Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zanim wybierzesz franczyzę

Redakcja
Choć powstają rankingi najpopularniejszych i najszybciej rozwijających się systemów franczyzowych, nie ma jednej, prostej recepty na wybór najlepszej – dla każdego pojęcie to oznacza bowiem coś innego.

Według globalnych zestawień, najszybciej rozwijającymi się sieciami franczyzowymi są podmioty z branży gastronomicznej. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w naszym kraju – prym wiodą różnego rodzaju pizzerie i sklepy spożywcze. Z godną odnotowania dynamiką rozwijają się również systemy w kilku innych niszach.

Wybór branży i sieci powinien być podparty gruntowną analizą sytuacji własnej, jak i warunków proponowanych przez franczyzodawcę. Bez niej, okazać się może, że to, co dla jednego przedsiębiorcy było strzałem w dziesiątkę, dla innego będzie prostą drogą do biznesowej porażki.

Czego oczekuję i na co mnie stać?
Nie ulega wątpliwości, że franczyza niesie ze sobą wiele korzyści takich jak: możliwość posługiwania się znaną już marką, know-how i wsparcie w zakresie prowadzenia biznesu. Nie jest to jednak rozwiązanie dla wszystkich.

  • Funkcjonowanie jako część większego systemu wiąże się z podporządkowaniem zasadom określonym przez sieć i w niektórych aspektach nie pozostawia wiele miejsca na improwizację i „udoskonalanie” konceptu według własnych pomysłów.
  • Po drugie, bardzo ważny jest wybór systemu z obszaru, który jest zgodny z zainteresowaniami potencjalnego franczyzobiorcy. Nawet jeśli nie mamy doświadczenia biznesowego, łatwiej osiągnąć sukces w dziedzinie, która nie jest nam zupełnie obca.

– Brak doświadczenia w prowadzeniu firmy czy ograniczona wiedza na temat danego sektora nie stanowią większej przeszkody. Liczące się sieci prowadzą kompleksowe szkolenia dla nowych franczyzobiorców. Jednak bez przekonania i zamiłowania do dziedziny, w której będziemy działać może być trudno o satysfakcjonujący efekt

– mówi Małgorzata Grymuza, Dyrektor Regionalny w MathRiders Polska. – Ma to szczególnie duże znaczenie na przykład w odniesieniu do branży edukacyjnej, gdzie poczucie odpowiedzialności za podopiecznych i chęć zapewnienia im najlepszego poziomu nauczania muszą być dla franczyzobiorcy równie ważne jak dochodowość biznesu – dodaje ekspert.

  • Po trzecie, strategiczne znaczenie mają możliwości finansowe inwestora. Dokładny biznesplan i znajomość całkowitych kosztów rozpoczęcia oraz prowadzenia działalności w ramach konkretnego systemu są niezbędne, by racjonalnie oszacować ryzyko i szanse powodzenia biznesu.
  • Po czwarte, warto zorientować się, jakie możliwości rozwoju systemy oferują swoim franczyzobiorcom. Niektóre sieci pozwalają wybierać pośród kilku opcji współpracy, które dostosowane są do możliwości nowych licencjobiorców różniąc się zakresem zadań, odpowiedzialności i poziomem kosztów, które należy ponieść, chcąc rozpocząć działalność.

– W proponowanym przez nas systemie istnieje możliwość rozpoczęcia współpracy na przykład jako licencjonowany nauczyciel lub właściciel Centrum Nauczania. Sukcesywnie zdobywane doświadczenie oraz sukces finansowy pozwalają jednak na poprowadzenie działań na szerszą skalę – jako koordynujący pracę centrów w danym regionie i rozwijający sieć na danym obszarze Master Franchisor – mówi Małgorzata Grymuza z MathRiders, przedstawiciel jednej ze spółek wchodzącej w skład Grupy Edukacyjnej Helen Doron.

Co oferuje franczyzodawca?
Wybierając branżę, w której chcemy rozpocząć działalność, należy zorientować się, czy ma ona charakter całoroczny, czy sezonowy oraz na ile podatna jest na czynniki takie jak chwilowa moda na dane produkty lub usługi. Należy też zastanowić się, czy w środowisku i na obszarze, w którym zamierzamy działać istnieje zapotrzebowanie na ofertę konkretnego typu i jak dynamicznie rozwija się ewentualna konkurencja. W tym kontekście warto dowiedzieć się, ile podmiotów działa aktualnie w ramach sieci, gdzie znajdują się najbliższe oddziały i jakie są plany dotyczące docelowej liczby przedsiębiorstw na danym obszarze.

Kolejnym czynnikiem wymagającym przeanalizowania jest pozycja franczyzodawcy i jego marki – nie tylko jej rozpoznawalność, ale też znajomość specyfiki rynku, historia i renoma. Ze względu na wysokie nasycenie rynku pewnymi rodzajami usług, optymalnym wyborem może okazać się podjęcie współpracy z siecią, która ma już doświadczenie na rynku, ale wprowadza kolejny, świeży i stwarzający nowe możliwości rozwoju koncept.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zanim wybierzesz franczyzę - Kurier Poranny

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska