Wrocławskie lotnisko będzie miało nowy radar na wieży

Jerzy Wójcik
Wieża z radarem powstaje na południe od pasa startowego, kilkaset metrów od miejscowości Kębłowice (gmina Kąty Wrocławskie)
Wieża z radarem powstaje na południe od pasa startowego, kilkaset metrów od miejscowości Kębłowice (gmina Kąty Wrocławskie) Paweł Relikowski
Na wrocławskim lotnisku trwają prace przy inwestycji, która ma zwiększyć bezpieczeństwo lotów oraz umożliwić starty i lądowania większej liczby samolotów w krótkim czasie. Mowa o nowym radarze, który będzie umieszczony na wybudowanej właśnie wieży.

Obiekt już dziś budzi duże zainteresowanie mieszkańców Kębłowic, Krzeptowa czy Smolca - miejscowości położonych na południe od pasa startowego, z których doskonale widać nową, betonową wieżę. Wysoki na 30 metrów obiekt, powstał zaledwie w ciągu kilku tygodni. Pracownicy zatrudnieni przy budowie wieży potwierdzają, że inwestycja rozpoczęta dokładnie w Mikołajki, rośnie w oczach, bo pogoda sprzyja.

Główne prace przy budowie wieży zostały już zakończone, na górze zawisła wiecha. Wieża urośnie jeszcze tylko o kilka metrów, dzięki temu, że na jej koronie będzie umieszczony radar. Urządzenie dotarło już na plac budowy, ale na razie stoi w drewnianych skrzyniach i czeka na montaż.

Oczywiście wrocławski port lotniczy i dziś korzysta z radaru, jednak jest to urządzenie starej generacji, które nadaje się do wymiany.
- Nowy radar na wrocławskim lotnisku to konieczność - twierdzi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego we Wrocławiu. - Inwestycja ta wpłynie na podniesienie standardów bezpieczeństwa na wrocławskim lotnisku i w jego otoczeniu - tłumaczy wiceprezes Wróblewski i dodaje, że w sytuacjach dużego natężenia ruchu lotniczego (np. zbliżające się mistrzostwa Europy w piłce nożnej) możliwe będzie obsłużenie większej liczby operacji lotniczych w krótkim czasie. Tego typu urządzenia funkcjonują z powodzeniem na większości lotnisk w Europie.

Stąd, odwiedzając duże europejskie lotniska, widzimy jak w ciągu dziesięciu minut ląduje i startuje nawet kilkanaście samolotów. Ze starym sprzętem, osiągnięcie takiego wyniku we Wrocławiu było niemożliwe. Władze lotniska cieszą się, że operację budowy nowego radaru udało się zgrać z oddaniem nowego terminalu. Wiadomo, że na początek będzie mógł on obsłużyć ponad 3 miliony pasażerów rocznie, co wiąże się z większą liczbą lotów. Nowy radar gwarantuje, że te plany będzie można zrealizować zachowując pełne bezpieczeństwo podróżnych.

ZOBACZ DUŻĄ GALERIĘ ZDJĘĆ Z NOWEGO TERMINALU

Nowoczesny radar zostanie uruchomiony jeszcze przed turniejem Euro 2012, a inwestorem zadania jest Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej, która środki pozyskała m.in. z Unii Europejskiej.
Wiceprezes Jarosław Wróblewski podkreśla także, że ta inwestycja umożliwi bardziej komfortowe lądowanie w utrudnionych warunkach jak mgła czy burza. Z drugiej strony sama wieża z radarem jest bezobsługowa i w żaden sposób nie wpływa na otoczenie.

- Powstaje w miejscu dotychczasowego wojskowego centrum radarowego i będzie znacznie bardziej nowoczesna od poprzednika. Zatem okoliczni mieszkańcy i rolnicy nie mają żadnych powodów do obaw - zapewnia Wróblewski.

Rząd szuka oszczędności, blokada premii i nagród w budżetówce

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jonek

tiooo znowu łot kurf bydzie zsiodłe mleko lecić! :/

b
big fellah

Nie na lotnisku bo tam już wszystko wybite tylko na terenie Jednostki Wojskowej.

P
Podpis.

W skrzyniach? ukradną....

K
K.

nie wieżę kontroli lotów wymieniają tylko radar. to dwie różne rzeczy...

d
dlugo_pis

zuzyla sie po 11 latach? czy juz jest nie trendy?

w
wr

Czas najwyzszy na kontrole PZŁ-na lotnisku odbywaja sie prywatne polowania!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

w
wr

Witam wpelni sie zgadzam z "W",czas najwyzszy na kontrole NIK-u,kontrola terminala,plyt postojowych ,jak i rowniez dzialow obslugi lotniska -marnotrastwo publicznych pieniedzy na zachcianki kierownikow ,p.Prezesow ,.

G
Gość

Prośbę możesz mieć ale o rzetelności informacji to raczej zapomnij. Wiadomo, co lotnisko puści w świat to wszystkie gazety, radia i serwisy powtórzą. Po prostu nie mają wśród swoich ludzi kogoś jakkolwiek znającego się na sprawach lotnictwa żeby sam napisał coś od siebie. Wiedzą tylko że Ryanair to ten biały, Wizz Air to ten różowy a LOT ląduje na brzuchu ;)

k
ktos

haha, ale mnie rozbawilas

w
w

A ja mam prośbę do dziennikarzy. W zeszłym roku tak w okolicy końcówki lata (sierpień/wrzesień) lał deszcz kilka tygodni i okazało się że terminal jest spartaczony i stan wód gruntowych jest za wysoki i cała budowa jest źle zaprojektowana. Była mowa o wielu milionach kosztów budowy drenażu i zatrzymanej budowie.

Później dziwnym trafem cała sprawa przycichła. Terminal miał być oddany do użytku w połowie 2011 roku. Później była mowa o jesieni. Jak wiemy mamy styczeń 2012 i w tym momencie nikt już nawet nie podaje daty uruchomienia terminalu a VIPów przyjmuje się w namiocie.

Czy dziennikarze mogą rzetelnie poinformować opinię publiczną, o co chodzi? Czy drenaż jest zbudowany ? Jeśli tak to kto to zrobił, kto zapłacił, czy partacz-projektant zapłacił jakąś karę? Czy ktoś płaci karę za opóźnienie? Przecież każdy miesiąc to wymierne straty dla wszystkich, od wizerunkowych, przez straty firm wynajmujących powierzchnie na nowym terminalu, aż do samego lotniska które rozumiem że ogrzewa np. teraz pusty terminal?

Jaka jest obecna sytuacja terminalu?

q
qwe

to nie onet.

P
Pelagia

zablokowac te budowe, prostestuje to wszystko wina Tuska!