18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Zamknąć centrum dla samochodów? Ekspert krytykuje pomysły miasta i podpowiada, co robić

AMWZaktualizowano 
O tym, że wrocławski magistrat stopniowo chce ograniczać ruchu samochodów w centrum miasta, wiadomo od dawna. Co prawda nie nastąpi to z dnia na dzień, ale do końca 2014 roku możemy spodziewać się zamknięcia niektórych ulic w centrum. Pomysł krytykuje cześć mieszkańców oraz... ekspertów. Co proponują w zamian?

Jak zapewnia Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej do końca roku na pewno żadne ulic Starego Miasta nie zostaną wyłączone z ruchu samochodowego. Z wcześniejszych zapowiedzi urzędu miejskiego wynika, że wszelkie decyzje zostaną odroczone do czasu otwarcia parkingu przy Narodowym Forum Muzyki, co ma nastąpić pod koniec przyszłego roku.

Kwestia zamykania ulic w centrum dla samochodów budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród mieszkańców, lecz także naukowców zajmujących się tym tematem. - Wyłączenie ulic z ruchu samochodowego wokół centrum jest niemożliwe i niepotrzebne - mówi dr Michał Beim, ekspert w obszarze miasto i transport Instytutu Sobieskiego. - Ograniczenie ruchu jak najbardziej powinno mieć miejsce, na przykład poprzez zwężenie uliczek, tworzenie stref spowolnionego ruchu, ale nic dobrego nie wyniknie z pozbawienia mieszkańców i przejezdnych możliwości wjazdu do centrum - twierdzi.

Zdaniem eksperta władze miasta powinny raczej przyjmować zagraniczne modele, które sprawdziły się w innych miastach zmagających się z dużym ruchem wokół Starego Miasta. Doskonałym przykładem jest Amsterdam, gdzie samochodem dojedzie się niemal wszędzie, ale parkowanie jest drogie. Podobne rozwiązanie zastosowano w Rydze. Z kolei w Londynie można wjechać do centrum miasta w razie potrzeby, ale trzeba za to zapłacić.

Zupełnie czym innym jest możliwość parkowania w centrum. - Jest ono o tyle atrakcyjne, że podjeżdżamy dokładnie pod miejsce, w którym robimy zakupy czy idziemy do restauracji - mówi dr Michał Beim. - Później wystarczy wsiąść do samochodu, wrzucić kierunkowskaz i odjechać. Do parkingów kubaturowych, które zwykle są umieszczone w pewnej odległości od celów podróży, musimy dojść. Stąd też wniosek, że, aby ograniczyć ruch w centrum, trzeba zacząć od zmiany zachowań. Warto także dodatkowo zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej czy wypożyczalni rowerów - dodaje.

Według niego, dopóki zmianie nie ulegną przepisy, samochody będą zapychać uliczki w centrum zamiast korzystać z parkingów podziemnych, bez względu na to ile postawimy tablic informujących o wolnych miejscach.

- Premier Tusk odgórnie – poprzez ustawę – określił wysokość opłaty parkingowe przy ulicy. W związku z tym parkingi kubaturowe, zakwalifikowane jako usługa, obciążone zostały jeszcze dodatkowo podatkami. Koszt powstania jednego z nich to od 30 do 80 tys. zł. Nic więc dziwnego, że firma, która je zbudowała, liczy na zysk, między innymi poprzez wyższe opłaty. Stawia to samorządy w pozycji patowej. Bez naprawy systemu ogólnopolskiego nie będzie można przenieść parkujących na ulicach aut do parkingów kubaturowych, bo te nie będą się opłacać kierowcom - wyjaśnia Michał Beim.

Jak sobie z tym radzić? Znów warto wziąć przykład z Łotyszy. W Rydze za parkowanie na ulicy trzeba zapłacić w przeliczeniu około 18 - 19 zł za godzinę, a w pobliskim parkingu kubaturowym tylko około 5 zł. - Za taką kwotę warto kawałek się przespacerować - dodaje ekspert.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 77

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wieszcz

S-Bahn owszem, pod warunkiem, że z wykorzystaniem już istniejących, czynnych i nieczynnych, torowisk, na pewno byłby tańszy. Nie rozwiązuje jednak problemu szybkiego przemieszczania dużych mas ludzi do centrum i z centrum, jak i samym w centrum. Tylko proszę nie nic nie mówić o tramwaju dwusystemowym, bo pożytek z tego byłby jeszcze większy jak z tramwaju dwukierunkowego.

...

i banki!

...

wroclaw ma obwodnice srodmiejska? prosze podaj jej trase, bo padne ze smiechu chyba. mowisz o hallera, ktora jest podporzadkowana do powstancow slaskich i grabiszynskiej, gdzie wiecznie sa korki bo swiatlo (zielone) jest przez kilkanascie sekund, a pozniej dluuuuugo nic?
Mamy obwodnice autostradowa, czy jej czesc?
i co wnosi twoj argument o stolicy, ktora jest najbardziej zakorkowanym miastem europy?

M
Mieszkaniec z centrum

Może i racja. Pod warunkiem, że się w centrum nie mieszka. I proszę mi tu nie wyjeżdżać z tekstem o wyprowadzce na peryferia.

p
ppp

Już mamy dobrze opłacanych prawdziwych fachowców od ITS, Komunikacji, Stadionu itp.

P
Praktyczny

No akurat Wrocław ma obwodnicę autostradową i niepełną śródmiejską, wschodnia w budowie. Ulubiony argument Polaków, że grzecznie jeździć będą, jak będzie 40 linii metra i 15 obwodnic :)

Pozdro z Warszawy - 1 linia metra, 6 stacji drugiej linii w budowie i żadnej obwodnicy :)

a
aseton

Metro we Wrocławiu to także "rujnujący miejską kasę pomysł" (cytat z Twojej wypowiedzi). S-Bahn będzie o wiele tańszy od kolejki podziemnej!

g
gajda

Przecież tunelu ruch samochodów będzie płynniejszy, bo nie ma tam skrzyżowań ani sygnalizacji światlnej!!!

w
wieszcz

Żadnych tuneli! Co, więcej samochodów się do nich zmieści niż na Kazimierza Wlk.? Jeśli tunele to tylko pod metro a nie dla samochodów.

d
dw

Ze w GW pracuja studenci to wiadomo nie od dawna. Wezcie sie za ciekawsze artykuly!!!!!!

u
ubu król

wiele lat usprawniał komunikacje we Wrocławiu. czy się mylę, ale okolice Kazimierza były mocno zniszczone wojną?
a jak mamy Postkomunistyczne genialne rozwiązania ? Solpol ,? Rondo Reagana ? Kolizyjny z tramwajem Most Szczytnicki , PLAN LIKWIDACJI PRZEJŚCIA ŚWIDNICKIEGO czy pod placem Stzegomskim, no i Perełka STADION z Miliard i klub WKS za 50 mln na razie, dla Solorza..
.... dodam jeszcze zamalowywanie połowy jezdni do 1 pasa np Hubksiej , gdzie przy braku zatoczek autobusowych- stojacy na jezdni autobus blokuje cały ruch !! podobnie jak skręcajace w lewo większe auto - brak pasa do lewoskrętu..
aaa no i ostatni sukces Gondola !! czynanna do 18 ? przy braku kładki dla rowerów oraz ŚCIEŻKI ROWEROWEJ NA MOŚCIE GRUNWALDZKIM- przejazd tam rowerem to horror albo ryzyko kolizji z pieszym i wpadniecie wprost na jezdnie ( lub do Odry) albo zatamowanie ruchu aut na bardzo wąskich pasach.. jeszcze nie zamalowali i są 2....

w
wieszcz

Pewnie, najlepiej budynkami zaprojektowanymi przez słynną (słynną z tego że jest słynna), pracownię Maćkowa. Jeszcze stadion nie spłacony a tu następne rujnujące miejską kasę pomysły.

C
Cezary

Słuchając tych naszych wrocławskich specjalistek od ruchu drogowego mam wątpliwości co do ich profesjonalizmu. Proponuję więc zatrudnić prawdziwego fachowca z Berlina lub innego dużego miasta z Europy Zachodniej, dać mu dość dużą pensję i władzę oraz postawić zadanie: w ciągu 3 lat opracować koncepcję ruchu we Wrocławiu (liczącą się z realiami ekonomicznymi) wraz z harmonogramem wdrożenia i wyszkolić miejscowych fachowców (tych nierefolmowalnych lub kopiących dołki - zwolnić).

w
wieszcz

Wrocław coraz bardziej przypomina miasteczko z westernów, które opanowała banda przyjezdnych, osadziła swego człowieka na urzędzie szeryfa i robi z jego mieszkańcami co chce. Wrocław czeka na swoją Kasię Ballou, którą w przyszłorocznych wyborach może okazać się Lidia Geringer de Oedenberg.

u
ubu król

MIASTA, ŚRÓDMIEJSKI..?? DZIEKUJE..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3