Zdrojewski: Jeśli budować metro, to tylko z Leśnicy do Hali Ludowej. Nie warto oszukiwać wrocławian!

Malwina Gadawa
fot. Polska Press Grupa
W sprawie budowy metra we Wrocławiu głos zabrał też Bogdan Zdrojewski - europoseł PO, były minister kultury i były prezydent Wrocławia. Twierdzi, że nie jest przeciwnikiem tej inwestycji, ale według niego w stolicy Dolnego Śląska możliwa jest budowa tylko jednej linii metra. Mówienie o innych wariantach to - jak twierdzi Zdrojewski - oszukiwanie mieszkańców.

Dyskusję o budowie metra w stolicy Dolnego Śląska rozpoczął prezydent Rafał Dutkiewicz. 6 września odbędzie się we Wrocławiu referendum i mieszkańcy będą mogli odpowiedzieć na pytania zaproponowane przez prezydenta. Rafał Dutkiewicz chce, żeby wrocławianie zdecydowali, czy chcą budowy metra w stolicy Dolnego Śląska.

- To nie jest poważne pytanie. Najlepszy moment startu z metrem minął 5 lat temu. Wtedy można było liczyć na poważne wsparcie z Unii Europejskiej. Miasto powinno sprawdzić, jakie są szanse realizacji tej inwestycji i zadać mieszkańcom pytanie, czy są za budową metra w konkretnej lokalizacji, za konretną sumę pieniędzy. Takie pytanie ma sens - uważa Bogdan Zdrojewski. Były prezydent Wrocławia dodaje, że nie jest przeciwnikiem metra we Wrocławiu, ale według niego w stolicy Dolnego Śląska możliwa jest budowa tylko jednej linii, z Leśnicy do Hali ludowej. Przystanki zlokalizowane byłyby w Leśnicy, przy Stadionie Miejskim, na pl. Jana Pawła II, być może w Rynku, na pl. Dominikańskim, na pl. Grunwaldzkim i przy zoo.

- Jeżeli miasto poważnie myślałoby o inwestycji, to powinno sprawdzić ile kosztowałoby wybudowanie trzech pierwszych przystanków - mówi Bogdan Zdrojewski. Uważa także, że nie można wmawiać wrocławianom, że metro będzie np. na Żernikach, Sępolnie, czy Bartoszowiciach. - Metra nie będzie w 90 proc. miasta, nie warto oszukiwać mieszkańców. Dlatego powinni oni odpowiedzieć na pytanie, czy są za budową konkretnej linii za określoną kwotę.

Przypomnijmy, że urzędzie wytyczono wstępnie plany linii metra i lokalizacje trzydziestu przystanków. Według planu Wszystkie trasy metra mają się zbiegać w centrum Wrocławia, w okolicy pl. Dominikańskiego (przystanek Stare Miasto). Stąd mielibyśmy dojechać do Nowego Szpitala Wojewódzkiego, Centrum Factory przy Granicznej, na Sępolno, Sołtysowice, Gaj, Krzyki i do Marina.

Planowane nitki i przystanki wrocławskiego metra:

Nitka 1:
Nowy Szpital Wojewódzki (Stabłowice), Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 2:
Centrum Factory (ul. Graniczna), Nowy Dwór, Muchobór Mały, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 3:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Społeczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 4:
Sołtysowice, Koszarowa, Kromera, Jaracza, Ogród Botaniczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 5:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 6:
Gaj Południe (zajezdnia), Świeradowska, Aquapark, Dworzec Główny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 7:
Krzyki, Carrefour (Hallera), Pretficza, Sky Tower, Komandorska, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Specjaliści Polskiej Akademii Nauk przekonywali, że metro we Wrocławiu to nie mrzonka, tylko realna inwestycja. Według nich są duże szanse na to, że Wrocław będzie drugim w Polsce, po Warszawie, miastem z koleją podziemną.

Sieć wrocławskich linii metra może liczyć 36 km. Koszt budowy jednego kilometra linii metra waha się od 280 mln zł do 670 mln zł. Jeśli przyjmiemy średnią - około 500 mln za kilometr, to za równowartość wrocławskiego Stadionu Miejskiego bylibyśmy w stanie wybudować około 2 km podziemnej trasy.

Wideo

Komentarze 201

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Savage

A co z przedwojennymi lniami metra ktore istnieja we Wroclawiu? Oficjalnie byla o nich mowa przed laty ale jakos zostalo to wyciszone. Moze jednak zamiast kombinowac, zapytac sie o zdanie historykow? Renowacja przedwojennych linii wypadnie duzo taniej niz budowa nowych a na dodatek odpada problem ze nowe linie w trakcie budowy przetna lub narusza strukture tych juz wybudowanych. Podziemny Wroclaw jest jak mrowisko, problem w tym ze nie istnieje zaden urzad ktory zajaby sie mapowaniem tego co juz istnieje.

m
marol

skacze, przerywa, zasłania, newsy miesza nowe ze starymi. zrobcie z tym cos bo przestaniemy was czytac!

g
gość

i chyba blisko 300 tys. głosów w wyborach 1997 (bez prowadzenia kampanii)

k
krisskross

Dokładnie tak samo jest w Paryżu większość metra jeździ nad ziemią:) tylko w centrum pod ziemią.

g
gość

Szkoda ,że takiej skuteczności nie miał Zdrojewski w czasie powodzi. Wystarczyło siedzieć za biurkiem i koordynować akcją ratunkową i zabezpieczać najsłabsze punkty w mieście jak chociażby port w Popowicach. Lepiej było jeżdzić nieogolonym przed kampanią wyborczą w jak największe skupiska ludzi. Wystarczyło z geodetami przyjrzeć się rzędnym wysokości terenu aby uratować choć część Wrocławia przed zalaniem.

l
liza

fajnie by było mieć jeszcze lepszy dojazd do Sky Tower. miejsce, gdzie wiele się dzieje i zawsze warto tam wpaść, choćby na małe zakupy, kawkę czy na taras widokowy.

C
Che

Metro na całym swiecie buduje sie tak by pomagało w komunikacji a nie przeszkadzała wystarczy pół inteligencji by wiedzieć że metro powinno sięgać nie do leśnicy tylko lutyni miekinii czyli miejscowości które nie bawem staną się cześcia wrocławia, tak samo nie sepolno a chrzastawa i itd itd !!! wtedy to ma sens

G
Gosc

Nikt nie wierzyl a miasto rok po katastrofie wygladalo jak trzeba, moi goscie nie dowierzali.pamietam to do dzis. Zdobyte srodki, szybkosc reakcji a unii jeszcze dla nas nie bylo

T
Tolo

Najlepiej mu szlo jak mowil nie ogolony do kamery na walach.Doskonala kreacja.

B
Buahahaha.....

A jak taki pan, jak bawisz się w piaskownicy, woła cię "na cukierki za krzaczkiem", to też tak wierzysz w te "cukierki"!!??

Ale trol... po-wsska armia troli,robi z siebie debili na całego,ale, aleeee... Ważne że zza monitora i płacą...

O qrfa, WTF na całego

G
Gość

A kierunek jaki wskazał jedyny , wystarczy spojrzecz na mapę . Faktem tez jest , iż dobrze dodał że Dudi obudził się piec lat za późno !

g
gosc

wystarczy spojrzec na jego wyksztalcenie.......... A metro - to kompletny idiotyzm. Tu trzeba S-Bahnu, jednak durnie z pekapu nie udostępnią swojej infrastruktury. I nie ma o czym klpać jęzorem po próżnicy.

j
jul

tak,bo to jest minister od kultury w metrze

t
t-shirt

Dlaczego kopać pod ziemią - wystarczy szybka (kursująca co 2-3 minuty) kolej miejska jak kolejki w niemieckich miastach nazywane S-Bahnem. We Wrocławiu praktycznie wszędzie dochodzą tory kolejowe. jedyny podziemne przekopy były bu potrzebne w samym centrum miasta na linii północ-południe (od Dworca Głównego do Dworca Nadodrze przez centrum pod Rynkiem i drugi wschód-zachód od dworca Świebodzkiego przez Rynek do placu Grunwaldzkiego - reszta linii była by na powierzchni. W sumie potrzeba by było 2, maksymalnie 4 km tuneli pod ziemią i góra 2-3 podziemne stacje.

121

Jedyny realny projekt! Szybka naziemna kolej miejska- jak w trójmieście...

Dodaj ogłoszenie