Zabytkowe tramwaje wrócą na szyny. Nawet ten pamiętający jeszcze Breslau (ZDJĘCIA)

Marcin Torz
Tramwaj Linke Hofmann Maximum na ulicach przedwojennego Wrocławia fot. Wratislavia Amici
Wkrótce na ulicach miasta zobaczymy zabytkowe tramwaje, które przed oraz już po wojnie jeździły po Wrocławiu, a następnie przez lata niszczały w zajezdniach. Niebawem mają zapaść decyzje, kiedy ruszy remont zabytkowego tramwaju Linke Hofmann Maximum. Przypomnijmy, że skład jest w opłakanym stanie i stoi na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej. Towarzystwu Upiększania Miasta Wrocławia udało się zdobyć fundusze (500 tysięcy złotych) za remont wagonów w ramach budżetu obywatelskiego. Do tego zabezpieczone (np. plandeką) mają być pozostałe zgromadzone przy ul. Legnickiej tramwaje.

Choć decyzja, że remont będzie już zapadła, to wciąż nie wiadomo, co z LH Maximum stanie się po zakończeniu prac. – Mamy dwie propozycje. Pierwsza jest taka, aby trafił do muzeum komunikacji miejskiej, które mogłoby powstać w zajezdni Dąbie przy ul. Tramwajowej – mówi Przemysław Filar, prezes TUMW. – Drugi to taki, żeby tramwaj jeździł po Wrocławiu, jako linia zabytkowa.

Pierwszy pomysł wydaje się - jak na razie - mało prawdopodobny. Co prawda MPK nie będzie już korzystała z tej zajezdni, ale do tego aby utworzyć tam muzeum daleka droga. Na taką instytucje potrzeba sporo pieniędzy, a tych w budżecie miasta nie ma.

Drugi pomysł jest łatwiejszy w realizacji. – Tramwaj mógłby jeździć po Wrocławiu, jako linia turystyczna. Byłaby to niewątpliwie spora atrakcja – mówi Anna Nawara z Towarzystwa Miłośników Wrocławia, które organizuje kursy zabytkowych linii.

Maximum to nie jedyny zabytkowy tramwaj, który będzie wyremontowany. Bo Konstal 4N, produkowany w latach 50. ubiegłego wieku, remontowany jest przez pracowników wrocławskiej firmy Protram. W Polsce takich wagonów w dobrym stanie jest zaledwie kilka. Dlatego można śmiało napisać, że 4N to unikat. – Pracy jest sporo. M.in. musimy naprawić dach pojazdu – mówi Sebastian Tomalski z Protramu. – Blacha jest mocno pordzewiała, trzeba ją wymienić.

Do wymiany są też boki wagonu. Naprawa potrwa jeszcze kilka miesięcy.

Pojazd należy do Towarzystwa Miłośników Wrocławia. W tym przypadku pewne jest, że odnowiony wagon pojedzie, jako linia zabytkowa, ale nie ustalono jeszcze jego trasy.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
d113

Kiedy wróci linia 16 relacji Sępolno -Oporów?

G
Gość

Żółte były przed wojną a czerwone w latach 60-tych

A
Ad-M

Cieszę się, że z tych tramwaji nie zostanie tylko złom ale to jakaś chora sytuacja - część z tych tramwaji w 2003 jeździła po szynach! jakimś cudem miasto w 10 lat zamieniło wszytki z nich w złom, którego koszty remontu będą astronomicznie. Dodatkowo gdyby nie budżet obywatelski te tramwaje dalej stały by bez przykrycia na deszczu i rdzewiały - narażone na ataki zbieraczy złomu...

L
LYLA

BRAWO!!!!!

M
MKM

Maximum to nie LH, Maximumu to Falkenried!

P
Polak

Polak nazywał nasze miasto przed wojną , a nawet przed wiekami "Wrocław", Niemiec to miasto nazywał "Breslau". Gazeta jak zwykle promuje niemczyznę, tak jest niby postępowo. Oj biedni ludzie ucinacie gałeż ,na której siedzimy!

.....

Co ty gnido możesz wiedzieć o sytuacji na wro. Torowiskach

m
m. lipi

wkazdym wiekszym miescie jezdza takie stare zabytkowe tranwaje czemu maja niejezdzic po wroclawiu ? barcelona je ma !!

d
dd

Tak dla muzeum starych pojazdów we Wrocławiu.

d
dobry pomysł

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia ma świetny pomysł z utworzeniem muzeum zabytkowych pojazdów. Tu jest grunt i tradycja. Trzymam kciuki za realizację!

z
zwrot akcji

Dobrze, że we Wro pojawiła się konkurencja w kwestii zabytkowych pojazdów. Ludzie z TUMW mają dobra wizję. TMW interesuje wyłącznie komercja. Najlepszy dowód jak zdewastowali autobus Fredruś. Jak się popsuł i przestał dawac zysk został przez nich doprowadzony do ruiny.

J
Ja

A skąd te żółte i czerwone tramwaje? Odkąd pamiętam to po Wrocku jeździły niebieskie 4Nki... Czy to są jeszcze starsze? (moja pamięć spokojnie sięga 35 lat wstecz, dalej już słabo)

m
mundi

protram w potrzebie,duduś ratuj.

d
do zaciekawionego

Popsutego Fredrusia zostawili na pastwę losu bez zadaszenia. Na wiele lat. Nic dziwnego, że teraz jest ruiną. Dziwne, że na naprawę wyciągają rękę po publiczne pieniądze, żeby znowu czeropac zysk. Tam się liczy tylko kasa, kasa, kasa!

g
gajda

Dlaczego pozostałe LH mają być tylko zabezpieczone, a nie odnowione??? W końcu to nasze rodzime tramwaje wyprodukowane przecież we Wrocławiu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3