Buggy to bardzo charakterystyczne pojazdy, ze względu na swoją budowę: mają duże koła i szerokie opony, otwarte nadwozie i odsłonięty silnik. Zaprojektowano je do rekreacyjnej jazdy po pustyniach i plażach, a obecnie startują w międzynarodowych wyścigach. Ramę do takiego samochodu (a konkretnie model RZR 1000 XP) studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych dostali od opolskiego oddziału amerykańskiej firmy Polaris, z którą współpracują. Stanie się ona podstawą dla LEM-a SSV, czyli elektrycznego buggy’ego. Będzie to pierwszy taki pojazd w Polsce.
Zrzutka na terenówkę
"Mamy już duże doświadczenie w konstruowaniu elektrycznych jednośladów – jako że od lat projektujemy i konstruujemy Lekkie Motocykle Elektryczne i możemy pochwalić się wieloma nagrodami w międzynarodowych konkursach. Teraz chcemy tę wiedzę i umiejętności wykorzystać w budowie pojazdu czterokołowego" – podkreśla Wiktoria Polczyńska, liderka projektu LEM SSV. – "Tym bardziej, że takie samochody to przyszłość. Dla przykładu: w rajdzie Dakar 2022 zostanie otwarta osobna konkurencja dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Skoro cały świat idzie w tym kierunku, my na pewno nie chcemy zostawać w tyle, a wręcz przeciwnie – być pionierami."
Studenci rozpoczęli internetową zbiórkę na zrzutka.pl. W ten sposób chcą zebrać pieniądze (10 tysięcy złotych) na zakup jednostki sterującej i silnika. Jednocześnie szukają sponsorów na zakup pozostałych niezbędnych elementów, m.in. ogniwa litowo-jonowe z baterii samochodu Nissan Leaf.
"Wybraliśmy ten model ze względu na niższe koszty, a także na fakt, że jego ogniwa mają bardzo dobrą pojemność. Oczywiście, kupno takich elementów oznacza dla nas dopiero początek prac nad baterią. Będziemy musieli m.in. odpowiednio połączyć wszystkie te ogniwa i opracować system chłodzenia, by uzyskać jak najmniejsze straty energii i wydłużyć żywotność baterii. A to wszystko przy bardzo ograniczonej przewidzianej na nią przestrzeni. Znajdzie się ona pod siedzeniami buggy’ego i każdy centymetr będzie miał dla nas znaczenie. Trzeba pamiętać, że sam moduł ogniw ma wymiary 30 na 3,5 na 20 cm, a tych modułów mamy 48" - opowiada Wiktoria Polczyńska.
Zaplanowali, że elektryczna jednostka napędowa pojazdu będzie generować 110 koni mechanicznych. Duży moment obrotowy (wynoszący 254 Nm) zapewni buggy’emu doskonałe przyspieszenie w każdym terenie, a użytkownicy pojazdu będą mieli także możliwość przełączenia napędu 4x4 na napęd 2x4, by dostosować styl jazdy do różnych warunków terenowych. Studenci przekonują, że LEM SSV może być propozycją dla instytucji państwowych takich jak: służby medyczne (GOPR), straży granicznej czy strażników leśnych - jako pojazd specjalistyczny ułatwiający poruszanie się w najbardziej wymagającym terenie.
Terenówka ma powstać do stycznia
Teraz członkowie koła są w trakcie projektowania wszystkich komponentów i prac w warsztacie - tak, by pod koniec stycznia pojazd był gotowy. W planach mają starty z LEM-em SSV w rajdzie Orlen Super Race i w prologach rajdów takich jak: Baja Poland czy Poland Breslau. Buggy będzie w stanie przejechać na baterii o pojemności 24 kWh około 80 km, dlatego w tych dwóch ostatnich zawodach pełne trasy byłyby dla niego zbyt długie. We wszystkich tych wyścigach LEM SSV ma rywalizować z pojazdami spalinowymi.
Młodzi konstruktorzy zakładają też, że jeżeli uda im się zebrać większą kwotę, dodatkowo rozbudują dashboard (czyli deskę rozdzielczą) buggy’ego, dodając dotykowy ekran pokazujący na bieżąco wszystkie parametry pojazdu, np. stan baterii, nagrzania silnika czy pozostały dystans. Możliwe byłoby wtedy także wprowadzenie różnych trybów jazdy buggy’ego (zależnie od warunków) – tak jak w ostatnim Lekkim Motocyklu Elektrycznym zespołu.
Studenci Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych działającego przy Politechnice Wrocławskiej wrócili w październiku z Włoch ze swoim projektem LEM Photon, czyli zbudowanym przez siebie elektrycznym motocyklem. Na legendarnym torze wyścigowym Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola pod Mediolanem zdobyli 3 miejsce w kategorii Moto3. Była to pierwsza edycja zawodów Moto Engineering Italy. Do udziału w wyścigu zostały zaproszone uniwersyteckie zespoły z całego świata. Warunek konieczny, aby móc uczestniczyć w zawodach był jeden: motocykl musiał być elektryczny i zaprojektowany w oparciu o regulamin studenckich mistrzostw (MotoStudent), które wcześniej odbyły się w Hiszpanii.
Wrocławscy studenci budują elektryczną terenówkę. Chcą się nią ścigać
- Wojewoda unieważnia decyzję Jacka Sutryka w sprawie budowy na Stadionie Olimpijskim
- Jesienna wycieczka, godzinę drogi z Wrocławia [ZOBACZ PROPOZYCJE]
- Wrocław: Rok do końca budowy wschodniej obwodnicy. Co się tam dzieje? [ZDJĘCIA]
- Oferty z urzędu pracy, Wrocław i okolice. Nie brakuje takich powyżej 10 tys. złotych!
- Co najbardziej irytuje wrocławskich kierowców? [SPRAWDŹ]
- Awaria zapory Zalewu Mietkowskiego. Czy spuszczą całą wodę? [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót