Zabytkowa "stodwójka" za milion złotych znów wyjedzie w miasto [ZDJĘCIA]

Adriana Boruszewska
Adriana Boruszewska
Tak wygląda remontowana "stodwójka". Fot. Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
Jeszcze osiem lat temu woził pasażerów po Wrocławiu. Dziś jest już zabytkiem, ale niedługo znów wyjedzie na wrocławskie torowiska.

Konstal 102Na z 1972 roku właśnie przechodzi generalny remont w Krakowie. – Konstale 102Na zostały wycofane w 2009 roku. Większość z nich została zezłomowana. My otrzymaliśmy ten tramwaj od Klubu Sympatyków Kolei, który otrzymał go również bezpłatnie od wrocławskiego MPK – tłumaczy Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Dziś „stodwójka” zyskuje nowe życie, jednak zanim do tego doszło, przez pięć lat tramwaj czekał „na lepsze czasy” i po prostu rdzewiał. – Przyczyniło się do to problemów z elektryką. Tramwaj ucierpiał również pod względem wizualnym – przyznaje Kołodziejczyk, ale dodaje, że dzięki wpisaniu tramwaju do rejestru zabytków Klub uzyskał fundusze na remont pojazdu.

Początkowo, przez dwa lata, prace w były prowadzone w Protramie we Wrocławiu. Jednak po upadku firmy, „stodwójka” jest remontowana w Krakowie. – Wagon został rozebrany do najmniejszej części, każdy element został zregenerowany, a następnie złożony. We Wrocławiu przeprowadzono jeszcze remont wózków, pudła oraz oblachowania. W Krakowie prowadzono prace m.in. przy instalacji elektrycznej i odtworzeniu wnętrza. W Krakowie też tramwaj zostanie ostatecznie „połączony”, gdyż Konstal 102Na składa się z dwóch członów i przegubu – wyjaśnia Kołodziejczyk.

Tramwaj zyskuje także retro wnętrze, które jest dokładnie takie, jak to w 1972 roku. – Wewnątrz dominuje kolor beżowy i seledynowy. Dodatkowo odtworzyliśmy oryginalne przepierzenie za motorniczym. Trzeba bowiem zaznaczyć, iż pierwotnie motorniczy nie siedział w osobnym pomieszczeniu, jak to pamiętamy z ostatnich lat, ale przebywał razem z pasażerami, oddzielony tylko niewielką ścianką – mówi prezes Klubu.

Teraz przy „stodwójce” prowadzone są prace wykończeniowe. W planach jest też odtworzenie piasecznic (są to zbiorniki, z których wysypuje się piasek na główkę szyny, gdy tramwaj wpadnie w poślizg). Trzeba też uruchomić tramwaj pod względem elektryki. Potem zostaną jeszcze próbne jazdy w Krakowie i badania techniczne dopuszczające do ruchu.

Remont tramwaju kosztował prawie milion złotych. Jak przyznaje Kołodziejczyk, najdroższe było okablowanie. – Wszystko jest miedziane. Sam zakup kabli kosztował ponad 100 tys. złotych, a trzeba je jeszcze ułożyć zgodnie z fabryczną dokumentacją, tak żeby wszystkie podzespoły działały, jak należy – dodaje.

Konstal 102Na, który wyjedzie na wrocławskie tory zapewne w maju tego roku, będzie drugim tego typu pojazdem zachowanym do dziś we Wrocławiu i jedynym przeznaczonym do ogólnego użytku dla wrocławian. Po mieście jeździ bowiem jeszcze jedna „stodwójka”, ale znajduje się ona na stanie MPK i służy do holowania zepsutych tramwajów.

Wagon Konstal 102Na posiada 32 miejsca siedzące i może pomieścić ponad 100 osób stojących. Do 2009 roku tramwaje tego typu kursowały m.in. na liniach 6, 7, 14, 20 i 24, zaś w dawniejszych czasach jako podwójnie połączone, na linii 17.

Wideo

Komentarze 80

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zabytkowy

MPK normalnie wykonało tę usługę komercyjnie. Od lat '80 krakowskie MPK za ciężkie pieniądze wykonuje zlecenia na remonty zabytkowych tramwajów dla odbiorców z różnych krajów. To, że skasowano #218 to tylko wina durnej decyzji w 2005 roku, że niepotrzebna jest i kosztowna. Niewiele zabrakło, a podobny los by spotkał #210 i #155 raptem 3 lata temu, ale w ostatniej chwili paru osobom udało się obudzić decydentów z letargu.

L
Lajkonik

Tylko dają go do nas na remont ? Może byśmy sobie go zostawili do swoich zbiorów ? Tym bardziej że były plany aby w Krakowie jeździły dwa muzealne 102Na jeden to wóz nr: 210 a drugi to skasowana już 218 tka ... choć miała się uchować, to jak to jest ? Naszych zabytkowych wagonów nikt nam nie remontował sami musieliśmy sobie je doprowadzić do ładu.

m
moderus.

To są najlepsze tramwaje!Powinni je wyremontować.Szczególnie #2099.A Pesy to najgorsze g**no.W łodzi Pesa pojechała sama.Już Moderusy czy Protramy są 1000 razy lepsze.

t
technik

Za milion to ty byś nie miał nie tylko pół, ale nawet jednego człona Pesy. Zawsze wiedziałem, że najwięksi ignoranci, najbardziej pchają się do komentowania.

t
technik

Moderusy to fabrycznie nowe pojazdy, a nie remontowane, ignorancie.

S
Stach

Co ma wspólnego zabytkowy tramwaj z promowaniem komunizmu. Zgłoś, ale nie remont tylko siebie i nie do IPN tylko na Kraszewskiego. Wesołych Świąt!

P
Paweł

Będzie można go wynająć

P
PAweł

Po pierwsze to nie jest własność MPK
Po drugie to zabytek

G
Gość

To jest promowanie komunizmu i ja to zgłoszę do IPN I Prokuratury. 1000000 zł wyrzucone w błoto. Za te pieniądze można by odnowić 4 kamienice.

w
wroclaw-lwow

tzw ogorek

d
d112

kawałek historii Wrocławia.

w
wrocławianin

Czy raz do roku na jakieś święto?

k
kokosz

Prowadził pierwszą 102 we Wrocławiu.
Mam jeszcze wycinek z gazety.

G
Gosc

To patrz osiku ile jest zer to nie jest10 mil tylko 10 tys musisx sie doszkolic

G
Gosc

Tys chyba chory