Zamiast metra tunel pod fosą i pl. Społecznym?

Malwina Gadawa
Tomasz Hołod
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
- Zamiast metra we Wrocławiu powinny powstać tunele m.in. pod fosą miejską, czy mostem Grunwaldzkim i tzw. placem Społecznym - uważa Grzegorz Roman, doradca prezydenta Wrocławia ds. transportu aglomeracyjnego. Tunel służyłby szybkim miejskim pociągom. - Wjeżdżając od zachodu na Dworzec Świebodzki pociąg mógłby niejako zanurzyć się w ziemi i jechać pod fosą. Wyjeżdżałaby na powierzchnię przy budynku poczty głównej - proponuje Roman.

- We Wrocławiu nie ma alternatywy dla szybkiego transportu zbiorowego opartego o szynę. Jest tu co prawda szereg mitów i niedopowiedzeń, ale kierunek jest jasny. W ostatnich latach konkurowały między sobą trzy koncepcje: metro, szybki tramwaj, tramwaj dwusystemowy. Miejmy nadzieję, że referendum zamknie okres dyskusji. Osobiście skłaniam się do koncepcji kolei miejskiej z krótkimi przejściami tunelowymi lub nadziemnymi w szczególnie trudnych komunikacyjnie miejscach - mówi Roman. I podaje przykłady, gdzie takie tunele mogłyby powstać. Doradca prezydenta zaznacza jednak, że są to pewne pomysły, które mogą dopiero przerodzić się w określoną koncepcję.

- Głównym problemem w mieście jest pokonanie centrum. Można próbować budować tunel, przebijając się głęboko pod kamienicami, ale to jest drogie rozwiązanie. Uważam, że należy wykorzystać fosę i istniejące linie kolejowe w okolicach Dworca Świebodzkiego. Fosa ma w mieście znaczenie tylko estetyczne. Pociąg miejski wjeżdżając od zachodu na Dworzec Świebodzki mógłby niejako zanurzyć się w ziemi i jechać pod fosą. Daje nam to duże możliwości pokonania centrum wykorzystując korytarz fosy. Pociąg wyjeżdżałaby na powierzchnię przy budynku poczty głównej - opowiada Roman.

Według niego, przystanek mógłby zostać zlokalizowany przy Renomie i za Galerią Dominikańską. - Taki układ komunikacyjny w oparciu o tunel mógłby także powstać na wysokości wysepki na fosie, przy skrzyżowaniu ul. Komuny Paryskiej z Podwalem. Jedna linia odchodziłaby w kierunku północnym, a druga przechodziła pod kamienicami w kierunku ul. Hubskiej - dodaje Grzegorz Roman.

Kolejny przykład, to tzw. plac Społeczny. - Jedna z prac konkursowych na zagospodarowanie tego terenu zakładała, że połączenie ul. Pułaskiego z Wyszyńskiego odbędzie się tunelem. Jadąc od północy, przejeżdżając przez most Pokoju wjedziemy w tunel, który będzie wchodził w podziemny układ pod mostem Grunwaldzkim, będzie przechodził pod ulicą Mazowiecką i wychodził za skrzyżowaniem ul. Traugutta z ul. Kościuszki - opowiada Roman.

Doradca prezydenta Rafała Dutkiewicza uważa, że jeżeli w mieście nie powstanie bezkolizyjny układ torowy, to zawsze będzie problem z komunikacją. - Jako przykład można podać projekt tramwaju plus. Jego problem polega na tym, że nie jest on całkowicie bezkolizyjny i zderza się ze wszystkimi problemami komunikacyjnymi miasta - mówi Roman.

Grzegorz Roman, obecny doradca prezydenta Rafała Dutkiewicza ds. transportu aglomeracyjnego, 15 lat temu wpadł na
pomysł budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia (Bielany - Łany - Długołęka). Drogę ochrzczono nawet na jego cześć "via Romana".

We Wrocławiu mamy więcej samochodów w przeliczeniu na mieszkańca niż ma Berlin

VIDEO https://get.x-link.pl/1425511c-9296-f8bc-79a8-a57d7eeb647f,77be8a58-a863-d218-1069-864a92e9ea34,embed.html

Wideo

Komentarze 75

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tantus
Pan Roman wpadł na pomysła (pisownia celowa) i teraz przez kilkanaście lat będzie brał kasę za jego "intensywne obracanie". Po prostu finansowe perpetuum mobile!
b
buba
Po nich ma się takie zaje... ste wizje :)
w
wrocławianin
nie są nam potrzebne żadne tunele chcemy poprawy istniejącej infrastruktury; Panie Roman proszę odejść z urzędu; nie rozumiem jak można aż tak być oderwanym od rzeczywistości
h
harman25uk
Kolejne wizje naszych włodarzy. Proponuje zainwestować w zbiorowe teleportery oraz windę na Księżyc. Po tym artykule kawy już dziś nie muszę pic...
M
Mniammniam3
Zamiast tuneli, które trzeba dopiero budować, praktyczniej jest wykorzystać istniejące rury kanalizacyjne.
p
pamiętliwy
Pomysł puszczenia komunikacji miejskiej tunelami nie jest nowy. Pisały o takim gazety już kilkanaście lat temu. Kto nie wierzy, niech poczyta w bibliotece miejskiej w czytelni czasopism.
Popieram pomysł - można wykorzystać podziemne poniemieckie tunele prowadzące spod Dworca Głównego - dokąd? Sam kiedyś zamoczyłem nogę w takim zalanym wodą tunelu w podziemiach przy ulicy Dawida.
M
Michal
Cóż za niespotykanie trafne pomysły. Absolutna rewelacja. Tunel dla aut w centrum byłby genialnym rozwiązaniem. Coś tu jednak śmierdzi jakąś kampanią wyborczą, bo zapowiedzi są cudowne jak u PEŁO przed wyborami.
p
pan milano
GRomie z Platformy Obywatelskiej, czas już schować się do swoich Siechnic i tam snuć futurystyczne, rojone wizje;-)
t
tubylec
najlepiej obiecać dużo, szybko i najlepiej POdpuścić i napuścić wzajemnie tubylcòw i słoiki a potem stanąć w kolejce do kasy.
Wrocław to przecież bogate miasto.
s
spiki
Proponowane rozwiązania może i nie są aż tak skrajnie idiotyczne jak 5 linii metra z węzłem przesiadkowym w Galerii Dominikańskiej, mają jednak kilka ogromnych wad:
1. Zrealizowanie tego pomysłu to proces na lata (min. 10-15) tymczasem przy ostrożnych szacunkach najdalej już za 5 lat Wrocław stanie się jednym wielkim korkiem i z Nowego Dworu na Wielką Wyspę najszybciej będzie na piechotę.
2. Projekty te są niewiele tańsze od budowy metra czyli przy obecnych długach miasta ich realizacja jest nierealna.
3. Przy niezwykle rozbudowanej we Wrocławiu sieci torów kolejowych budowanie jakichś tuneli pod fosą to po prostu wywarzanie otwartych drzwi.

Na koniec jeszcze jedno. Jak na razie wschodnia obwodnica, niedokończona, leży i kwiczy. Może najpierw Dupkiewicz i spółka znajdą wreszcie pieniądze na dokończenie tej inwestycji a później snują plany na przyszłość?? (Choć patrząc na to jak "genialne" pomysły przychodzą im do głowy, może lepiej dla wszystkich będzie jak przestaną je snuć).
r
roman
Moja Osoba oczekuje premii :)
i
i poszło
i jak zwykle... . Dynamika, młodzi gniewni, tetryki zachowawczo ale eksplozja pomysłów, przetargi, nadzieja i jak zawsze - guano.
m
myślący
bez blokowania przestrzeni pieszym także z wózkami dziecięcymi; nie mówię, że wszędzie, ale chociaż na początek w okolicach szkół, przedszkoli, zakładów pracy, urzędów, lokali handlowych, usługowych i gastronomicznych.
p
proponuję
zlikwidować stanowisko doradcy prezydenta i pana romana zwolnić z pracy, oczywiście czasowo do czasu zebrania funduszy!
t
tego nie chcę czytać!
Co za bzdury i durnoty można odkryć z braku zajęcia!? Dzień roboczy to 8h minus przerwa na szamanko. Ile czasu trzeba na wymyślenie czegoś takiego-po co ten doradca?
Może lepiej i bezpieczniej dla całej wrocławskiej społeczności zlikwidować ten etat!
Prace pod ziemia są tak kosztowne, że przy obecnych długach miasta nieopłacalne.
Szkoda pisać jak i tak tu nie ma gospodarza a ostatni sensowny zajmuje się obecnie kulturą.
Przydałby się tutaj.
Dodaj ogłoszenie