Za cztery lata zabraknie maszynistów? Początkujący może...

    Za cztery lata zabraknie maszynistów? Początkujący może zarobić nawet 5 tys. zł na rękę

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©brak

    W najbliższych czterech latach na emeryturę odejdzie co piąty maszynista - wynika z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego. Maszynistów szukają także Koleje Dolnośląskie. Czeka na nich nawet 5 tys. złotych na rękę miesięcznie.
    zdjęcie ilustracyjne

    zdjęcie ilustracyjne ©brak

    W Polsce pracuje obecnie 17 tys. maszynistów. Blisko połowa (41 proc.) ma przeszło 50 lat. Zgodnie z wyliczeniami UTK, do 2022 r. na emeryturę odejdzie 3,5 tys. z nich, czyli co piąty. Najwięcej - 900 odejdzie z zawodu w 2020 r.

    Maszynistów zaczyna brakować także Kolejom Dolnośląskim. Powodem możliwych wakatów jest przede wszystkim zaniechanie szkolenia maszynistów wiele lat temu.

    - Dawniej technika kolejowe były w każdym większym mieście, przez które przebiegała linia kolejowa. Odeszliśmy od tego, średni wiek maszynistów zaczął wzrastać. Widząc, że pracowników może niedługo brakować, sami zaczęliśmy ich szkolić - mówi Piotr Rachwalski, prezes KD.

    Koleje Dolnośląskie szkolą obecnie 60 maszynistów. Wśród nich jest pierwsza w historii przewoźnika kobieta, która najprawdopodobniej pierwszy pociąg poprowadzi w drugiej połowie przyszłego roku. Pierwsi uczniowie egzaminy przejdą już w przyszłym miesiącu. Luka, którą muszą zapełnić jest spora.

    - Zatrudniamy ok. 200 maszynistów. W najbliższym czasie na emeryturę przejdzie 30 osób, ale w związku ze zwiększającą się z roku na rok liczbą obsługiwanych przez nas połączeń potrzebujemy co najmniej 250 maszynistów - wylicza Rachwalski. - Są u nas kursanci z całej Polski. Oczywiście podpisują „lojalkę”, że w zamian za opłacenie przez nas szkolenia, będą jeździli dla nas - zaznacza.

    Szkolenie kończące się zdobyciem świadectwa maszynisty trwa dwa lata i kosztuje KD od 60 do 100 tys. zł. - Kursanci uczą się obsługi konkretnych typów pojazdów i jazdy na konkretnych liniach. Zanim przystąpią do samodzielnej jazdy pod nadzorem maszynistów, muszą wyjeździć 500 godzin jako obserwatorzy. Nie pełnią wtedy żadnej funkcji, po prostu przyglądają się pracy maszynisty. Następnie muszą już samodzielnie wyjeździć 1100 godzin - wyjaśnia Bartosz Dziwak, naczelnik ośrodka szkolenia KD.

    Wcześniej trzeba jeszcze przejść 3-miesięczne szkolenie teoretyczne na licencję, która jednak nie uprawnia do prowadzenia lokomotyw, ale jest niezbędne, aby przystąpić do właściwego szkolenia. Gra jednak jest warta świeczki. Maszyniści zaczynający pracę mogą liczyć na 3800 zł na rękę, a z dodatkami nawet na 5 tys. zł. Kandydatów odstraszają jednak wymagania zdrowotne i długie szkolenie.

    - Maszyniści są traktowani bardziej restrykcyjnie niż piloci. Nie mogą nosić okularów, ani szkieł kontaktowych. Mieliśmy kilku kandydatów na maszynistów, którzy kilka lat musieli pracować jako konduktorzy, aby odłożyć pieniądze na korektę wzroku - wspomina Rachwalski.

    Spadek liczby maszynistów odnotowują także Przewozy Regionalne. Towarzyszy mu jednak spadek liczby obsługiwanych połączeń z 3,7 mln km w ubiegłym do 2 mln km w 2020 r. Groźba braku rąk do pracy spółce nie grozi, ale kuleje na tym szkolenie. Jak informuje Wiesław Natanek, przewodniczący „Solidarności” przy dolnośląskim oddziale PR, ostatni raz spółka przeszkoliła 10 maszynistów w 2013 r. Byli to kierownicy pociągów. Po trzech latach jednak odeszli jednak do KD.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (60)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    M

    M (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Zaplaccie porzadnie to nie bedzie problemu. 10 na reke i po problemie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dziękujemy i poprosimy o więcej.

    S.Adam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Panie Natanek KD dziękuje Panu za nieutrudnianie przejmowania wykwalifikowanych pracowników, nie tylko maszynistów, ale i konduktorów, kier.poc, rewidentów itp. (od 01.04.18 -kolejna tura -10...rozwiń całość

    Panie Natanek KD dziękuje Panu za nieutrudnianie przejmowania wykwalifikowanych pracowników, nie tylko maszynistów, ale i konduktorów, kier.poc, rewidentów itp. (od 01.04.18 -kolejna tura -10 osób). Warto pomyśleć nad przyjęciem i wyszkoleniem kolejnych pracowników, najlepiej maszynistów - będzie można oddać do KD, kto ma w tym interes i jaki?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dgf

    brednie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    chyba nie wierzycie w te bajki o zarobkach maszynistów?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odchodzą z kd

    Zenon (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    Artykuł tendencyjny,prawda jest taka ze z kd maszynisci uciekaja bo dosyc ze malo sie zarabia to traktuje sie ludzi jak powietrze. Za 2 miesiace nie bedzie komu jezdzic w kd.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    potwierdzam

    user (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    potwierdzam powyższe, małe zarobki w porównaniu do innych spółek samorządowych, pracownik traktowany jak zło konieczne, jeszcze trochę i więcej niż pracowników spółki KD będzie tzw. najemników,...rozwiń całość

    potwierdzam powyższe, małe zarobki w porównaniu do innych spółek samorządowych, pracownik traktowany jak zło konieczne, jeszcze trochę i więcej niż pracowników spółki KD będzie tzw. najemników, firma polityczna, stołki obsadzane swoimi, nie liczy się doświadczenie i kompetencje.. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odchodzą z kd

    Zenon (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Artykuł tendencyjny,prawda jest taka ze z kd maszynisci uciekaja bo dosyc ze malo sie zarabia to traktuje sie ludzi jak powietrze. Za 2 miesiace nie bedzie komu jezdzic w kd.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odchodzą z kd

    Zenon (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Artykuł tendencyjny,prawda jest taka ze z kd maszynisci uciekaja bo dosyc ze malo sie zarabia to traktuje sie ludzi jak powietrze. Za 2 miesiace nie bedzie komu jezdzic w kd.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Chyba 3 tys

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Widać artykuł na wesoło ;) 5 tys na ręke nie wiem gdzie . Przy normie godzin zarabiaja 2800 -3200 śmiech ..

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Budka- dróżnika

    antek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 5

    PO ma maszyniste w Brukseli.Niech ich wszystkich załaduje i wywiezie w pizdu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie martwcie się

    Iroll (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

    Maszynistów może nie być ale pisowskich sygnalistów będzie dużo

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bezsens

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

    "- Maszyniści są traktowani bardziej restrykcyjnie niż piloci. Nie mogą nosić okularów, ani szkieł kontaktowych."

    Bez sensu. Zawodowi kierowcy między innymi także autokarów, które również wożą...rozwiń całość

    "- Maszyniści są traktowani bardziej restrykcyjnie niż piloci. Nie mogą nosić okularów, ani szkieł kontaktowych."

    Bez sensu. Zawodowi kierowcy między innymi także autokarów, które również wożą ludzi mogą nosić okulary, a maszynista, który prowadzi pociąg jadący tylko i wyłącznie po wytyczonych torach już nie? No to jak mają takie kretyńskie wymagania, to się nie dziwię, że brakuje im pracowników.
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo