Zbudują P&R, ale dlaczego w centrum?

Marcin Kaźmierczak
Do końca lipca przyszłego roku o 54 miejsca powiększy się parking P&R przy stacji Wrocław Psie Pole
Do końca lipca przyszłego roku o 54 miejsca powiększy się parking P&R przy stacji Wrocław Psie Pole Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse
Parkingi powstaną przy dwóch stacjach kolejowych: Wrocław Grabiszyn (ok. 120 miejsc) i Wrocław Kuźniki (ok. 50 miejsc). Zaparkować i przesiąść się w komunikację miejską będą mogli nie tylko kierowcy, ale także rowerzyści. Na parkingach przy obu stacjach kolejowych powstaną cztery wiaty rowerowe, każda na 10 pojazdów.

Parkingi powstaną także przy przystankach MPK: Bardzka - Świeradowska (ok. 45 miejsc), Kosmonautów - Boguszowska (ok. 90 miejsc) i Kosmonautów - gen. Fieldorfa tuż przy szpitalu (ok. 45 miejsc), a także w rejonie skrzyżowania ul. Opolskiej z Karwińską (ok. 35 miejsc). Największy parking na ok. 170 aut, powstanie w pobliżu skrzyżowania ul. Opolskiej z Głubczycką, tuż przy pętli tramwajowej. Zanim powstanie, trzeba będzie wyburzyć budynki stojące na terenie planowanej inwestycji. Na budowę wszystkich siedmiu parkingów miasto zamierza przeznaczyć ok. 13 mln zł. Przetarg w imieniu miasta prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje.

O ile parkingi przy ul. Kosmonautów i Bardziej znajdują się na obrzeżach miasta, a więc spełniają założenia projektu P&R, który przewiduje dojazd do miasta samochodem i przesiadkę na komunikację zbiorową, to zastanawiająca jest lokalizacja parkingów przy stacjach kolejowych, z których do centrum jest nie więcej 5-6 kilometrów. - Oczywiście, te przystanki co do zasady parkingi te powinny powstawać na obrzeżach miasta, tak aby w jak największym stopniu ograniczyć wjazd samochodów do centrum. Natomiast biorąc pod uwagę lokalizację istniejących przystanków komunikacji zbiorowej, konieczne jest umiejscowienie tych parkingów w bliższej odległości od centrum - uważa Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu. - Ponadto parkingi mogą być atrakcyjne z punktu widzenia mieszkańców okolicznych osiedli, a także osób dojeżdżających do Wrocławia z sąsiadujących gmin - dodaje.

Na tym jednak nie koniec budowy P&R. Jeszcze w tym roku dwa powstaną na Oporowie: przy pętli tramwajowej na 115 miejsc oraz u zbiegu ul. Ślężnej i Kamiennej na 36 aut. Do końca lipca przyszłego roku o nowe 54 miejsca powiększy się z kolei parking przy stacji kolejowej Wrocław Psie Pole.

Miasto zamierza również wyposażyć już istniejący parking przy pętli na Leśnicy w szlabany, a także wygrodzić około 35 miejsc na parkingu przy Wzgórzu Andersa. W przypadku montażu szlabanów z parkingów będzie można skorzystać jedynie na podstawie Urbancard lub papierowych biletów okresowych (od 24-godzinnych wzwyż).

Do końca przyszłego roku na budowę wszystkich przystanków P&R miasto przeznaczy ponad 23 mln zł, z czego 20 mln zł to środki unijne.

Ponadto pod koniec 2018 roku miasto chce przystąpić do budowy kolejnych 7 - przy stacjach PKP na Osobowicach, Praczach Odrzańskich, Brochowie, Zakrzowie, Świnia-rach i w Łanach (stacja powstanie do 2020 r.), a także przy pętli tramwajowej na Kromera. Łącznie na ok. 800 miejsc.

Teraz we Wrocławiu jest 7 P&R na ok. 1000 miejsc.

Wideo

Komentarze 63

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
fast
Kiedy wrocławianie zrozumieją, że należy podstawić taczkę pod magistrat miasta i wywieść całą elite miasta na jeden ze stadionów jak za czasów stanu wojennego aby nabrali r.......
czego oczekują wrocławianie
P
Po co takie koszta?
Wprowadzić opłatę za wjazd do miasta samochodem, udostępnić darmowe pociągi z najbliższych wiosek, problem rozwiąże się sam. Wrocławianie chętnie zapłacą za możliwość poruszania się po swoim mieście bez potykania się co rusz o turystów na kółkach.
P
PGR
Ukraincy mieli by roboty a my papu bo drożeje i wszyscy kontent zadowoleni
t
tttt
Mieszkania kupili w polu i nagle się okazało że to pępek świata.psie pole to może coś napisaćeć o tramwaju,Nowy dwór a nie jagodno.Stacja Smardzow za wami.
s
stf
W tytule parkingi są "w centrum", w treści artykułu "5-6 km od centrum". Ponadto ani pętla 115, ani skrzyżowanie Ślężna/Kamienna nie znajdują się na Oporowie. Najwyraźniej autor stawia pierwsze kroki w tej tematyce.

P&R lokalizuje się tam gdzie: 1) zaczynają się korki i jednocześnie 2) jest możliwość przesiadki na wydzielony transport zbiorowy (w naszych warunkach tramwaj lub pociąg). W tym kontekście lokalizacje wcale nie są złe.
M
Michu
Proste, jest wiadukt, trzeba tylko zrobić kładę. Dla przeciętnej i zdrowej osoby pokonanie takiego wiaduktu to czas około 3 min Maks! Widzę, że tobie myślenie też ciężko przychodzi.
k
kierowca
Najlepiej to właśnie w sąsiedniej gminie, tuż przy granicy z Wrocławiem, aby to sąsiednie gminy jeszcze na swoim terenie redukowały potok ruchu do miasta. Ale powinno się to wiązać z rozwinięciem linii tramwajowych co najmniej do granic Wrocławia oraz budową nowych przystanków kolejowych. Robienie P&R w środku miasta o skali Wrocławia jest trochę nieporozumieniem. W środku powinno być powiązanie ruchu pieszego i rowerowego z transportem zbiorowym (przede wszystkim szynowym - tramwajem i pociągiem) oraz doprowadzenie linii autobusowych do pętli i przystanków tramwajowych, a także stacji i przystanków kolejowych. A co za tym wszystkim idzie wyeliminowanie tranzytowych linii autobusowych na rzecz linii obwodowych i obsługujących transport szynowy.
M
MOni
PnR na Jagodnie nie ma sensu, bo Dutkiewicz i spółka zapomnieli, że obiecali tam linię tramwajową. W Autobus nie ma sensu sie przesiadać, bo i tak stoi w korku.
a
aga
A czy miasto pomyśli o parkingu obok dworca Wrocław-Sołtysowice? Tam jest 0 miejsc parkingowych...
t
tessa
te parkingi mają być bezpłatne ! a jadąc 2-3 razy w tygodniu mam płacić haracz MPK w postaci miesięcznego biletu lub tygodniowego ? to kłuci się z ideom pozostawiania aut na tym parkingu!!! tylko idiota mógł to wymyślić
D
DWRrrrrrr
Zresztą niby gdzie ma być tem P&R, w polu ? Daleko za rogatkami miasta? A, może w sąsiedniej gminie?
t
tuBylec
Rozumiem, że jego lokalizacja to plac Czerwony/plac Solidarności?
Po pierwsze, żeby na niego wjechać trzeba zawrócić na Placu 1 Maja - będą korki.
Po drugie, wyjazd z parkingu też będzie tworzył zatory.
Po trzecie, Legnicka rano już jest zawalona dokumentnie, po co się pchać i patrzeć na mijające cię tramwaje, jak można by zaparkować w okolicach Pilczyc - np. koło pętli tramwajowej.
k
król przedmieścia
Daremnie zakładam, że ludzie jednak będą zainteresowani ideą P+R i te kilkaset zostawionych aut udrożni wjazd na tyle, że przejazd autobusem nabierze sensu. W przeciwnym razie nie ma to sensu. Ani P+R na Tyskiej ani na Karwińskiej. Równie dobrze mogę teraz zaparkować pod Family Point, ale co tym zyskam?
t
tuBylec
... trzeba dobudować stację kolejową Wrocław-Jagodno na wysokości ul. Vivaldiego/Schuberta. Na tej stacji wsiądą mieszkańcy Jagodna, Lamowic a nawet nowych Iwin.
G
Głos Alika z Zaświatów
Nie bądźmy dogmatykami. Cały czas brakuje parkingu na Placu Jana Pawła II - czyli praktycznie w centrum miasta. Ulica Legnicka praktycznie nigdy nie jest zakorkowana i nie ma żadnego powodu, żeby na Jana Pawła nie powstał duży i tani parking - choć należałoby go pewnie nazwać P&W: park and walk.
Taki parking nie tylko ułatwiłby życie mieszkańcom zachodniej części miasta, ale też odciążyłby oś Ruska-Kazimierza Wielkiego. Dojście do Kazimierza Wielkiego piechotą z Placu JP2 zajmuje mniej czasu niż jazda samochodem; problemem jest jedynie brak wygodnego parkingu na tym placu.
Dodaj ogłoszenie