Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy autobus Jelcz "ogórek" wróci na ulice Wrocławia po gruntownym remoncie

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Zabytkowy autobus Jelcz "ogórek" wróci na ulice Wrocławia po gruntownym remoncie
Zabytkowy autobus Jelcz "ogórek" wróci na ulice Wrocławia po gruntownym remoncie materiały prasowe Ośrodka Pamięć i Przyszłość
Pojazd, którym 26 sierpnia 1980 roku kierowca Tomasz Surowiec zablokował wyjazd z zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej na znak solidarności z gdańskimi protestami, znów ruszy na ulice Wrocławia. Podpisany został list intencyjny w sprawie jego remontu. Ma być gotowy za rok.

Jelcz 043, zwany popularnie ze względu na swój charakterystyczny wygląd "ogórkiem", przejdzie gruntowną renowację. Pojazd dzisiaj stoi na terenie Centrum Historii Zajezdnia. Zniszczony jest cały jego środek, w przeszłości wymontowano także silnik. Przedstawiciele Politechniki Wrocławskiej, spółki Jelcz, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Ośrodka Pamięć i Przyszłość i NSZZ "Solidarność" Region Dolny Śląsk podpisali wczoraj list intencyjny w sprawie współpracy przy remoncie autobusu. Z założenia ma być on nowoczesny i ekologiczny.

Pierwszym etapem prac, czyli wykonaniem ekspertyzy stanu technicznego, zajmie się Politechnika Wrocławska.

- Na bazie tego dokumentu określimy możliwości realizacyjne i sporządzimy projekty. Następnie określimy koncepcję napędu: od elektrycznego, przez hybrydowy, do tradycyjnego spalinowego jeśli nie będzie innych możliwości. Politechnika przygotuje także cały projekt wyposażenia od strony informatycznej - monitory i aparaturę multimedialną, aby podróżni zwiedzający miasto "ogórkiem" mogli dowiedzieć się ciekawych informacji na temat historii miasta, dolnego śląska, a także sierpnia `80. Jako zasilanie tego sytemu zaproponujemy dach solarny, który będzie wspomagany bateriami - mówi rektor Politechniki Wrocławskiej, prof. Cezary Madryas.

Po wykonaniu ekspertyzy, wszystkich planów i rysunków, samym remontem od strony wykonawczej zajmie się spółka Jelcz, w której te autobusy produkowano. Nie zapadła jeszcze decyzja o tym, czy "ogórek" po remoncie ma wozić turystów, czy jeździć na regularnej linii.

- W odbudowie tego Jelcza jest niesamowity potencjał promocyjny, edukacyjny i także pewnego rodzaju sztafeta pokoleń. Połączenie tradycji i nowoczesności. Podobne autobusy jeździły po Wrocławiu w latach 70. i 80. , ale ważny jest on dla nas głównie z tego powodu, że za jego sprawą rozpoczął się strajk w sierpniu 1980 roku - mówi dyrektor Ośrodka Pamięć i Przyszłość, Marek Mutor.

26 sierpnia 1980 roku o godzinie 4:30 rano Tomasz Surowiec, kierowca Jelcza 043, zablokował nim wyjazd z Zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, czym rozpoczął w mieście strajk. Zaowocował on utworzeniem w stolicy Dolnego Śląska regionalnych struktur "Solidarności". Strajk rozlewał się na kolejne zakłady i według historyków był to kluczowy moment w formowaniu się tożsamości współczesnych mieszkańców Wrocławia i województwa dolnośląskiego.

Według planu "ogórek" w nowej odsłonie ma być gotowy na 40. rocznicę sierpnia `80, czyli za rok.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska