Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaskoczenie na sklepowych półkach! O co chodzi z shrinkflacją? Czy ten zabieg producentów jest zgodny z prawem?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Kiedy opakowanie danego produktu od lat wygląda mniej więcej tak samo, bardzo często nie zwracamy uwagi na to, że został pomniejszony. Obecnie, tego typu „zabiegi" na sklepowych półkach są spotykane coraz częściej.
Kiedy opakowanie danego produktu od lat wygląda mniej więcej tak samo, bardzo często nie zwracamy uwagi na to, że został pomniejszony. Obecnie, tego typu „zabiegi" na sklepowych półkach są spotykane coraz częściej. Adam Jankowski/ Polska Press
Część producentów w ramach walki z podwyżką cen stosuje różnego rodzaju rozwiązania. Chodzi na przykład o zmniejszanie wielkości opakowań. – Shrinkinflacja, czyli inflacja zmniejszających się opakowań jest zgodna z prawem, jeśli producent wyraźnie poinformuje o nowej gramaturze – wyjaśnia ekonomista Rafał Mundry i dodaje, że tak zazwyczaj jest.

Spis treści

Inflacja w styczniu. GUS podał dane

– Według wstępnych danych w styczniu 2023 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 17,2% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 2,4% – poinformował w środę 15 lutego Główny Urząd Statystyczny.

Mniej produktu za tę samą cenę

Kiedy opakowanie danego produktu od lat wygląda mniej więcej tak samo, bardzo często nie zwracamy uwagi na to, że został pomniejszony o kilkanaście gram lub mililitrów. Obecnie, tego typu „zabiegi" na sklepowych półkach są spotykane coraz częściej. Producenci w sieciach handlowych stosują downsizing, aby nie zniechęcać klientów podnoszeniem cen. Stąd pojęcia skimpflacja (ang. skimp - skąpić) lub shrinkflacja (ang. kurczyć, maleć).

Jak to działa? Większość osób podczas codziennych zakupów porównuje przede wszystkim ceny produktów i wybierają chętniej to, za co zapłacą mniej. Pomijają lub nie zauważają przy tym, że w rezultacie płynu do prania, proszku, masła czy napoju jest w opakowaniu mniej niż kiedyś. W przeliczeniu na kilogram lub litr okazuje się, że cena produktu nie pozostała już taka sama.

Shrinkinflacja zgodna z prawem ale pod pewnym warunkiem

Na początku tygodnia brytyjski „Financial Times” poruszył temat inflacji w Polsce w kontekście nie tylko rosnących cen ale także zmiany w gramaturze i składzie produktów. – Słynne pudełko czekoladek „Ptasie mleko” sprzedawane przez lokalną cukiernię Wedel zawiera teraz zaledwie 340 g słodyczy, w porównaniu z 360 g w grudniu – podaje jako jeden z przykładów brytyjskie czasopismo.

Shrinkinflacja, czyli inflacja zmniejszających się opakowań jest zgodna z prawem, jeśli producent wyraźnie poinformuje o nowej gramaturze – zauważa we wpisie na Twitterze ekonomista Rafał Mundry. I tak zazwyczaj jest – dodaje. Jednocześnie dodając, że pojawiają się „pewne zachowania producentów", które jego zdaniem „są już na granicy uczciwości". – Mogą wprowadzać w błąd – podkreśla we wpisie.

Z kolei w rozmowie z TVN24 Mundry stwierdził, że „takich produktów, które w ostatnim czasie „się skurczyły", dostrzega na sklepowych półkach coraz więcej i coraz częściej docierają do niego sygnały od osób zaskoczonych zmniejszoną wagą produktów". Ekspert podkreślił, że ważne jest, aby konsumenci mieli tego świadomość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zaskoczenie na sklepowych półkach! O co chodzi z shrinkflacją? Czy ten zabieg producentów jest zgodny z prawem? - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska