ich stać. I jadą nim raz w tygodniu na zakupy.

s
stan

Czemu system mając tyle kamee nie umożliwia wyśledzenia lub chociaż zidentyfikowania sprawcy wypadku ?
Czemu system który mierzy prędkość aut na skrzyżowaniach i na odcinkach między kamerami nie może służyć do karania kierowców.
Czemu przejazdy na czerwonym i blokowanie skrzyżowania nie może być automatycznie wykrywane skoro oprogramowanie już to robi.
Baza danych już w tej chwili zawiera informacje o nr rej i prędkości na kilka tygodni albo i miesięcy wstecz. Poszły na to kolosalne pieniądze i system jest nieużywany. Do prostego sterowania ruchem starczą kamery wykrywające stojące auta jak jest np na wyjeździe z Alei Piastów na Oporowie. Ta cała pseudo inteligencja często powoduje korki.

s
stan

Myślę że po prostu nikomu nie zależy na poprawie czegokolwiek. Urzędnik chce odsiedzieć 8h i wyjść.

k
kierowca mpk

W Berlinie masz kilka obwodnic , metro , etc. a u nas ???
Jak zachęcisz ludzi do KZ skoro tylko tramwaj ma pierwszeństwo a autobusy stoją z innymi w korku pod ITS ???

Dodaj ogłoszenie