Beckmann Otto & Co. Automobil-Fabrik znajdowała się przy obecnej ulicy Kościuszki 124, tuż przy skrzyżowaniu z dzisiejszą ulicą Pułaskiego. Powstała już w 1882 roku, wówczas jeszcze jako "Pierwsza śląska fabryka welocypedów". Od 1898 roku Paul Beckmann (syn założyciela) postanowił spróbować sił w nowo powstającej branży i w 1898 roku zbudował pierwszy samochód. Moc? 6,5 konia mechanicznego!
Beckmann produkował samochody w niewielkich seriach, ale dysponował szeroką ich ofertą. Najmocniejsze pojazdy sprzed 1914 roku dysponowały pięćdziesięciokonnymi silnikami i rozwijały zawrotną, jak na tamte czasy, prędkość 100 km/h. Około 50 beckmannów służyło jako taksówki w stołecznym Berlinie, co dobrze świadczy o ich jakości. Z zakładów przy Tauentzienstrasse (obecna ulica Kościuszki) wyjeżdżały także samochody ciężarowe. Używała ich m.in. wrocławska straż pożarna.
W 1926 roku wrocławska firma Beckmann została przejęta przez Opla. Zakończyła działalność w 1945 roku, a jak podają źródła, jedyny zachowany do dziś samochód z tej fabryki znajduje się w Szwecji, w rękach prywatnego kolekcjonera. Tyle historii.
Współczesność natomiast jest taka, że od kilku tygodni hale fabryczne znikają z wrocławskiego krajobrazu. Wcześniej siedzibę znalazł tam dystrybutor prasy Franpress, a po jego wyprowadzce kilka innych firm - m.in. warsztaty samochodowe. Teraz hala znika metr po metrze, a wkrótce rozpocznie się tam budowa nowych mieszkań.
Pozostałe po fabryce budynki (choć w powszechnym rozumieniu - zabytkowe), formalnie nigdy nie zostały wpisane ani do gminnej ewidencji, ani do rejestru zabytków. W 2015 roku Urząd Miejski Wrocławia wydał pozwolenie na rozbiórkę budynków warsztatowych i biurowych, przeniesioną dwa lata później na obecnego inwestora – firmę IMS Budownictwo z Krakowa. W uzasadnieniu decyzji czytamy, że obiekty nie posiadają wartości gospodarczej i architektonicznej. Rozbiórka jest konieczna z uwagi na ich zły i pogarszający się stan techniczny, a także ze względu na nową inwestycję.
Po rozbiórce niszczejących obiektów dawnej fabryki i zagospodarowaniu nieuporządkowanego terenu, rozpocznie się budowa Nowej Manufaktury, która zdaniem architektów jest bardzo ważną inwestycją pod względem urbanistycznym. – Po pierwsze, ten nowoczesny budynek uzupełni lukę w śródmiejskiej zabudowie. Wypełnienie pustego miejsca w pierzei u zbiegu ulic Kościuszki i Pułaskiego i domknięcie ośmiokątnego placu było głównym założeniem projektu. Po drugie, budynek uporządkuje kwartał ulic otaczający teren inwestycji – wyjaśnia Artur Szczepaniak, projektant główny z pracowni AP Szczepaniak. Wspomniany kwartał to ulice: Kościuszki, Pułaskiego, Komuny Paryskiej i Prądzyńskiego.
ZOBACZ TAKŻE:
Nowa Manufaktura to budynek składający się z trzech części: A, B i C. Projektanci twierdzą, że mają się one wkomponować w okoliczną zabudowę i jednocześnie się z niej wyróżnić.
– Gabarytowo nowy budynek będzie pasował. Natomiast różnicą będzie inne podejście do architektury od tego, które prezentują sąsiednie obiekty pochodzące z różnych czasów. Projekt Nowej Manufaktury oparliśmy na klarownym pomyśle powtarzalnego wzoru w kształcie litery zet, wyrazistego także z powodu przyjętej kolorystyki elewacji – tłumaczy architekt. - Uważamy, że wygląd Nowej Manufaktury uspokoi chaos stylistyczny, który został wprowadzony przy pojawianiu się kolejnych okolicznych budynków, charakteryzujących się brakiem elementów wspólnych - dodaje.
ZOBACZ TAKŻE:
W Nowej Manufakturze powstanie 306 mieszkań o różnym układzie – od 1-pokojowych do 3-pokojowych. Oprócz tego w inwestycji znajdą się lokale usługowe oraz garaż podziemny na 251 miejsc postojowych. Dziedziniec zaprojektowano w części C, która zastanie otoczona tarasami. Części A i B będą obniżone od strony ulicy. Narożnik zostanie natomiast podwyższony jako reprezentacyjny. Dzięki temu Nowa Manufaktura będzie budynkiem częściowo 7-kondygnacyjnym, a częściowo 9-kondygnacyjnym.
Deweloper IMS Budownictwo planuje, by prace budowlane rozpoczęły w pierwszych tygodniach tego roku, mają trwać do końca grudnia 2021 r. Ich generalnym wykonawcą została firma Technobud Nowy Sącz. Projekt przygotowała wrocławska pracownia AP Szczepaniak.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?