Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyburzają pierwszą fabrykę samochodów we Wrocławiu. Zobacz, co tam powstanie (ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE)

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Ta fabryka to kawał historii wrocławskiej motoryzacji. Mowa o fabryce Beckmann Otto & Co. Automobil-Fabrik przy obecnej ulicy Kościuszki. Trwa wyburzanie zabytkowej hali produkcyjnej, a w tym miejscu powstaną nowe budynki.

Beckmann Otto & Co. Automobil-Fabrik znajdowała się przy obecnej ulicy Kościuszki 124, tuż przy skrzyżowaniu z dzisiejszą ulicą Pułaskiego. Powstała już w 1882 roku, wówczas jeszcze jako "Pierwsza śląska fabryka welocypedów". Od 1898 roku Paul Beckmann (syn założyciela) postanowił spróbować sił w nowo powstającej branży i w 1898 roku zbudował pierwszy samochód. Moc? 6,5 konia mechanicznego!

Beckmann produkował samochody w niewielkich seriach, ale dysponował szeroką ich ofertą. Najmocniejsze pojazdy sprzed 1914 roku dysponowały pięćdziesięciokonnymi silnikami i rozwijały zawrotną, jak na tamte czasy, prędkość 100 km/h. Około 50 beckmannów służyło jako taksówki w stołecznym Berlinie, co dobrze świadczy o ich jakości. Z zakładów przy Tauentzienstrasse (obecna ulica Kościuszki) wyjeżdżały także samochody ciężarowe. Używała ich m.in. wrocławska straż pożarna.

W 1926 roku wrocławska firma Beckmann została przejęta przez Opla. Zakończyła działalność w 1945 roku, a jak podają źródła, jedyny zachowany do dziś samochód z tej fabryki znajduje się w Szwecji, w rękach prywatnego kolekcjonera. Tyle historii.

Współczesność natomiast jest taka, że od kilku tygodni hale fabryczne znikają z wrocławskiego krajobrazu. Wcześniej siedzibę znalazł tam dystrybutor prasy Franpress, a po jego wyprowadzce kilka innych firm - m.in. warsztaty samochodowe. Teraz hala znika metr po metrze, a wkrótce rozpocznie się tam budowa nowych mieszkań.

Pozostałe po fabryce budynki (choć w powszechnym rozumieniu - zabytkowe), formalnie nigdy nie zostały wpisane ani do gminnej ewidencji, ani do rejestru zabytków. W 2015 roku Urząd Miejski Wrocławia wydał pozwolenie na rozbiórkę budynków warsztatowych i biurowych, przeniesioną dwa lata później na obecnego inwestora – firmę IMS Budownictwo z Krakowa. W uzasadnieniu decyzji czytamy, że obiekty nie posiadają wartości gospodarczej i architektonicznej. Rozbiórka jest konieczna z uwagi na ich zły i pogarszający się stan techniczny, a także ze względu na nową inwestycję.

Po rozbiórce niszczejących obiektów dawnej fabryki i zagospodarowaniu nieuporządkowanego terenu, rozpocznie się budowa Nowej Manufaktury, która zdaniem architektów jest bardzo ważną inwestycją pod względem urbanistycznym. – Po pierwsze, ten nowoczesny budynek uzupełni lukę w śródmiejskiej zabudowie. Wypełnienie pustego miejsca w pierzei u zbiegu ulic Kościuszki i Pułaskiego i domknięcie ośmiokątnego placu było głównym założeniem projektu. Po drugie, budynek uporządkuje kwartał ulic otaczający teren inwestycji – wyjaśnia Artur Szczepaniak, projektant główny z pracowni AP Szczepaniak. Wspomniany kwartał to ulice: Kościuszki, Pułaskiego, Komuny Paryskiej i Prądzyńskiego.

ZOBACZ TAKŻE:

Rozbiórka Poltegoru - lipiec - październik 2007 roku

Wyburzony Wrocław. Takiego miasta już nie ma [ZDJĘCIA]

Nowa Manufaktura to budynek składający się z trzech części: A, B i C. Projektanci twierdzą, że mają się one wkomponować w okoliczną zabudowę i jednocześnie się z niej wyróżnić.

– Gabarytowo nowy budynek będzie pasował. Natomiast różnicą będzie inne podejście do architektury od tego, które prezentują sąsiednie obiekty pochodzące z różnych czasów. Projekt Nowej Manufaktury oparliśmy na klarownym pomyśle powtarzalnego wzoru w kształcie litery zet, wyrazistego także z powodu przyjętej kolorystyki elewacji – tłumaczy architekt. - Uważamy, że wygląd Nowej Manufaktury uspokoi chaos stylistyczny, który został wprowadzony przy pojawianiu się kolejnych okolicznych budynków, charakteryzujących się brakiem elementów wspólnych - dodaje.

ZOBACZ TAKŻE:

2020 będzie zdecydowanie rokiem pełnym inwestycji we Wrocławiu. Szykuje się, albo już się rozpoczęło i będzie trwać w 2020 roku mnóstwo prac, zarówno przy inwestycjach miejskich, jak i tych realizowanych przez prywatnych inwestorów. Będą powstawały nowe drogi, linie tramwajowe, biurowce, budynki mieszkalne czy galerie handlowe. Zebraliśmy w tej galerii, najważniejsze - naszym zdaniem - nowe inwestycje, a także przebudowy i remonty, które będą realizowane w przyszłym roku. Zobaczcie, czego można się spodziewać.Zobaczcie kolejne inwestycje, które będą realizowane w 2020 roku na następnych slajdach, posługując się klawiszami strzałek, myszką albo gestami

Co się będzie budowało we Wrocławiu? Oto największe inwestyc...

W Nowej Manufakturze powstanie 306 mieszkań o różnym układzie – od 1-pokojowych do 3-pokojowych. Oprócz tego w inwestycji znajdą się lokale usługowe oraz garaż podziemny na 251 miejsc postojowych. Dziedziniec zaprojektowano w części C, która zastanie otoczona tarasami. Części A i B będą obniżone od strony ulicy. Narożnik zostanie natomiast podwyższony jako reprezentacyjny. Dzięki temu Nowa Manufaktura będzie budynkiem częściowo 7-kondygnacyjnym, a częściowo 9-kondygnacyjnym.

Deweloper IMS Budownictwo planuje, by prace budowlane rozpoczęły w pierwszych tygodniach tego roku, mają trwać do końca grudnia 2021 r. Ich generalnym wykonawcą została firma Technobud Nowy Sącz. Projekt przygotowała wrocławska pracownia AP Szczepaniak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska