– Chcemy w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów - tłumaczy Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.
Organizowany przez Fortum przelot Pipistrel Alpha Electro z Wrocławia do Warszawy jest drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę. W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy.
Dwuosobowa maszyna wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jej prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.
– Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu – mówi Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel w Polsce.
Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?