Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamiast metra tunel pod fosą i pl. Społecznym?

Malwina Gadawa
Tomasz Hołod
- Zamiast metra we Wrocławiu powinny powstać tunele m.in. pod fosą miejską, czy mostem Grunwaldzkim i tzw. placem Społecznym - uważa Grzegorz Roman, doradca prezydenta Wrocławia ds. transportu aglomeracyjnego. Tunel służyłby szybkim miejskim pociągom. - Wjeżdżając od zachodu na Dworzec Świebodzki pociąg mógłby niejako zanurzyć się w ziemi i jechać pod fosą. Wyjeżdżałaby na powierzchnię przy budynku poczty głównej - proponuje Roman.

- We Wrocławiu nie ma alternatywy dla szybkiego transportu zbiorowego opartego o szynę. Jest tu co prawda szereg mitów i niedopowiedzeń, ale kierunek jest jasny. W ostatnich latach konkurowały między sobą trzy koncepcje: metro, szybki tramwaj, tramwaj dwusystemowy. Miejmy nadzieję, że referendum zamknie okres dyskusji. Osobiście skłaniam się do koncepcji kolei miejskiej z krótkimi przejściami tunelowymi lub nadziemnymi w szczególnie trudnych komunikacyjnie miejscach - mówi Roman. I podaje przykłady, gdzie takie tunele mogłyby powstać. Doradca prezydenta zaznacza jednak, że są to pewne pomysły, które mogą dopiero przerodzić się w określoną koncepcję.

- Głównym problemem w mieście jest pokonanie centrum. Można próbować budować tunel, przebijając się głęboko pod kamienicami, ale to jest drogie rozwiązanie. Uważam, że należy wykorzystać fosę i istniejące linie kolejowe w okolicach Dworca Świebodzkiego. Fosa ma w mieście znaczenie tylko estetyczne. Pociąg miejski wjeżdżając od zachodu na Dworzec Świebodzki mógłby niejako zanurzyć się w ziemi i jechać pod fosą. Daje nam to duże możliwości pokonania centrum wykorzystując korytarz fosy. Pociąg wyjeżdżałaby na powierzchnię przy budynku poczty głównej - opowiada Roman.

Według niego, przystanek mógłby zostać zlokalizowany przy Renomie i za Galerią Dominikańską. - Taki układ komunikacyjny w oparciu o tunel mógłby także powstać na wysokości wysepki na fosie, przy skrzyżowaniu ul. Komuny Paryskiej z Podwalem. Jedna linia odchodziłaby w kierunku północnym, a druga przechodziła pod kamienicami w kierunku ul. Hubskiej - dodaje Grzegorz Roman.

Kolejny przykład, to tzw. plac Społeczny. - Jedna z prac konkursowych na zagospodarowanie tego terenu zakładała, że połączenie ul. Pułaskiego z Wyszyńskiego odbędzie się tunelem. Jadąc od północy, przejeżdżając przez most Pokoju wjedziemy w tunel, który będzie wchodził w podziemny układ pod mostem Grunwaldzkim, będzie przechodził pod ulicą Mazowiecką i wychodził za skrzyżowaniem ul. Traugutta z ul. Kościuszki - opowiada Roman.

Doradca prezydenta Rafała Dutkiewicza uważa, że jeżeli w mieście nie powstanie bezkolizyjny układ torowy, to zawsze będzie problem z komunikacją. - Jako przykład można podać projekt tramwaju plus. Jego problem polega na tym, że nie jest on całkowicie bezkolizyjny i zderza się ze wszystkimi problemami komunikacyjnymi miasta - mówi Roman.

Grzegorz Roman, obecny doradca prezydenta Rafała Dutkiewicza ds. transportu aglomeracyjnego, 15 lat temu wpadł na
pomysł budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia (Bielany - Łany - Długołęka). Drogę ochrzczono nawet na jego cześć "via Romana".

We Wrocławiu mamy więcej samochodów w przeliczeniu na mieszkańca niż ma Berlin

VIDEO https://get.x-link.pl/1425511c-9296-f8bc-79a8-a57d7eeb647f,77be8a58-a863-d218-1069-864a92e9ea34,embed.html

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska