Wybór poduszki – wybierz z głową!

Materiał informacyjnyZaktualizowano 
Często odczuwasz poranny ból głowy i czujesz się niewyspany? Być może odpowiada za to kiepska jakość snu. Nie od dzisiaj wiadomo, że wpływ na nią ma wiele czynników, a jednym z kluczowych jest prawidłowa pozycja snu. Choć wydawać by się mogło, że nie mamy za bardzo wpływu na to jak nasze ciało ułoży się w trakcie snu, odpowiednia poduszka do spania może w tej kwestii wiele zmienić.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze poduszki?

Wielu ludzi nie przykłada zbyt dużej uwagi na jakość poduszki do spania. Wydaje im się, że wygodne poduszki do spania powinny być miękkie i puchate, wypełnione np. pierzem lub puchem silikonowym. Jednak rzeczywistość jest diametrialnie inna! Dobra poduszka do spania może znacznie podnieść jakość naszego snu, a tym samym samopoczucia i poziomu energii w ciągu dnia. Jak dobrać poduszkę do swoich potrzeb i na co zwrócić uwagę w trakcie zakupu? Głównym parametrem na jaki powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze są wysokość i twardość poduszki. Należy wybierać takie modele, które sprawiają że zarówno głowa jak i kręgosłup znajdują się w naturalnej pozycji tzw. środkowej linii. Nie ma w tym wypadku tak naprawdę znaczenia, czy poduszka będzie miała niski czy wysoki profil. Najważniejsze jest, by zapewniała głowie, szyi i ramionom odpowiednie podparcie i była wykonana z dobrej jakości materiału. W przeciwnym razie może nam często dokuczać ból głowy rano. Na rynku znajdziemy dwa rodzaje poduszek:

Klasyczna poduszka do spania – zwykle o średniej miękkości i klasycznych kształtach, umożliwia sen w dowolnej pozycji ciała, zapewniając jednocześnie stosunkowo dobre podparcie dla głowy i ramion, np. Tempur Comfort Hybrid lub Traditional.

Poduszka ergonomiczna – o unikalnym, wyprofilowanym kształcie, dzięki któremu zapewnia optymalne podparcie głowy, szyi oraz ramion, odciążając mięśnie i zapewniając prawidłowe krążenie. Zazwyczaj wypełniona specjalną, nie ulegającą odkształceniom pianką. Dobierana w zależności od najczęściej przyjmowanej w nocy pozycji snu, np. Tempur Original lub Sonata.

Zanim wybierzemy konkretny model poduszki, warto zastanowić się jaki rozmiar będzie dla nas odpowiedni. Kluczową kwestią w tym przypadku są wymiary takie jak wzrost i szerokość barków. Dobre jakościowo poduszki dostępne są w 3 typowych rozmiarach:

  • S – dla niskich osób (do około 160cm) i wąskich barków (do 15cm),
  • M – dla osób do 175cm wzrostu i barkach nie przekraczających 20cm,
  • L – dla wysokich, przekraczających 175cm wzrostu osób lub takich, które posiadają szerokie barki (powyżej 20cm).

Warto zaznaczyć, że wymiary te zakładają, iż w trakcie snu przyjmujemy pozycję boczną. Jeżeli częściej śpimy na plecach, wybierzmy poduszkę o rozmiar większą.

Bez względu na to jaką poduszkę wybierzemy, warto odpowiednio o nią dbać i pielęgnować. W przeciwnym razie nawet najwyższej jakości poduszka szybko straci swoje prozdrowotne właściwości i zamiast służyć nam bez zarzutu przez kilka lat, będzie musiała zostać wymieniona na nową po kilku miesiącach. Zatem jak dbać o poduszki by służyły nam przez długi czas? To czy można poduszkę prać w całości czy też nie zależy od tego, z jakiego materiału została wykonana. W całości można bowiem prać wyłącznie poduszki wykonane z takich materiałów jak pierze czy puch, które nie zbijają się i wracają do pierwotnej postaci.

Nieco inaczej wygląda pranie poduszek ergonomicznych, wykonanych ze specjalnej, termoplastycznej pianki. W większości przypadków można je jedynie przecierać wilgotną ścierką, ponieważ pranie w pralce całkowicie niszczy ich ergonomiczną strukturę i charakterystyczny kształt. Posiadają one jednak specjalne pokrowce, które można z łatwością zdejmować i bez obaw prać nawet w wysokich temperaturach, dzięki czemu zachowanie ich odpowiedniej higieny nie stanowi problemu.

Dobrym pomysłem, zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim, jest regularne wietrzenie zarówno poduszki jak i kołdry. Jak prawidłowo powinno być ono przeprowadzone? Minimalny czas niezbędny do pozbycia się kurzu, roztoczy i innych drobnoustrojów to 40 minut, jednak optymalne rezultaty uzyskuje się dopiero po około 3-4 godzinach. Wietrzenie warto powtarzać przynajmniej raz w tygodniu.

Pozycja snu a odpowiednia poduszka

Dlaczego to, jaką pozycję przyjmujemy w trakcie snu jest tak ważne przy wyborze poduszki? Ponieważ w zależności od tego, w jakiej pozycji śpimy, inaczej powinna być uformowana nasza poduszka, zwłaszcza jeżeli naszym wyborem jest poduszka ergonomiczna. Oto najczęściej przyjmowane pozycje:

Spanie na plecach

Według badań naukowych, najkorzystniejsze dla naszego kręgosłupa jest spanie na plecach. To najbardziej prawidłowa pozycja snu. Tylko w tej pozycji kręgosłup i wszystkie otaczające go mięśnie mogą się całkowicie odprężyć i rozluźnić. W tym wypadku należy wybierać nisko profilowe poduszki, po to by głowa raz z kręgosłupem tworzyła jednolitą, prostą linię, a kark był odpowiednio podparty. W przeciwnym razie będzie on całą noc spięty, a w efekcie pojawią się dolegliwości bólowe. Co więcej, odpowiednio dobrana do spania na plecach poduszka ergonomiczna pozwala także skutecznie zminimalizować chrapanie. Ze względu jednak na fakt, iż w pozycji na wznak stosunkowo trudno jest zasnąć, tylko co 10 osoba zasypia właśnie w ten sposób.

Spanie na boku

Zdecydowanie najbardziej preferowaną przez większość społeczeństwa pozycją snu jest spanie na boku. Jest to bezpieczna i zdrowa pozycja, pod warunkiem że nie zginamy nóg do tzw. pozycji embrionalnej. Powoduje to bowiem ucisk i niedotlenienie wielu ważnych narządów wewnętrznych. Istotne jest także na którym boku śpimy. Zdecydowanie zdrowszym wyborem jest spanie na lewym boku, które minimalizuje ucisk na największe naczynia krwionośne. Aby taka pozycja zapewniała odpowiedni odpoczynek dla kręgosłupa, konieczna jest właściwie wyprofilowana i odpowiednio twarda poduszka do spania, czyli najlepiej poduszka ergonomiczna. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie w pełni wypełnić przestrzeń między uchem, zewnętrzną częścią ramienia, stanowiącą jedną z naturalnych krzywizn naszego ciała.

Spanie na brzuchu

Zdecydowanie najbardziej niekorzystną dla naszego zdrowia pozycją snu jest spanie na brzuchu. Choć wydaje się ona stosunkowo wygodna, nie tylko dość mocno obciąża nasz kręgosłup i otaczające go mięśnie (głównie w odcinku szyjno-piersiowym), ale także wywołuje ucisk na większość narządów wewnętrznych, w tym żołądek. Sprzyja to m.in. powstawaniu refluksu, ze względu na przenoszone w górę układu pokarmowego kwasy żołądkowe. Udowodniono nawet, że spanie na brzuchu sprzyja niedotlenieniu i problemom z oddychaniem. Jeżeli jednak nie wyobrażasz sobie spania w innej pozycji – idealnym rozwiązaniem dla Ciebie będzie klasyczna poduszka do spania, która daje możliwość dowolnego formowania kształtu i dopasowywania go do indywidualnych potrzeb. Taka poduszka sprawdzi się także w przypadku osób, które często zmieniają pozycję w trakcie snu.

Poduszka a ból głowy

Wiele osób skarży się na powtarzające się rano bóle głowy, zakładając że winę za nie ponosi zbyt krótki sen lub wydarzenia dnia poprzedniego. Nie każdy jednak wie, że mogą być one spowodowane nieprawidłowym przepływem krwi w naczyniach krwionośnych. Wpływ na to ma m.in. źle dobrana poduszka do spania. Zbyt miękka poduszka do spania zapada się i z czasem staje się płaska, nie tworząc odpowiednich punktów podparcia dla głowy, karku oraz ramion. Skutkuje to powstaniem w naczyniach krwionośnych nadciśnienia, które drażni zakończenia nerwowe i powoduje dolegliwości bólowe takie jak częsty, poranny ból z tyłu głowy.

Przy takim poranku nie trudno o rozdrażnienie i dekoncentrację w trakcie dnia, co znacznie zmniejsza naszą efektywność w pracy i niekorzystnie wpływa na samopoczucie. Aby zatem zminimalizować poranny ból głowy warto wybierać dobre jakościowo poduszki o przynajmniej średniej twardości. Tego typu modele nadal są podatne na nacisk i dostosowują się do potrzeb naszego ciała, jednocześnie zapewniając optymalne podparcie dla kręgosłupa. Bez tego naprawdę ciężko o zdrowy, spokojny i komfortowy sen.

polecane: Przeziębienie. Czy domowe sposoby mogą pomóc?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3