Z Berlina szybciej do Wrocławia. Jest umowa na przebudowę kolejnego odcinka drogi krajowej nr 18

Andrzej Zwoliński
Trasa nazywana najdłuższymi schodami Europy i zaliczana do głównych szlaków komunikacyjnych w Polsce, wreszcie stanie się autostradą.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie około 12 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady za ponad 185 mln zł. Przebudowa tego odcinka DK18, znacznie ułatwi i przyspieszy podróżowanie z Berlina w kierunku Wrocławia.

Zwycięzca przetargu - firma PORR - ma zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za mostem nad Nysą Łużycką) wraz z węzłem Olszyna do parametrów autostrady. W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki, a zadanie będzie realizowane w formule Projektuj i buduj.

Czas przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 36 miesięcy (17 miesięcy - okres projektowania (wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację robót) i 19 miesięcy – okres realizacji robót budowlanych). Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km do standardów autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18. Pierwszym była budowa jezdni północnej.

Inwestycję podzielono na cztery odcinki. Dwa z nich mają już wyłonionych wykonawców, a w przypadku dwóch GDDKiA ogłosi w tym roku przetargi.

Odcinki realizacyjne A18:

od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - podpisana umowa,

od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - podpisana umowa,

od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa dolnośląskiego - ogłoszenie przetargu na roboty planowane II połowę 2020 r.,

granica województwa dolnośląskiego - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na II połowę 2020 r.

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w tzw III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy jeszcze w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r. Teraz czas na przebudowę jezdni południowej.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

To przecież odcinki w drodze z Berlina do Wrocławia, a nie na odwrót. Redaktorzy nigdy nie jechali i na logikę nie wiedza ze to droga powrotna nadaje się do remontu?

Dodaj ogłoszenie