Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żeglarstwo, a przepisy

Kamil Gross
Naszym czytelnikom doradza adwokat Kamil Gross.

W ostatnim tygodniu pisałem o bezpieczeństwie nad wodą. Część z nas nie poprzestaje jednak na plażowaniu, kąpaniu się w wodzie i zażywaniu kąpieli słonecznych na rowerze wodnym. Niektórzy poszukują silniejszych wrażeń i emocji w aktywnym spędzaniu czasu na wodzie. Ponieważ na większości zbiorników wodnych w naszym kraju obowiązuje zakaz poruszania się łodziami motorowymi, bardzo popularnym sportem wodnym dostarczających mocnych wrażeń stało się żeglarstwo. Czy jednak każdy może wypożyczyć żaglówkę i cieszyć się wiatrem we włosach i chlapiącymi falami? Otóż, zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, prowadzenie statków przeznaczonych do uprawiania sportu lub rekreacji wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej. Uprawianie turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW, wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego wydanego przez polski związek sportowy - patentu. Oznacza to, że bez uzyskania patentu mamy prawo pływać na łodziach żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m. Egzamin na patent żeglarski przeprowadza polski związek sportowy. Wymagania jakie musi posiadać każdy, kto ubiega się o uzyskanie patentu żeglarskiego określa rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej. Zgodnie z tym rozporządzaniem dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych są patenty żeglarza jachtowego, jachtowego sternika morskiego, kapitana jachtowego, sternika motorowodnego, motorowodnego sternika morskiego, kapitana motorowodnego oraz mechanika motorowodnego. Aby uzyskać jeden z powyższych patentów należy złożyć do właściwego polskiego związku sportowego wniosek o wydanie patentu zawierający: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia, adres zamieszkania oraz podpis wnioskodawcy, datę, rodzaj patentu, zdjęcie, zaświadczenie o zdaniu egzaminu, dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, w szczególności pozytywne opinie z odbytych rejsów wystawione przez kapitana jachtu, pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie turystyki wodnej - w przypadku osoby małoletniej. W niniejszym artykule zajmę się jedynie podstawowym patentem uprawniającym do uprawiania żeglarstwa, a mianowicie patentem żeglarza jachtowego. Patent żeglarza jachtowego może uzyskać osoba, która ukończyła 14. rok życia oraz zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest spełnienie wymogów niezbędnych do uprawiania turystyki wodnej dla uzyskania patentu oraz przedstawienie dowodu uiszczenia opłaty egzaminacyjnej. Egzaminy na poszczególne patenty przeprowadza komisja egzaminacyjna powoływana przez właściwy polski związek sportowy. Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej, a warunkiem jego zdania jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu części. Część teoretyczna egzaminu na patent żeglarza jachtowego oraz sternika motorowodnego ma formę pisemną i składa się z testu jednokrotnego wyboru z 75 pytaniami przygotowanymi przez komisję. Egzaminowany ma 90 minut na udzielenie odpowiedzi. Za pozytywny wynik egzaminu teoretycznego na patent żeglarza jachtowego oraz sternika motorowodnego uważa się uzyskanie 65 prawidłowych odpowiedzi w teście. Opłata za przeprowadzenie egzaminu na patent żeglarza jachtowego - wynosi 250 zł. Opłata za czynności związane z wydaniem patentu wynosi 50 zł. Opłaty te w przypadku uczniów i studentów w wieku do 26 lat podlegają obniżeniu o 50%.

STRONA ADWOKATA KAMILA GROSSA

Osoba posiadająca patent żeglarza jachtowego jest uprawniona do prowadzenia jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12 m po wodach śródlądowych, a po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm (mil) od brzegu, w porze dziennej. Ustawa o żegludze śródlądowej stawia, oprócz wymogu posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności, szczególny nacisk na przestrzeganie przez żeglarzy zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej. Ma to swoje uzasadnienie w praktyce. O ile bowiem rekreacyjne pływanie żaglówką np. typu Omega w słoneczny, bezchmurny dzień po zamkniętym akwenie wodnym nie wydaje się niebezpieczne i wymagające zachowania szczególnych środków ostrożności, to jednak żeglowanie przy silnym a do tego zmieniającym kierunki wietrze, w deszczu, a co gorsza w czasie burzy, nie jest już zabawą dla niedzielnych amatorów. Nie można zapominać, że patent żeglarski uprawnia do pływania także po morzu - o odległości do 2 mil morskich od brzegu. Wiedza i umiejętności żeglarza muszą być więc dokładnie sprawdzane. Nawet na zamkniętych akwenach wodnych może bowiem dojść do wypadku. Pogoda bywa bowiem zmienna, a przez to zdradliwa. Należy uważać także na innych użytkowników akwenu, w tym innych żeglarzy, kajakarzy, wędkarzy, pływaków i kąpiących się. Podobnie jak w ruchu drogowym, tak i w ruchu wodnym obowiązują przepisy dotyczące ruchu i bezpieczeństwa. Reguluje je rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Członkowie załogi powinni wykonywać polecenia kierownika w ramach nałożonych na nich obowiązków, w szczególności powinni, w zakresie swoich obowiązków, przestrzegać przepisów żeglugowych i innych przepisów obowiązujących na statku. Osoby znajdujące się na statku, inne niż członkowie załogi, powinny wykonywać wydawane przez kierownika polecenia w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i porządku na statku. Członkowie załogi oraz inne osoby przebywające na statku, które czasowo biorą udział w uprawianiu żeglugi nie powinni wykonywać swoich obowiązków w stanie zagrażającym bezpieczeństwu żeglugi, a w szczególności wykonywać ich w stanie przemęczenia lub stanie intoksykacji. W przypadku braku odpowiednich postanowień w przepisach żeglugowych lub innych obowiązujących przepisów, kierownik powinien przedsięwziąć wszelkie środki wynikające z zasad dobrej praktyki żeglarskiej, w celu zapobieżenia w szczególności zagrożeniu bezpieczeństwa życia ludzkiego, uszkodzeniu statków, brzegów oraz budowli i urządzeń znajdujących się na drodze wodnej lub w jej bezpośredniej bliskości, tworzeniu przeszkód dla ruchu żeglugowego, a także zagrożeniu dla środowiska naturalnego. W celu uniknięcia bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa kierownik albo osoba odpowiedzialna za obiekt pływający powinna przedsięwziąć wszelkie środki podyktowane sytuacją, łącznie z odstąpieniem od przestrzegania przepisów. W każdym przypadku, w którym istnieje zagrożenie życia lub zdrowia osób znajdujących się na statku albo obiekcie pływającym, kierownik albo osoba odpowiedzialna za obiekt pływający powinni niezwłocznie podjąć wszelkie możliwe działania dla ratowania zagrożonych osób. Kierownik albo osoba odpowiedzialna za obiekt pływający, na którym wydarzył się wypadek żeglugowy, oraz kierownik każdego innego statku, na którym wydarzył się wypadek zagrażający zdrowiu lub życiu ludzkiemu, grożący zatonięciem lub zatarasowaniem drogi wodnej, powinni przy zachowaniu ostrożności i bezpieczeństwa ludzi podjąć wszelkie możliwe działania dla ratowania zagrożonych osób. Uprawiając czynnie żeglarstwo należy znać przepisy i je przestrzegać. Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie ruchu i sygnalizacji na śródlądowych drogach wodnych, oznakowania, wyposażenia i dokumentów statków, warunków ruchu i postoju statków na szlaku żeglownym i w portach, ochrony środowiska, podlega karze grzywny. Także ten, kto wykracza przeciw obowiązkowi niezwłocznego zawiadomienia o zaistnieniu wypadku żeglugowego lub udzielenia pomocy w działaniach ratowniczych, podlega karze grzywny. Wymierzanie grzywny odbywa się według przepisów postępowania w sprawach o wykroczenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska