Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Współczesny dziadek kupuje babci smartfona. W e-sklepie

Zbigniew Biskupski AIP
Karolina Misztal
Polscy seniorzy nie maja technologicznych kompleksów. Coraz chętniej kupują w sklepach internetowych, korzystając zwłaszcza z promocji cenowych.

Stereotyp seniora już dawno odszedł do lamusa. Nikt nie nazywa już tak 50-, i 60-latków, którzy coraz chętniej i częściej sięgają po nowoczesne technologie, łamiąc psychologiczne bariery nie gorzej od młodszych pokoleń.

Tuż przed Dniami Babci i Dziadka serwis zakupowy Ceneo.pl sprawdza, jak starsze pokolenie podchodzi do zakupów w sieci. Raport powstał na bazie wyselekcjonowanych pod kątem wieku danych z badania „E-zakupy 2016” TNS OBOP oraz analiz statystyk serwisu Ceneo.pl.

Aż 65 proc. osób po 55. roku życia uważa zakupy internetowe za przynajmniej tak samo bezpieczne, jak te tradycyjne. Nie dziwi zatem, że kupują w sieci coraz częściej – co czwarty kilka razy w miesiącu, a co dziesiąty – nawet raz w tygodniu! Statystyki te są nieco niższe od młodszych grup wiekowych, ale nie odbiegają od nich zbyt drastycznie.

Większe różnice pojawiają się dopiero przy urządzeniach, z których starsze osoby korzystają wędrując po wirtualnych sklepowych alejkach. Ewidentnie wolą to robić w domowym zaciszu (94 proc.) i używając komputerów stacjonarnych (67 proc.), ewentualnie laptopów (46 proc.). Mobilne wersje serwisów zakupowych nie są wśród nich tak popularne – choć cieszy fakt, że jednak co szósta starsza osoba z takich aplikacji od czasu do czasu korzysta.

Obejrzyj:
Mieszkania od deweloperów wciąż sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Czy ceny znów poszybują w górę?

Senior umie liczyć

Co przyciąga starszych klientów do zakupów online? Oczywiście cena – jako kluczowe kryterium wskazuje ją 86 proc.. Ważne są także koszty dostawy (69 proc.) oraz wiarygodność e-sklepu (62 proc.). Niezwykle istotnym kryterium zakupowym – znacznie bardziej niż dla młodszych klientów – są jasne i wygodne warunki zwrotu i dostawy – sprawdza je dokładnie aż 45 proc. starszych osób kupujących online.

Co druga osoba po 55. roku życia robiąc zakupy w e-sklepie rejestruje się i zakłada konto. Tyle samo z nich uważa, że przekazywane sklepom dane osobowe są tam bezpieczne.

Świadczy to o sporym zaufaniu do e-zakupów. Może również jednak wynikać z nieświadomości zagrożeń związanych z przekazywaniem danych wrażliwych – kładzie zatem na całej branży obowiązek prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych.

Najlepsza oferta na rynku

Aż 72 proc. starszych klientów jest przekonanych, że kupując przez internet znajduje i wybiera naprawdę najlepszą ofertę. Zapytani o emocje towarzyszące e-zakupom, w znaczącej większości wskazują te pozytywne. Są zadowoleni z szerokiego wyboru (90 proc.), podekscytowani możliwością natrafienia na wyjątkowe okazje (54 proc.), wdzięczni, że dzięki opiniom innych użytkowników znajdą najlepszą ofertą (70 proc.) i jednocześnie chętni, by dzielić się z innymi swoimi zakupowymi doświadczeniami dotyczącymi sklepów i produktów (52 proc.). Stosunkowo niewielu starszych klientów czuje się przytłoczonych zbyt dużą ilością informacji (22 proc.), zagubionych wśród mnogości ofert (20 proc.), sfrustrowanych trudnościami w znalezieniu najważniejszych danych (17 proc.) i znudzonych koniecznością przeklikiwania się przez kolejne internetowe strony (23 proc.).

Sprzęt elektroniczny, AGD, książki

Co znajdziemy w wirtualnych koszykach seniorów? Trzy najważniejsze kategorie to sprzęt elektroniczny (61 proc.), sprzęt AGD (56 proc.) oraz książki, filmy i płyty (49 proc.). Tuż za podium uplasowały się zabawki (co nie dziwi, jeśli pamiętamy o potrzebie rozpieszczania wnuków) - wskazało je 32 proc.. Można zatem powiedzieć, że seniorzy są na razie podczas e-zakupów ostrożni. Kupują produkty, które są łatwo porównywalne pod kątem parametrów (sprzęt, książki) oraz takie, gdzie oszczędności są najbardziej widoczne. Na razie boją się eksperymentować na przykład z ubraniami, butami, czy artykułami wyposażenia wnętrz – przeważa tu pewnie wciąż potrzeba obejrzenia, sprawdzenia towaru „na żywo”.

Z komputera lub laptopa

Wśród użytkowników Ceneo.pl grupa wiekowa powyżej 55 roku życia stanowi ok. 13 proc. Ponad trzy czwarte z nich korzysta z wersji desktopowej (czyli kupuje używając komputerów stacjonarnych lub laptopów). Dla porównania w grupie wiekowej 23-34, z desktopu korzysta dziś mniej niż połowa.

Czego szukają na Ceneo.pl? Pierwsze miejsca na top liście zajmuje sprzęt elektroniczny (smartfony, telewizory), tuż za nim artykuły gospodarstwa domowego (lodówki, odkurzacze i pralki). Warto podkreślić wysokie pozycje suplementów diety – przede wszystkim wzmacniających mięśnie, stawy i kości, witamin i minerałów oraz preparatów medycyny naturalnej.

Wnioski z zebranych danych są jednoznaczne. Seniorzy są coraz bardziej świadomi możliwości oferowanych przez internetowe zakupy – i coraz odważniej z nich korzystają. Liczą przede wszystkim na oszczędności i mają czas, by ich szukać. To klienci wymagający, ale też obdarzający e-zakupy dużym zaufaniem i pozytywnym nastawieniem. Rekomendacja dla całej branży: warto o nich pamiętać przy konstruowaniu ofert i promocyjnych kampanii!

Czytaj też:
Przeciętne wynagrodzenie bije rekordy, a ma być jeszcze wyższe. Sprawdź jak wzrosną zarobki w 2017 roku!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Współczesny dziadek kupuje babci smartfona. W e-sklepie - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska