18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Zapłacą za wakacje, które ci zmarnowali

Sylwia Królikowska
Teraz łatwiej się poskarżysz, jeśli wakacyjny wyjazd będzie się mocno różnił od reklamy w folderze
Teraz łatwiej się poskarżysz, jeśli wakacyjny wyjazd będzie się mocno różnił od reklamy w folderze Mikołaj Nowacki
Udostępnij:
Właśnie weszły w życie nowe przepisy dotyczące usług turystycznych. Najważniejsza zmiana dotyczy zwrotu pieniędzy w razie bankructwa biura. Teraz każde będzie musiało zabezpieczyć kwotę, która wystarczy na rekompensaty.

W biurach podróży, które nigdy nie miały problemu z wypłacalnością, nazywają zmianę "zbiorową odpowiedzialnością".

- Będzie trochę tak, że te, które organizują krótsze wyjazdy autokarowe i zwykle nie mają problemów, zapłacą za tych, którzy mają dalsze wycieczki, samolotowe - mówi Włodzimierz Perliceusz, szef wałbrzyskiego Juventuru.

Ostatnie lata pokazały bowiem, że z mniejszymi biurami nie było kłopotów; jeśli bankrutowały, to przeważnie kolosy. Potwierdza to Wojciech Biliński, szef wydziału turystyki urzędu marszałkowskiego.

- Skarg na nasze miejscowe, dolnośląskie biura właściwie nie ma i można je polecić z czystym sumieniem - mówi. Jak dodaje, w tym roku była tylko jedna, dotycząca tego, że operator nie zapłacił za wycieczki organizowane już na miejscu wakacji.

- Jednak jest bardzo dużo przedstawicieli dużych biur ogólnopolskich, z których korzystają Dolnoślązacy - wyjaśnia i dodaje, że nowe prawo zabezpiecza interesy turystów.

Dzięki zmianie przepisów klienci mają czuć się bezpieczniej, a składanie reklamacji nie będzie już problemem. Dokładnie określono bowiem termin, w jakim można się skarżyć na biuro podróży i co można reklamować.

Ten zapis jest ważny dla obu stron.

- Zdarza się bowiem, że odbieramy skargi zupełnie paradoksalne: na słońce, które za mocno grzało, albo zbyt jasny piasek - mówi pracownica jednego ze znanych biur podróży. Często klienci mają jednak uzasadnione pretensje. Tak, jak Monika i Krzysztof Turyńscy z Wrocławia, którzy do dziś ze wściekłością wspominają ubiegłoroczny wyjazd do Tunezji.

- Zamiast pięknych panoram z hotelowego okna rozciągał się widok na śmietnisko - mówią zdenerwowani. Okazało się również, że połowa zapowiedzianych wycieczek się nie odbyła, a po pokoju biegały robaki. Przez kilka miesięcy walczyli korespondencyjnie z biurem, które zwykle w ogóle na pisma nie odpowiadało. Teraz ma obowiązek wytłumaczyć się z każdej decyzji. - Jeżeli oddali naszą reklamację, musi dokładnie wyjaśnić, dlaczego. Jeżeli w ogóle nie odpowie na piśmie w ciągu 30 dni, reklamacje możemy uznać za przyjętą.

W tym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 50 skarg na działalność biur podróży.

Dotyczyły głównie niskiego standardu hotelu. Ponadto klienci skarżyli się na pilotów wycieczek - ich brak wiedzy i niewykonanie programu.

Przepisy ułatwią otwarcie biura turystycznego

Nowe przepisy mogą ułatwić rozpoczęcie działalności nowym podmiotom, bo ograniczają niektóre wymogi. Zniesiony został m.in. obowiązek odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego potrzebnych do kierowania biurem turystycznym. Surowiej niż dotychczas traktowani będą przedsiębiorcy turystyczni, którzy wprowadzają klientów w błąd, co do uprawnień zatrudnianych przez siebie przewodników i pilotów. Po zmianie przepisów jest to traktowane jako wykroczenie i podlega karze ograniczenia wolności lub grzywny. Taka sama kara może spotkać przewodników turystycznych lub pilotów, którzy sami wprowadzają w błąd.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sara
nie az tak wielkich wplywow na oszustow - jedynie szumna nazwa - sprobujcie cos przez nich zalatwic
odesla was z wiekszym kwitem jaki w zyciu wam sie nie snil. Te wszystkie organizacje sa dobre z nazwy.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie