Wrocławskie przychodnie łamią prawo. NFZ: Nie musisz mieć skierowania, rejestrując się telefonicznie

Agata Wojciechowska
Wrocławianka Hanna Osmęda-Launer z wynikami badań musiała się wybrać do gastrologa. Najbliższy termin, bo już "na wrzesień", był w przychodni M-Med przy ul. Ulanowskiego
Wrocławianka Hanna Osmęda-Launer z wynikami badań musiała się wybrać do gastrologa. Najbliższy termin, bo już "na wrzesień", był w przychodni M-Med przy ul. Ulanowskiego Agata Wojciechowska
- Donosić to na policji - tak zareagowała rejestratorka w przychodni przy ul. Ulanowskiego na propozycję chorej wrocławianki, która chciała donieść później skierowanie od lekarza specjalisty. Miałaby na to masę czasu, bo wizyta wypadała dopiero we wrześniu. Rejestratorka jednak nie chciała słuchać tłumaczeń i rzuciła słuchawką.

Wrocławianka Hanna Osmęda-Launer z wynikami badań musiała się wybrać do gastrologa. Okazało się, że najbliższy termin, bo już "na wrzesień", jest w przychodni M-Med przy ul. Ulanowskiego. Zadzwoniła tam w środę dwa tygodnie temu. Wówczas usłyszała, że w następną środę od rana będą prowadzone zapisy do gastrologa na wrzesień. Poczekała więc tydzień i zaczęła dzwonić.

- Dzwoniłam chyba z 30 razy, zanim ktoś odebrał - mówi Hanna Osmęda-Launer. - Gdy się w końcu dodzwoniłam, nie mogłam się zarejestrować. Dlaczego? Musiałam natychmiast dostarczyć skierowanie. Nic nie pomogły moje zapewnienia, że je dostarczę na pewno na wizytę, a na razie, jako osoba schorowana i mająca problemy z chodzeniem, nie mogłam tego zrobić. Przecież wizyta byłaby dopiero na drugą połowę września, więc na pewno bym to skierowanie dostarczyła - dodaje.

Pani rejestratorka po wymianie zdań, nieco nerwowych - jak przyznaje sama wrocławianka, podała do telefonu kierownik rejestracji. Ta na propozycję doniesienia skierowania, powiedziała krótko: "Donosić to można na policji" i rzuciła słuchawką.

- Nie wiem więc, czy jestem zarejestrowana na ten termin, czy nie - dodaje Hanna Osmęda-Launer. - Całe życie pracowałam jako lekarz - pediatra, płaciłam składki, a teraz muszę iść prywatnie. Spokojnie, ja sobie poradzę, ale inni... Człowiek po takiej rozmowie czuje się sponiewierany. To jest okropne.

Sami sprawdziliśmy. W rejestracji usłyszeliśmy, że tym razem, aby zarejestrować się po raz pierwszy do gastrologa, musimy przyjechać ze skierowaniem we wtorek. Wówczas dostaniemy szansę zapisania się na wizytę na wrzesień. Telefonicznie nie mogliśmy się w ogóle zarejestrować.

O możliwość rejestracji przez telefon chcieliśmy zapytać kierownictwo przychodni. Niestety, choć zapewniano nas, że ktoś się na pewno z nami skontaktuje, tak się nie stało. Dyrekcja milczy.

CZYTAJ DALEJ: NFZ - TO NIEZGODNE Z PRZEPISAMI! Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osób trzecich

NFZ: "To niezgodne z przepisami"

- Na wizytę u lekarza, także specjalisty, pacjent ma prawo zapisać się każdego dnia, osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osób trzecich w godzinach pracy poradni - wyjaśnia Joanna Mierzwińska, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału NFZ. - Gdy przychodnia wyznacza jeden dzień na zapisywanie się na wizyty, np. raz w miesiącu, działa niezgodnie z przepisami - dodaje.

W przypadku skierowań, sprawa nie jest taka prosta. - Skierowanie do wybranych specjalistów jest niezbędne, by wizyta się odbyła - mówi Joanna Mierzwińska. - Należy je dostarczyć najpóźniej w dniu wizyty do przychodni. W przepisach nie ma określonego terminu w jakim czasie. Obecnie w projekcie nowelizacji ustawy jest ten termin określony (do dwóch tygodni).
Z sygnałów napływających do Funduszu wiemy, że placówki określają sobie terminy same dlatego, że czasami pacjenci z tym samym skierowaniem zapisują się do kilku kolejek, a tylko do jednej przychodni idą na wizytę do lekarza. Zdarza się, że nie informują pozostałych o rezygnacji, co powoduje, że czas oczekiwania dla innych na wizytę jest jeszcze dłuższy. Trzeba jednak pamiętać, że pacjent ma prawo dostarczyć skierowanie w dniu wizyty - dodaje.

- Nie zrobiłabym tak - komentuje Hanna Osmęda-Launer. - Przecież w tej przychodni termin był najszybciej, więc po co miałabym się rejestrować na później gdzie indziej. Wiem, że ludzie kombinują, ale znaczna część jest po prostu chora, może niedoinformowana, ale od tego jest przecież rejestracja, by właśnie pokazywać co i jak.

Nie musimy jednak osobiście dostarczać skierowania do przychodni. Wystarczy, że przyjdzie z nim ktoś z rodziny, sąsiad czy opiekunka. Niektóre przychodnie umożliwiają przesłanie mailem skierowania, którego oryginał przynosimy dopiero na wizytę.

Na takie postępowanie pracowników przychodni, z jakim miała do czynienia pani Osmęda-Launer, można złożyć skargę do NFZ. Kary przewidziane są w umowie, np. kara finansowa liczona w procentach od wysokości kontraktu.

Jak sobie radzą inne przychodnie?
W przychodni przy ul. Dobrzyńskiej są dwie listy: osób zarejestrowanych i lista rezerwowa. W razie, gdy ktoś zrezygnuje z wizyty u lekarza, na jego miejsce wskakuje osoba z listy rezerwowej. Pracujący w rejestracji kładą szczególny nacisk na informowanie pacjentów o odwołaniu wizyty w razie wcześniejszego terminu w innej placówce.

Niektóre przychodnie dzwonią do pacjentów na dzień, dwa przed wizytą, weryfikując listę. W razie wolnego terminu, powiadamiają chorych z dalszych miesięcy.

- Rejestratorka na Ulanowskiego mogła mnie przecież wpisać ołówkiem i gdybym do początku września nie doniosła skierowania, mogłaby mnie wymazać i wpisać kogoś innego - tłumaczy Hanna Osmęda-Launer. - A tak zostałam potraktowana jak intruz, żeby nie określić, że gorzej...

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 108

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja

Śmiechu warte gonią ludzi jak się im podoba takie rejestratorki powinny wylecieć dyscyplinarnie z pracy mają do czynienia z ludźmi chorymi i powinny być miłe i uczynne No ale jak to działa a co mi zrobisz to będzie dalej tak jak jest walczmy o swoje
Niech szorują klopy bo w większości tylko to powinny robić

L
L

Dzis dzwonilem do tej gownianej przychodni 95 razy,zadna s..a nie odebrala telefonu...TAKA JEST PRAWDA O TEJ GOWNIANEJ ''PRZYCHODNI''-WYKANCZALNI I JEJ ORDYNARNEJ KIEROWNICZCE!!!!!!!!!!!!!!!!!

t
trzeba

wstawać niezmiernie rano albo jeszcze wcześniej.

g
gość

Zerknęłam na Forum ,,Twój lekarz,,-o skarżącej się pani Lauder jest jeden komentarz-zły pediatra,zerkam na zdjęcie -cóż ,nie wygląda na niepełnosprawną ,jako lekarz powinna wiedzieć ,że ,,ruch to zdrowie,,-zły lekarz???Pani chciała donieść skierowanie ...cóż może nie zna innych słów ...albo zawsze donosiła ...donosi i donosić będzie-zła kobieta:) Tak sama na Ochronę Zdrowia donosić do gazety feeee ??? Wypada powiedzieć ,,LEKARZU LECZ SIĘ SAM ,,...ale czy zły lekarz może sobie pomóc???
Jest wielu pacjentów zadowolonych z pracy przychodni wrocławskich...ale tylko zły człowiek wylewa żółć medialnie ,bo jest samotny ,nikt go nie kocha ,nikt nie lubi...ot po prostu budzi się rano i myśli...-Komu tu dzisiaj dołożyć ???

P
Pacjent

Ten patent działa właśnie w tej przychodni. Wstaję rano i załatwiam wszystko.

h
halinka kiepska

Najłatwiej siedzieć w zapierdziałym fotelu i wszystko krytykować!!

G
Gość

Od kilkunastu lat korzystam z całą rodziną (i nie ja jedna) z usług tej przychodni bez problemów i nie zamieniłabym jej na żadną inną!!!

w
wanda

Do roboty kobito, pacjenci czekaja w kolejce!!!

e
eess

Pewnie, jest o niebo lepsza niz ta co prxypidywala ziola i witaminy i ciagle mialaprzerwe ns polityczne agitowanie. Ale diagnostka z niej zadna. No i jeszcze na plus to ze w ogole jest.

k
kaska

A u ktorego lekarza, bo co pol roku jest wymiana, no za wyjatkiem 2-3 nazwisk, ktorych dzieki doswiadczeniom, rowniez nie polecam.
dzisiaj sie znowu nie zarejestrujemy bo zaloga ratuje opinie wpisami na forum

j
jan

Dlatego ta placowka nie powinna miec pacjentow, kazdy czegos chce...

d
dwa

Sprobuj z tym patentem na Ulanowskiego.... powodzenia!!! Poza tym nie orzeczytales tematu.

P
Pacjent

"Dziennikarze" tej "gazety" są w swoim żywiole. Jak zwykle nie zgłębili tematu i opisali sytuację tak, by zwyciężyła sensacja i emocje.
W każdej przychodni można zostawić pisemne upoważnienie. Dokument uprawnia osobę postronną do różnych działań na rzecz pacjenta. W skrócie: Masz sraczkę? Nie jesteś w stanie ruszyć się z kibla dalej niż po papier toaletowy, nie mówiąc już o wyjściu z domu? Co robić? Poprosić zaufaną osobę o pomoc. Daj jej swój dowód i niech załatwia za Ciebie wszystko. Druk upoważnienia jest dostępny w każdej placówce medycznej.
To działa. Też tak robię, rejestruję moją matkę, ojca, dziadka, babcię i brata(nie tylko wtedy, gdy mają sraczkę).

M
Maćko

Jestem pacjentem przychodni od wielu lat. Pani doktor Józefa Bezrąk to wspaniała lekarka. Jeżeli oskarżasz panią doktor, to nie powinieneś/powinnaś podawać jej nazwiska, ponieważ nie masz dowodów. Jeżeli masz takowe to zgłoś sprawę tam, gdzie trzeba. Taki tchórz jak ty potrafi tylko opluwać w internecie, tu jesteś anonimow a/y.

Z
Zyta

Podobnie jak Małgorzata, wielokrotnie byłam w przychodni na Ulanowskiego świadkiem niestosownych zachowań wobec personelu; niektórzy pacjenci (często starsi) są wyjątkowo niecierpliwi i roszczeniowi. Nagłośnienie sprawy przez panią Osmędę - Lauder, którą rzekomo potraktowano obcesowo, świadczy nie tylko o nadmiarze wolnego czasu, ale i złośliwości, tak typowej dla pacjentów tej placówki...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3