Wschodnia obwodnica Wrocławia to droga ważna i potrzebna. Ma połączyć okolice A4 i Bielany Wrocławskie prowadząc po południowej i wschodniej stronie Wrocławia przez Żerniki Wrocławskie, Łany do Długołęki i drogi S8. Termin jej zakończenia był przesuwany, a budowa napotykała na rozmaite trudności, by wspomnieć chociażby zejście z placu budowy jednego z wykonawców czy protesty mieszkańców Wysokiej przeciwnych jej budowie. Inwestycję prowadzi Dolnośląska Służba Dróg i Kolei podlegająca urzędowi marszałkowskiemu.
- Budowana wschodnia obwodnica Wrocławia, to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych obecnie na Dolnym Śląsku. Trasa oczekiwana przez Dolnoślązaków jest niezwykle ważna dla Wrocławia i całej aglomeracji wrocławskiej - podkreśla marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski.
Dotychczas zakończony jest liczący niespełna 15 km odcinek WOW od ronda w Iwinach na drodze wojewódzkiej 395 do Łanów. Cała obwodnica będzie miała prawie 30 km długości. Jej oddanie do użytku planowane jest na rok 2023.
Odcinek północny Łany - Długołęka
Od lata ubiegłego roku trwają prace realizowane przez konsorcjum Kobylarnia-Mirbud. Jak zapewnia rzecznik marszałka Dolnego Śląska Michał Nowakowski, roboty idą zgodnie z harmonogramem. Na razie powstały drogi technologiczne i serwisowe potrzebne do transportu sprzętu i materiałów budowlanych.
- Wykonywane są prace trakcyjne i sieciowe, na sieci gazowej i teletechnicznej. Obecnie trwają prace drogowe: tworzenie korytarza trasy, nasypów oraz prace przy fundamentach obiektów inżynierskich - mostowych, takich jak szalunki, prace zbrojarskie, betonowanie - tłumaczy Michał Nowakowski.
Droga będzie miała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę, wzdłuż niej będą chodniki i ścieżki rowerowe, drogi dojazdowe i serwisowe. Powstaną wiadukty nad terenami kolejowymi oraz mosty nad kanałem Granicznym, Widawą i Toporem. Urząd marszałkowski zaznacza, że w przyszłości planuje dobudowanie drugiej jezdni.
Ten odcinek będzie miał 10 km długości, a jego budowa pochłonie 164 mln zł.
Odcinek Bielany Wrocławskie – Wysoka – Grota Roweckiego.
Projekt budowy tego odcinka robi od początku ubiegłego roku forma Contek. Przygotowywany jest projekty budowlany i wykonawcze, które pozwolą wnioskować o uzyskanie wszystkich pozwoleń i decyzji koniecznych do rozpoczęcia budowy. Potem w przetargu zostanie wybrana firma budowlana.
Fragment tego odcinka będzie drogą z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a pomiędzy ul. Kutrzeby i Grota Roweckiego we Wrocławiu projekt ma przewidywać dobudowanie drugiego pasa w przyszłości.
Cały odcinek będzie miał 4 km długości, a koszt jego zaprojektowania to 2,2 mln zł.
Odcinek Grota Roweckiego – rondo w Iwinach / Żernikach Wrocławskich.
Odcinek będzie budowany w formule zaprojektuj i wybuduj. Oznacza to, że wybrany wykonawca, Budimex, przygotowuje projekt, a następnie prowadzi budowę drogi.
- Prace projektowe są zaawansowane. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych wykonawca rozpocznie prace budowlane. Odcinek powstanie w układzie jednojezdniowym, a w przyszłości planowana jest dobudowa drugiej jezdni - informuje Michał Nowakowski.
Ten odcinek to około 2,5 km drogi, a jego zaprojektowanie i wybudowanie kosztuje około 30 mln zł.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?