Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykolejony Wrocław. Tu tramwaje wypadają z szyn ponad 100 razy rocznie (DANE, LOKALIZACJA)

Weronika Skupin
Wykolejenia we Wrocławiu w 2015 roku
Wykolejenia we Wrocławiu w 2015 roku Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
103 wykolejenia tramwajów w ciągu ostatniego roku zanotowało wrocławskie MPK. Z jednej strony to dużo, bo jedno wykolejenie raz na trzy dni, z drugiej – mało, bo zaledwie 0,008 procent wszystkich kursów. W takich zdarzeniach najczęściej nie ma rannych. Wrocław nie wyróżnia się tutaj negatywnie np. na tle Krakowa, który ma porównywalną długość torów i liczbę tramwajów.

W okresie od maja ubiegłego do maja tego roku tramwaje MPK wykolejały się 103 razy. Wszystkich kursów tramwajowych w tym czasie zrealizowano 1 260 000, więc wykolejenia dotyczą 0,008 proc. kursów.

Najczęściej pojazdy wypadały z szyn na ul. Kosmonautów i pl. Powstańców Wielkopolskich (po 8 razy od maja 2014 do maja 2015), ul. Słowiańskiej (6 razy), placu Jana Pawła II (5), ul. Powstańców Śląskich (5).


A tak MPK Wrocław graficznie przedstawia problem wykolejeń, zwracając uwage na to, że nie jest to we Wrocławiu duży problem

Najwięcej wykolejeń miało miejsce w lipcu i grudniu ubiegłego roku, a także w lutym tego roku (po 12). Najczęstsze przyczyny to awarie zwrotnic i torowisk, usterki tramwajów (tak jak pęknięta oś w przypadku wykolejenia na Krupniczej), a także błędy motorniczych, m.in. zbyt szybkie wjechanie na zwrotnice.

Czytaj więcej:Wypadek tramwaju na Krupniczej. Znamy już oficjalną przyczynę

Jakie pojazdy najczęściej wypadają z szyn? MPK nie zbiera takich danych, ale też warto zauważyć, że najwięcej jest konstali i takie dysproporcje mogłyby zaburzyć statystyki. Z tego co mówią motorniczowie, często wykolejają się skody.

– To wina konstrukcji podwozia. Skody mają tak zwane sztywne wózki, czyli innymi słowy koła nie obracają się względem nadwozia, tak jak na przyład w pesach. W dodatku są długie, ciężkie i mało skrętne, a to powoduje że niszczą tory. Szlifują szyny wchodząc w zakręty, co słychać na przykład na skrzyżowaniu Stawowej i Piłsudskiego – opowiada jeden z motorniczych.

MPK zebrało dane o wykolejeniach po tym, jak zapytał o to jeden z wrocławskich radnych, Marcin Krzyżanowski. Zwrócił uwagę, że jego zdaniem dochodzi do nich często, a poza tym interesowało go ile trwają potem utrudnienia. MPK obliczyło, że przywrócenie ruchu po wykolejeniu zajmuje średnio 80 minut.

Wrocławskie statystyki porównaliśmy z Krakowem, by mieć punkt odniesienia. W Krakowie od 1 maja 2014 do 31 maja 2015 doszło do 80 wykolejeń. Długość torów w Krakowie wynosi około 100 km podwójnego toru, a we Wrocławiu 190 km pojedynczego toru (czyli porównywalna liczba). W stolicy Małopolski jest ponad 260 tramwajów a Dolnego Śląska ponad 220.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska