reklama

Złoty pociąg istnieje. Są mocne dowody

Artur SzałkowskiZaktualizowano 
Pawel Relikowski / Polska Press
Po tym jak poszukiwacze złotego pociągu w Wałbrzychu ogłosili zakończenie wykopalisk, coraz więcej osób zaczyna wątpić w historię o tunelu i ukrytym w nim pociągu. Tyle że tunel istniał naprawdę. Są na to mocne dowody.

Czy w Wałbrzychu stoi zasypany legendarny już „złoty pociąg”? Po tym jak po kilku dniach wykopalisk poszukiwacze nie zdobyli nawet poszlak potwierdzających jego istnienie, znacznie wzrosła liczba sceptyków tego przedsięwzięcia.

O tym, że okolice 65 km linii kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha były w okresie II wojny światowej oraz po jej zakończeniu obiektem militarnym, świadczą dokumenty z archiwów Wojska Polskiego. Zostały sporządzone w połowie lat 40., krótko po zakończeniu wojny. Świadczy o tym m.in. pisownia Niemców, czy Niemiec małą literą. Było to w tamtym okresie powszechnie stosowaną praktyką. Z dokumentów wojskowych wynika, że na 64,938 km linii kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha miała swój początek wojskowa bocznica kolejowa. Była jednotorowa i miała długość 490 metrów. Jej część mogła zatem przebiegać w tunelu. Z dokumentu wynika, że bocznica została zbudowana przez Niemców na przełomie 1944 i 1945 r.

W jej pobliżu były dwa drewniane baraki. Być może przeznaczone dla wartowników, ale o tym nie napisano w dokumencie. Po bocznicy mogły kursować również ciężkie parowozy. Z bocznicy tej korzystały kolejno wojska: niemieckie, radzieckie i polskie. Następnie została wysadzona w powietrze, o czym także napisano w dokumencie. Trudno zatem przypuszczać, by żołnierze trzech armii zostawili w tym miejscu coś cennego.

Wojsko Polskie zresztą w przeszłości angażowano w sprawę rzekomo zasypanego tunelu kolejowego oraz ukrytego w nim prawdopodobnie składu kolejowego. Po tym jak w sierpniu 2015 r. sprawa „złotego pociągu” nabrała światowego rozgłosu, okolice 65 km linii kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha zostały sprawdzone pod kątem ewentualnych zagrożeń przez wojskowych saperów i specjalistów od zagrożeń chemicznych. Jedyne co znaleźli wówczas żołnierze, to łuski z pocisków karabinowych, które podczas II wojny światowej były na wyposażeniu armii niemieckiej. W 1989 r. Tadeusz Słowikowski, emerytowany górnik z Wałbrzycha, który wyjaśnianiem tajemnicy pociągu zajmuje się od ponad pół wieku, zainteresował sprawą Ministerstwo Obrony Narodowej.

Generał Jerzy Skalski, ówczesny wiceminister obrony narodowej, przesłał pismo w tej sprawie do Władysława Piotrowskiego, ówczesnego wojewody wałbrzyskiego i zarazem szefa obrony cywilnej na tym terenie.

Wiceminister informował wojewodę o prawdopodobieństwie znajdowania się w zasypanym tunelu pod zamkiem Książ w Wałbrzychu pociągu z okresu wojny z ładunkiem bojowych środków trujących.

Ponadto w piśmie czytamy, że dotarcie do tego miejsca będzie wymagało wydrążenia tunelu. Prace miało wykonać przedsiębiorstwo robót górniczych, które świadczyło wówczas usługi dla wałbrzyskich i noworudzkich kopalń węgla kamiennego. Generał zadeklarował wojewodzie wsparcie ekspertów wojskowych, m.in. w zakresie rozminowania oraz neutralizacji zagrożenia, jeśli potwierdzi się informacja o składowaniu pod zamkiem pocisków z gazami bojowymi.

Zakres prac pod zamkiem wykonanych na zlecenie wiceministra nie jest powszechnie znany. O tym, że zostały przeprowadzone, świadczy pismo, które Tadeusz Słowikowski otrzymał w 1991 r. od Jerzego Świteńkiego, ówczesnego wojewody wałbrzyskiego.

- Wojewoda powiadomił mnie, że prace przeprowadzone pod zamkiem Książ nie doprowadziły do wykrycia zagrożeń, ale nie wykluczyły takiej ewentualności - mówi Tadeusz Słowikowski. - Podziękował mi również za zaangażowanie w wyjaśnienie tej sprawy.

Wiele wskazuje więc na to, że jeśli nawet obecnie prowadzone prace poszukiwawcze w okolicach 65 km zakończą się fiaskiem, to po pewnym czasie z pewnością znajdą się kolejni chętni do zmierzenia się z tajemnicą „złotego pociągu”.

Do wnikliwego zbadania pozostał bowiem odcinek od wiaduktu kolejowego na ul. Uczniowskiej, biegnący w kierunku stacji Wałbrzych Szczawienko i skręcający w stronę strefy ekonomicznej.

Nie brakuje także zwolenników teorii o tunelu, który ma rzekom mieć wlot gdzieś w okolicach 61 km linii kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha i przebiegać w kierunku zamku Książ.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 130

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pszyniok

Tam som czy pociongi

J
Jan 60

Komuś zależy żeby nie dowiedzieć się co tam jest dawno już byłoby to odkopane i sprawdzone Wystarczy kilka dni

E
ED

Moim zdaniem pociąg został już wydobyty. Ale ze względu na zawartośc sprawę utajniono. Bo nie wierze że ktoś robi odwierty czy wykopy 2 lata.. takie rzeczy robi sie w kilka dni....

ż
żakuji

mocne dowody to są chyba na to , że ktoś nas robi w jajo !

g
gość

Możesz rozwinąć swoją myśl, myślicielu ?

S
Skora i kosc ale gosc

Pociag jest i istnieje. Dla nas samych lepiej go nie odnalezc. Chciwosc i glupota ida w parze.Czy ktos o tym pomyslal ?

G
Gosc

Panstwo mili.
Po to jest tajemnica pociagu aby jej nikt nie odkryl i moze tak lepiej .Moze powinna dalej pozostac tajemnica.Moze jest po to tajemnica aby chronic nas samych przed nami samymi ? Glupota,chciwosc i co dalej ? Prawowici wlasciciele zawsze moga sie upomniec lub zdenerwowac !

H
HDTV

Ja wiem ze prawdopodobnie pociąg jest przesuwany co 3 tygodnie w inne miejsce

R
Rysiek

Czemu piszecie tu takie bajki!!!!??? Jakie dowody??? Skarby po wojnie wywieźli amerykanie. Nie ma tu na 100% pociągu ani zadnych skarbów!!!!!

K
KWAŚNIAK ze SZCZAWienka

Jest takie jedno miejsce, gdzie nie będą szukać. Dosłownie pod latarnią, a złoto do złotego przyciąga jak magnes. Fundamenty 6m, okien 11 do nieba i kto dał taką lokalizację? To nie przypadek, tylko mapka przez lusterko. Były tam kiedyś gniazda dzikich królików w pagórkach z resztkami ceramiki, a dziś walają pity. To tyle i tak tam już nie ma gruszek na wierzbie, ale zato coraz więcej okazałych fortec w pobliskiej okolicy.

p
podpis

jakie to niby te dowody sąże ten pociag istnieje? jak narazie brak jakichkolwiek dowodów....

G
Guupi

No i kutas Pani Basiu.... niby tory są... niby tunele są.... a pociąg ukradli.... zupełnie jak w filmie "Czarny kot, biały kot" :) nie wiem nic o tym pociągu, ale skoro rozpoczęto? to może warto poszukać w okolicy, tam gdzie o torach nikt już
nie pamięta......

A
Artur Krauze

Luk ma 100% racji że tam gdzie jest pociąg postawią fabrykę ci co wiedzą.,nasze pokolenie się nie dowie, powinno być to rozkopane wszystko i państwo powinno działać by wspierać ludzi.

w
were

złote majty

L
Luk

Jeżeli ktoś dostaje info gdzie zakopany jest pociąg to nie chwali się całemu światu o tym fakcie bo rzecz jasna każdy będzie chciał parę sztabek zlota ruski żydy Niemcy itd.a wiec ja widzę to tak:zróbmy hałas, że jest! Wykopmy dziurę pokażmy , że jednak dupa ił nas zmylil, sprawa ucichnie trochę czasu później dupna inwestycja na Dolnym Śląsku stawiają hale produkcyjne nowe miejsca pracy itp po wybudowaniu stwierdza ze inwestor z Japonii splajtowal i hala nie ruszy:(a prawdziwa akcja będzie działa się pod budynkami hal gdzie wydobywano złoty pociąg i goownoo nikt się o tym nie dowie; )

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3