Zieleń zamiast aut na Legnickiej. Zlikwidują jeden pas?

MC
Zieleń zamiast aut na Legnickiej. Zlikwidują jeden pas?
Zieleń zamiast aut na Legnickiej. Zlikwidują jeden pas? materiały prasowe Akcji Miasto
Udostępnij:
Nasadzenie około stu drzew, stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych kosztem części jezdni, a także zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości - oto propozycje Akcji Miasto na zmiany na ulicy Legnickiej. Po wykonaniu tego planu miałaby ona po dwa pasy, a nie, jak to jest teraz, trzy w każdą stronę. Legnicka stałaby się wówczas Trasą Wrocławskiej Zieleni.

Powstał kolejny pomysł na zmiany, jakie mogłyby zajść na ulicy Legnickiej. Plan, aby zazielenić największe wrocławskie arterie i stworzyć z nich "zielone tętnice miasta" to nie żadna nowość. Pojawił się już w 2015 roku, opracowano wówczas nawet projekt ukształtowania zieleni wzdłuż ulicy Legnickiej, Lotniczej i Kosmonautów. Postawiono w nim jednak na krzewy i kwiaty, a nie drzewa. Pomysł do dzisiaj nie został zrealizowany. Co jakiś czas różne grupy społeczników ogłaszają kolejne wizualizacje. Niedawno proponowano, by przy Legnickiej posadzić palmy. Teraz swój plan pokazała Akcja Miasto.

Jej członkowie opracowali wizualizację zazielenionej ulicy Legnickiej na odcinku od pl. Strzegomskiego do pl. Jana Pawła II.

- Każdy, kto bywa tutaj w cieplejszych miesiącach wie, że jest to prawdziwy symbol miejskiej betonozy. Zwyczajne drzewa, np. platany jak najbardziej spełnią tu swoją rolę - dadzą cień i chłód, będą filtrować powietrze - mówi Aleksander Obłąk z Akcji Miasto.

- Legnicka nie musi być miejską autostradą. To w końcu ulica w środku osiedla, którą na co dzień przemieszcza się bardzo wiele osób. Warto zatem zadbać o ich bezpieczeństwo i komfort. Prezydent Jacek Sutryk przedstawiał pewne zmiany w zakresie zieleni na Legnickiej, a my chcielibyśmy pójść dalej - dodaje Joanna Klima, radna osiedlowa ze Szczepina.

Tak dzisiaj wygląda ten odcinek ulicy Legnickiej:

Jak może się zmienić Legnicka?

Przede wszystkim, po wprowadzeniu zaproponowanych zmian, w każdą stronę zniknąłby jeden pas ruchu. Dzisiaj w tym rejonie do centrum i z niego jechać można trzema. Nawet w takiej konfiguracji w godzinach szczytu tworzą się potężne korki.

W zamian mieszkańcy zyskaliby drzewa wzdłuż torów tramwajowych, dodatkowe miejsca parkingowe przy ulicy w miejscu, gdzie dziś biegnie pas ruchu (a między miejscami kwietniki). Społecznicy chcą zamontowania przy ulicy Legnickiej odcinkowego pomiaru prędkości. Na wysokości ul. Młodych Techników powstać miałoby (planowane przez miasto) zwykłe przejście dla pieszych, zamiast tunelu. Przy pl. Solidarności znalazłoby się także miejsce na park kieszonkowy.

Tak wyglądałaby ul. Legnicka po przebudowie:

- Inwestycja mogłaby być skoordynowana z otwarciem linii tramwajowych na Nowy Dwór i Popowice. Co więcej, Zielona Legnicka powinna stać się fragmentem Trasy Wrocławskiej Zieleni, razem z ul. Kazimierza Wielkiego. - komentuje Obłąk.

Jeszcze w tym roku społecznicy chcą stworzyć wizję metamorfozy tej kluczowej ulicy jako alei pełnej drzew, bardziej bezpiecznej, cichej i dostępnej, niż obecnie. Planują przygotować plan dla przestrzeni w okolicy, wizualizacje zieleni, badanie materiałów historycznych i przykładów z miast z całego świata oraz analizę transportową.

W komentarzach pod wpisem Akcji Miasto na Facebooku wrocławianie zastanawiają się, czy to na pewno dobry pomysł. Poddają w wątpliwość, czy drzewa posadzone tuż przy samym torowisku nie wpłyną na pogorszenie ich stanu. Trzeba będzie na bieżąco podcinać gałęzie i zbierać je po wichurach, sprzątać liście z torów, a także odpowiednio zabezpieczyć korzenie, aby nie rozsadzały podłoża. Dodatkowo, likwidacja jednego pasa może wpłynąć na zwiększenie korków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
rafka
31 marca, 18:13, WROGardziKoleją?:

Wrocław to specyficzne miasto. Ma najlepszą w Polsce infrastrukturę kolejową na terenie miasta, która pozwala stworzyć kolej dojazdową w połączeniu z koleja miejską na najwyższym poziomie. Unikalną w skali POlski i tego nie robi tonąc w korkach. To dość nietypowe podejście miejskich włodarzy. Wysrtaczy popatrzevc na Berlin. Wrocław może nie odbiegać od tej normy, ale jak widać chyba chce odbiegać?

To niestety półprawda. Po pierwsze Kolejom Dolnośląskim brakuje taboru. Po drugie, ważniejsze, układ torowy we Wrocławiu przeciąża Dworzec Główny. Na prowadzącej do niego estakadzie w godzinach szczytu (kluczowych dla kolei miejskiej) więcej składów się nie zmieści. Trzeba albo 1) dodać tor, albo 2) uruchomić ułomny, bo krańcowy, Dw. Świebodzki, albo (3, najlepiej) przekopać się tunelem Świebodzki-Nadodrze pod centrum. Wszystkie warianty to drogie inwestycje kolejowe. Plus konieczność budowy co najmniej kilku nowych przystanków. To rozmowa o inwestycjach wartych miliardy złotych - miasta na nią nie stać.

r
rafka

Mój głos mają. W ubiegłym roku na Legnickiej w wypadkach drogowych zgnięły 3 osoby (w całym Wrocławiu - 16). Dla kontrprzykładu. W 2018 r. na Grabiszyńskiej zginęły 3 osoby, a w 2019 r. ani jedna. To wydzielenia torowiska, budowy nowego przystanku z przejściem oraz trasy rowerowej. Naprawdę, czy jest o czym dyskutować?

G
Gość

Garstka pasożytów "aktywistów" znowu usiłuje sterroryzować całe miasto. Siedzi sobie kilkudziesięciu (na ich stronie są zdjęcia 35 oszołomów) i kombinują jak uprzykrzyć życie pozostałym 630 tysiącom ludzi.

G
Gość

Bardzo dobre komentarze na FB. Nie ma ekip do bieżącej konserwacji tego co rośnie we Wrocławiu teraz. Przykład ulica Różyckiego - co roku ten sam problem rozjeżdżonych liści na drodze.

A może ci aktywiści zabiorą się do pracy, heja narodzie, grabie i łopaty, miotły i worki, piły i nożyce w rękę, ale o wolontariat prosimy. Tylko gadać potraficie, korzyści z Was żadnej.

O
Obserwator
31 marca, 18:12, Gość:

jestem jak najbardziej za takimi zmianami. generalnie mogłoby być lepiej, ale KAŻDA zmiana, która chociaż trochę przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w tamtym rejonie jest dobra. trzeba skończyć z tą autostradą i torem wyścigowym w środku miasta

1 kwietnia, 0:36, Gość:

klasyczny bełkot tzw aktywisty.

Są przerażeni cały ten koronawirus wywrócił całą ich wojenkę do góry nogami i zepchnął w niebyt. Po tym wszystkim świat już nie będzie taki sam. To co się dzieje teraz obnażyło słabość UE 🇪🇺, pokazało że w obliczu zagrożenia każdy działa sam popatrzmy wojenki o maski kombinezony itd.. Każdy kraj pozostał sam na polu bitwy. Koronawirus pokazał też że ten lewacki sposób budowania świata ma się nijak to świata normalnego. Za pół roku świat wstanie z tego zawirowania INNY mniej lewicowy. To pokazało też na przykładzie Chin że kraj narodowościowy poradził sobie z tym zagrożeniem niż radzi sobie taki twór jak UE 🇪🇺

G
Gość
31 marca, 22:30, Gość:

Mieszkałem w 5 różnych lokalizacjach Legnickie. Uwielbiam ten rejon Śródmieścia ale chcę żyć więc uciekłem. Badania dowodzą, że jeśli będzie 50 pasów to korki i tak będą. 2 pasy w mieście to jest max. I żadnych wyjątków na 70km/h. Miasto to max 50 km/h. To jest hałas wibracje i większy smog. Później wszyscy chorują. Miasto jest dla ludzi nie dla aut.

1 kwietnia, 0:37, Gość:

niczego takiego zadne badania nie dowodzą.

Ale on sam sobie zrobił te badania w WC i dlatego takie wnioski końcowe

G
Gość
31 marca, 22:30, Gość:

Mieszkałem w 5 różnych lokalizacjach Legnickie. Uwielbiam ten rejon Śródmieścia ale chcę żyć więc uciekłem. Badania dowodzą, że jeśli będzie 50 pasów to korki i tak będą. 2 pasy w mieście to jest max. I żadnych wyjątków na 70km/h. Miasto to max 50 km/h. To jest hałas wibracje i większy smog. Później wszyscy chorują. Miasto jest dla ludzi nie dla aut.

niczego takiego zadne badania nie dowodzą.

G
Gość
31 marca, 18:12, Gość:

jestem jak najbardziej za takimi zmianami. generalnie mogłoby być lepiej, ale KAŻDA zmiana, która chociaż trochę przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w tamtym rejonie jest dobra. trzeba skończyć z tą autostradą i torem wyścigowym w środku miasta

klasyczny bełkot tzw aktywisty.

G
Gość

Mieszkałem w 5 różnych lokalizacjach Legnickie. Uwielbiam ten rejon Śródmieścia ale chcę żyć więc uciekłem. Badania dowodzą, że jeśli będzie 50 pasów to korki i tak będą. 2 pasy w mieście to jest max. I żadnych wyjątków na 70km/h. Miasto to max 50 km/h. To jest hałas wibracje i większy smog. Później wszyscy chorują. Miasto jest dla ludzi nie dla aut.

m
mieszkaniec

Proponowałbym zacząć od łatwiejszych projektów i sadzić tam, gdzie są takie możliwości. Zapraszam na Mińską i Muchobór Wielki, a właściwie na Muchobór Betonowy. Zieleń Miejska może tu zaszaleć. Proponuję również, aby były to nasadzenia z prawdziwego zdarzenia, a nie jakieś pseudo drzewa jak u zbiegu Tyrmanda i Mińskiej.

G
Gość

Popieram zazielenianie centrum miasta ale przy obecnym natężeniu ruchu pomysł ograniczenia do 2 pasów w każdą stronę jest skrajnie nieodpowiedzialny! Legnicka jest jedyną arterią prowadzącą z zachodu do centrum miasta. Gdyby miasto stworzyło jeszcze ze dwie takie arterie komunikacyjne to można by wtedy sadzić drzewa na środku. To są naczynia połączone i naprawiać miasto trzeba z głową.

G
Gość
31 marca, 18:19, fakty:

Specyfiką samorządową miast w których rządzą targowiczanie spod znaku diabelskiej tęczy jest to iż zwężają ulice i robia korki...nic nie sugeruję. Przedstawiam tylko fakty.

A ty spod jakiego znaku jesteś mądralo.

o
ooo
31 marca, 18:12, Gość:

jestem jak najbardziej za takimi zmianami. generalnie mogłoby być lepiej, ale KAŻDA zmiana, która chociaż trochę przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w tamtym rejonie jest dobra. trzeba skończyć z tą autostradą i torem wyścigowym w środku miasta

Jeśli myślisz, że piraci drogowi będą jeździć bezpieczniej na dwóch niż na trzech pasach, to powinienies pomyśleć na poważnie nad wizytą u psychoterapeuty.

f
fakty

Specyfiką samorządową miast w których rządzą targowiczanie spod znaku diabelskiej tęczy jest to iż zwężają ulice i robia korki...nic nie sugeruję. Przedstawiam tylko fakty.

???
31 marca, 18:12, Gość:

jestem jak najbardziej za takimi zmianami. generalnie mogłoby być lepiej, ale KAŻDA zmiana, która chociaż trochę przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w tamtym rejonie jest dobra. trzeba skończyć z tą autostradą i torem wyścigowym w środku miasta

Proponuję postawić szlaban oraz sygnalizację świetlną na każdym skrzyżowaniu. Oczywiście to zart. kto Cie robił. Ty chyba na prawde musisz dojezdzac do pracy na rowerze?

Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie