Wybory samorządowe: Kandydaci szukają głosów w nietypowy sposób

Rafał Święcki
Marcin Zawiła, kandydat na prezydenta Jeleniej Góry, umył bibliotekę, której dyrektoruje Marcin Oliva Soto
Rekwizyty i teatralne gesty stały się codziennym narzędziem także dolnośląskich polityków. Coraz częściej po te instrumenty sięgają w kampanii także samorządowcy.

Kandydat na prezydenta Jeleniej Góry Marcin Zawiła, by udowodnić mieszkańcom, jak bardzo zależy mu na porządku, umył zniszczoną przez grafficiarzy elewację budynku biblioteki w Cieplicach. Sprowadzona na tę okazję specjalistyczna firma wodą pod ciśnieniem spłukała farbę. Kandydat zapewniał przy tym, że jeśli mieszkańcy wybiorą go na to stanowisko, zamieni miasto w perłę. - Wszystkie graffiti zostaną usunięte z samorządowych budynków, zabezpieczymy je też przed kolejnymi próbami oszpecenia - deklaruje Zawiła.

Prezydent Jeleniej Góry Marek Obrębalski surowo ocenił działania swego konkurenta w wyborach. - Umył budynek biblioteki, której jest dyrektorem. Wcześniej bohomazy mu nie przeszkadzały? - dziwi się prezydent.

Jednak obserwujący akcję mieszkańcy Cieplic nie kryli zadowolenia, bo zniszczone elewacje w uzdrowisku to poważny problem. Niektórzy bili nawet brawo.

Marcin Zawiła deklaruje, że w kampanii najbardziej zwróci uwagę na głos mieszkańców. Kandydat PO ogłosił nawet konkurs, w którym młodzi jeleniogórzanie mogą wygrać miejsce na liście kandydatów do rady miejskiej. Warunkiem jest przedstawienie ciekawej propozycji na uatrakcyjnienie miasta. Podobny casting na radnego ogłosiła rządząca Świdnicą Wspólnota Samorządowa.

W nietypowy sposób promuje się jeden z kandydatów na prezydenta Wałbrzycha. Andrzej Zibrow zaprezentował się wyborcom w teledysku rockowej grupy Onyks. Można go obejrzeć na internetowej stronie kandydata. - Kocham harleye, rock też jest mi bardzo bliski - tłumaczy Zibrow, którego na filmie widzimy między innymi na wielkim motocyklu.

Być zauważonym

Według doktora Roberta Alberskiego, politologa z Uniwersytetu Wrocławskiego, typowe sposoby prowadzenia kampanii opatrzyły się już wyborcom. Pomysł, żeby się wyróżnić, uważa za dobry, bo aby wygrać wybory, trzeba być rozpoznawalnym. A o to na szczeblu samorządowym jest trudno, bo zdaniem Alberskiego Polaków przytłacza polityka krajowa.

- Znamy liderów poszczególnych ugrupowań, niektórych parlamentarzystów. Gorzej jest ze znajomością szeregowych działaczy - tłumaczy. Według niego nie wszystkie kampanijne pomysły wyborcy "kupią", ale warto próbować.

- Gadżeciarstwo do polityki wprowadził Palikot. Tą metodą można budować wizerunek - dodaje. - To ten wizerunek właśnie na szczeblu samorządowym jest ważniejszy od programu, bo wszyscy kandydaci mówią o podobnych bolączkach mieszkańców. Trudno im coś oryginalnego zaproponować. Ważniejsza staje się więc happeningowa forma tych prezentacji.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wyborca

Pan Marcin Zawiła był juz prezydentem Jeleniej Góry. Co w takim układzie zrobił dobrego, pożytecznego dla miasta i przeciętnego mieszkańca przez ten czas kiedy pełnił to najwyższe stanowisko...? Pozostawię to bez komentarza

h
hubertus

Jak nawet pan poseł Zawiła nie zostanie prezydenem Jeleniej Góry, to i tak zrobł dobry uczynek ,bo kilka metrów elewacji zostanie czystych. Bobre i to przed wyborami. Ja byłbm za tym, by wybory były co 2 lata, to byłoby naprawdę czyściej w każdym naszym dolnośląskim miasteczku.

Dodaj ogłoszenie