Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zbudują P&R, ale dlaczego w centrum?

Marcin Kaźmierczak
Do końca lipca przyszłego roku o 54 miejsca powiększy się parking P&R przy stacji Wrocław Psie Pole
Do końca lipca przyszłego roku o 54 miejsca powiększy się parking P&R przy stacji Wrocław Psie Pole Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse
Parkingi powstaną przy dwóch stacjach kolejowych: Wrocław Grabiszyn (ok. 120 miejsc) i Wrocław Kuźniki (ok. 50 miejsc). Zaparkować i przesiąść się w komunikację miejską będą mogli nie tylko kierowcy, ale także rowerzyści. Na parkingach przy obu stacjach kolejowych powstaną cztery wiaty rowerowe, każda na 10 pojazdów.

Parkingi powstaną także przy przystankach MPK: Bardzka - Świeradowska (ok. 45 miejsc), Kosmonautów - Boguszowska (ok. 90 miejsc) i Kosmonautów - gen. Fieldorfa tuż przy szpitalu (ok. 45 miejsc), a także w rejonie skrzyżowania ul. Opolskiej z Karwińską (ok. 35 miejsc). Największy parking na ok. 170 aut, powstanie w pobliżu skrzyżowania ul. Opolskiej z Głubczycką, tuż przy pętli tramwajowej. Zanim powstanie, trzeba będzie wyburzyć budynki stojące na terenie planowanej inwestycji. Na budowę wszystkich siedmiu parkingów miasto zamierza przeznaczyć ok. 13 mln zł. Przetarg w imieniu miasta prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje.

O ile parkingi przy ul. Kosmonautów i Bardziej znajdują się na obrzeżach miasta, a więc spełniają założenia projektu P&R, który przewiduje dojazd do miasta samochodem i przesiadkę na komunikację zbiorową, to zastanawiająca jest lokalizacja parkingów przy stacjach kolejowych, z których do centrum jest nie więcej 5-6 kilometrów. - Oczywiście, te przystanki co do zasady parkingi te powinny powstawać na obrzeżach miasta, tak aby w jak największym stopniu ograniczyć wjazd samochodów do centrum. Natomiast biorąc pod uwagę lokalizację istniejących przystanków komunikacji zbiorowej, konieczne jest umiejscowienie tych parkingów w bliższej odległości od centrum - uważa Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu. - Ponadto parkingi mogą być atrakcyjne z punktu widzenia mieszkańców okolicznych osiedli, a także osób dojeżdżających do Wrocławia z sąsiadujących gmin - dodaje.

Na tym jednak nie koniec budowy P&R. Jeszcze w tym roku dwa powstaną na Oporowie: przy pętli tramwajowej na 115 miejsc oraz u zbiegu ul. Ślężnej i Kamiennej na 36 aut. Do końca lipca przyszłego roku o nowe 54 miejsca powiększy się z kolei parking przy stacji kolejowej Wrocław Psie Pole.

Miasto zamierza również wyposażyć już istniejący parking przy pętli na Leśnicy w szlabany, a także wygrodzić około 35 miejsc na parkingu przy Wzgórzu Andersa. W przypadku montażu szlabanów z parkingów będzie można skorzystać jedynie na podstawie Urbancard lub papierowych biletów okresowych (od 24-godzinnych wzwyż).

Do końca przyszłego roku na budowę wszystkich przystanków P&R miasto przeznaczy ponad 23 mln zł, z czego 20 mln zł to środki unijne.

Ponadto pod koniec 2018 roku miasto chce przystąpić do budowy kolejnych 7 - przy stacjach PKP na Osobowicach, Praczach Odrzańskich, Brochowie, Zakrzowie, Świnia-rach i w Łanach (stacja powstanie do 2020 r.), a także przy pętli tramwajowej na Kromera. Łącznie na ok. 800 miejsc.

Teraz we Wrocławiu jest 7 P&R na ok. 1000 miejsc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska