Wszystko co musisz wiedzieć o obwodnicy + MAPA

Jerzy WójcikZaktualizowano 
Paweł Relikowski
Pierwsi kierowcy przejechali w środę całą autostradową obwodnicą Wrocławia. To oznacza prawdziwą rewolucję, bo miasto powinno się odkorkować. Poza zrozumiałą radością, pojawiają się pierwsze pytania i wątpliwości. Po konsultacji z projektantami i zarządcą drogi odpowiadamy na 10 najważniejszych.

Czy przejazd jest płatny, czy darmowy? Jak będzie w przyszłości?
Przejazd uruchomioną dziś obwodnicą będzie darmowy, choć prawo wciąż umożliwia wprowadzenia opłat. Jednak w praktyce wymagałoby to czasochłonnej i kosztownej budowy bramek poboru opłat. Poza tym premier Donald Tusk zadeklarował w ostatnią sobotę we Wrocławiu, że droga będzie darmowa. Wspomniał o możliwości zmiany statusu obwodnicy z autostrady na drogę ekspresową.


ZOBACZ TEŻ: PREZYDENT KRAKOWA TWIERDZI, ŻE BEZPŁATNA OBWODNICA WROCŁAWIA TO KPINA!

Na ile obwodnica odciąży Wrocław? Czy ktoś to dotychczas obliczył?
Prognozy ruchu robił główny projektant Marek Suchy oraz Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. Wynika z nich, że na odcinku, na którym obwodnica jest autostradą, dziennie może jeździć ok. 30 tys. samochodów. Tyle nie wjedzie do miasta i nie zablokuje newralgicznych skrzyżowań.

ZOBACZ MAPĘ AUTOSTRADOWEJ OBWODNICY WROCŁAWIA

Jaką prędkość można rozwinąć na obwodnicy?
Teraz - 140 km/h na ponad 22-kilometrowym odcinku, gdzie obwodnica jest autostradą. 120 km/h na dojazdach, gdzie obwodnica ma klasę drogi ekspresowej. Ale wątpliwości pojawiają się np. na łączniku Długołęka, gdzie brakuje oznaczenia, że jest to droga ekspresowa. I rzeczywiście, zarządca tłumaczy, że 6-kilometrowy odcinek obwodnicy przed Długołęką to zwykła droga dwujezdniowa o ruchu przyspieszonym. Czyli maksymalnie możemy tam jechać 100 km/h. Dodajmy, że przed skrzyżowaniami ze światłami stoją znaki ograniczające prędkość do 50 km/h.

Dlaczego przy wjeździe na autostradę kończy się Wrocław?
Wynika to głównie z przepisów, które nie przewidują odpowiedniego znaku na oznaczenie miasta w ciągu autostrady. A zatem, gdyby na autostradzie postawić znak Wrocław (teren zabudowany lub nie), kierowcy musieliby zwalniać. Dlatego tablice z początkiem miejscowości ustawiono już na zjazdach i wjazdach, choć tak naprawdę droga przecina Wrocław.

Dlaczego na ekranach akustycznych pojawiają się "tarcze" koloru zielonego i czerwonego?
Czerwone tarcze oznaczają wyjścia ewakuacyjne dla kierowców. Skorzystają z nich, gdy w razie zagrożenia trzeba będzie szybko opuścić autostradę. Zielone "tarcze" to rozwiązanie bardziej techniczne. Zasłaniają one miejsca, w których mamy różnice w wysokości ekranu. Chodzi o estetykę, bo bez tarcz mielibyśmy puste wyrwy w tych miejscach.
Co oznaczają kolorowe instalacje na ekranach?
Pojawiają się one na węzłach: Lotnisko, Stadion i Północ. To ułożone przestrzennie rurki w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim i żółtym. Co ciekawe, są widoczne z dróg wokół obwodnicy. Zawsze tworzą układ dwóch liter: WW i mają symbolizować podróżnym coś w rodzaju bramy wjazdowej do Wrocławia.

Za co odpowiadają kabelki podłączone do ekranów akustycznych? Czy to ogrzewanie?
Ekrany nie są ogrzewane. Kabelki to metalowe linki, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie ekranów akustycznych. W razie wypadku i uderzenia auta w ekran, nie ma zagrożenia, że wypadnie on z autostrady z całą taflą.

Jak będzie wyglądała obsługa autostrady po uruchomieniu?
Zajmie się nią firma wyłoniona w przetargu, który już się toczy. Będzie się ona zajmowała utrzymaniem czystości, drobnymi remontami i odśnieżaniem nawierzchni.

Jakie znaki będą prowadziły kierowców na obwodnicę?
Magistrat już w październiku zlikwiduje w centrum miasta znaki kierujące na konkretne miasta. Pojawią się tablice prowadzące kierowców na obwodnicę śródmiejską i autostradową. Dopiero tam kierowca dowie się, gdzie ma dalej jechać.

Czy na autostradzie wciąż stoi tabliczka z błędną nazwą "Ślęża"?
Na szczęście, błąd już poprawiono. Obwodnica przekracza rzekę Ślęzę, a nie jak na początku głosiła tabliczka - Ślężę (czyli górę).
u

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 50

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sipdop

"Wszystko co musisz wiedzieć o obwodnicy + MAPA" ? Gdzie ta MAPA bo nie widze ???

T
Tutysta

z tymi zagranicznymi przykładami. Właśnie byłem w UK i trochę mil autostradami pokonałem jako pasażer obserwator. W wielu miejscach do autostrady mającej 3 pasy (+awaryjny) dochodzi z lewej strony (ruch lewostronny) wjazd dwupasmowy, który nie wtapia się w 3 pasy autostrady, tylko przez kilka mil autostrada ma 5 pasów. A na bramownicach wyraźnie jest zaznaczone, gdzie poszczególne pasy prowadzą. I dwa lewe pasy są np. puste lub zajęte przez pojedyncze samochody a dalsze od lewej pełne samochodów. Nikt nikogo nie obtrąbia aby zjechał na skrajny lewy, bo one prowadzą do innego miasta mimo wielu mil wspólnej drogi. Wszystko zależy od lokalnych warunków i oznaczeń.
U nas wiele prawych pasów (ruch prawostronny) jest wykorzystywanych do zjazdów i włączeń się do ruchu lokalnego i trudno po nich szybko i płynnie jeździć (np: wyjazd z Poznania w kier. Kórnika)

M
Marek

da się jeździć płynnie prawym pasem przy trzech istniejących.
Na prawym pasie różne wolne ciężarówki, autobusy etc. i co chwila zjazdy i wjazdy.
W wielu przypadkach trzeba wykorzystywać środkowy pas aby nie zjechać nagle z drogi czy też umożliwić płynne włączenie się do ruchu wjeżdżającym na drogę z łączników. A i nawigacja nie bez przyczyny gada: "trzymaj się lewej".....

p
pol

wybieram sie w sobote na monsterjam na stadionie i mam pytanie czy z tej obwodnicy da sie zjechac w okolice stadionu?

w
wujo Moshe

komuna intelektualna (że o wiedzy nie wspomnę) siedzi chyba w tobie - na całym świecie rzeczy tanieją (postęp technologiczny - znasz coś takiego?), tylko w Polsce jest odwrotnie - no, ale POstempowy mONdrala będzie wycierał sobie gębę jarkiem, bo wstyd go zżera za swojego konDonka :)

J
Js

Znajdą , już ty się o to nie martw.

K
Kierowca

1 znak zjazdu na AOW z A-4 bez napisu, że to droga na lotnisko. WROCŁAW POŁUDNIE to chyba A-4 prowadzi na POŁUDNIE Wrocławia, a AOW prowadzi na MUCHOBÓR - NOWY DWÓR, na Zachodnią stronę Wrocławia i wjazd jest od wschodu, chyba że chcę się wjechać od Północy Wrocławia - może zostać więc przy funkcjonujących świetnie do tej pory nazw dzielnic i znaczków np. samolocik. Życzę kierowcom przyjezdnym z zachodu by znaleźli zjazd do rewelacyjnej obwodnicy.

P
PŁacę wiecej

POlacy nie narzekajcie przecież jeszcze nie płacimy za chodzenie do pracy. Wiem wiem niektórzy POlacy powiedzą ze jest to tylko kwestia czasu.
Na razie płacimy za studia za szkołę, mamy najwyższe opłaty w europie za gaz, prąd i wodę benzyna na zachodzie jest tańsza i lepsza wiec nie mamy sie czym martwić. Niech dalej budują z naszych podatków i nas obciązają później opłatami za to ze to zostało dzięki ludziom Pracy i Sumienia zbudowane.

W
Wrocławiak

Ludzie! czy Wy zawsze musicie na wszystko narzekać ? wszystko krytykować? nie bylo obwodnicy to płakaliście - jest obwodnica - też wam nie pasuje - już wyliczacie dziury w jezdni które powstaną ... jak tak dłużej poczytać niektóre komentarze to można stwierdzić że lepiej zamknąć AOW i zrobić tam dreptak .

m
maslice.org

Ostatnio w radio wypowiadał się jakiś Radny Miasta jak to pięknie zrobiono droge i będzie można dojechać do stadionu od strony Królewieckiej (nieposzerzoną Pilczycką!), gdzie jest główne wejście na stadion.
Mieszkańcy Maślic i okolic czekają na otwarcie tego odcinka z wielką niecierpliwością.

P
Pawlo

Ale narzekacie:) jak stare baby na bazarze, że jedna nie dostała dyszla do d..y a druga dostała. Macie most milenijny i nim jeździjcie. Albo walczcie o to by zostaly te dwa mosty co budowlańci sobie zbudowali jako mosty techniczne. Da się je przecież przerobić. Są ok i cięzki sprzęt tam jeździł.

a
a

ojj chopaki, komuna komuna widze z wypowiedzi, na całym świecie wszystko drożeje, ale co tam, państwo powinno wg. was dokładać do jedzenia i wszystkiego co zdrożało? idzcie do sklepu dla ubogich (wg. jarka) biedrony!

a
a

ha ha . donaldowi to ty możesz zawdzieczayć drożyzne jaką panuje w POlsce

w
wieszcz

W ustawie o drogach publicznych konieczna jest zmiana zapisów dotyczących poboru opłat za przejazd drogami krajowymi. Nowelizacja powinna z poboru opłat wyłączyć obwodnice miast, bez względu na ich klasę (autostrada, droga ekspresowa), jak i kategorię (droga krajowa, droga wojewódzka itd.). Tylko wtedy nie będzie to zależne od tego, kto i w jakim okresie (przed- czy powyborczym) podejmuje decyzje („Chcę przeciąć wszelkie spekulacje, zarówno autostradowa obwodnica Wrocławia, jak i ten most nie będą płatne tak długo, jak długo ja będę podejmował decyzje - powiedział w sobotę premier Donald Tusk, który przyjechał do Wrocławia obejrzeć most na Rędzinie.”)

m
mik

bo my wszyscy pamietamy że tuskowi zawdzieczamy zamkniecie stadionu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3