Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławianie błagają o zwiększenie liczby autobusów i tramwajów. Urząd: Już to zrobiliśmy

Kinga Mierzwiak
Kinga Mierzwiak
Tłok w autobusach i tramwajach
Tłok w autobusach i tramwajach Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Po naszym tekście o tragicznych warunkach, w jakich są przewożeni pasażerowie linii 602, dojeżdżającej do Biskupic Podgórnych, poprosiliśmy naszych Czytelników o sygnały, które jeszcze autobusy i tramwaje są zatłoczone. Dostaliśmy mnóstwo zgłoszeń. Zapytaliśmy więc wydział transportu w ratuszu co zamierza z tym zrobić.

Obrazek z filmu nagranego przez pana Pawła, pasażera linii 602, poraża. Ludzie tłoczą się w autobusie, a niektórzy wręcz nie mogą do niego wejść, bo pasażerów w pojeździe jest po prostu za dużo. Ale linia 602 nie jest jedyną, której dotyczy taki problem.

904, 914, 924 w godzinach powrotów z pracy, 145 i 146, tramwaje 31 i 32, autobusy 102 i 103, linia 106, 149, N, 115, 715, 3, 10, 20, 133 około godz. 6.30, 126, 924, 110, 144 i jego wieczne spóźnienia, 125, 136 (przepełniony do godz. 18.00), 142 i K (w okolicach ulicy Kamieńskiego), 112 i 113 - to cała lista linii autobusowych i tramwajach, które są - Waszym zdaniem - przepełnione.

Pani Sylwia Kowal, nasza Czytelniczka, zmieniła środek transportu z roweru na tramwaj, kiedy była w ciąży. Twierdzi, że takiego komunikacyjnego horroru wcześniej nie przeżyła.

"Ścisk, smród, duchota. Dramat! Gwałtowne hamowania i skręty po krzywych torach też nie należą do najmilszych człowiek lata jak worek kartofli" - pisze pani Sylwia.

Jak to wszystko ma się do obietnic, że komunikacja miejska ma być bardziej komfortowa? Sprawdziliśmy. Wysłaliśmy powyższą listę numerów linii tramwajowych do Wydziału Transportu Miejskiego we Wrocławiu (o liczbie pojazdów na określonych liniach decyduje WTM, nie spółka MPK Wrocław) i poprosiliśmy o odpowiedź, czy miasto ma zamiar puścić na tych liniach więcej autobusów i tramwajów.

- W zakresie linii autobusowych i tramwajowych wskazanych przez Czytelników przeanalizujemy zgłoszenia pasażerów, jednakże warto zauważyć, że na wybranych liniach już wprowadzono w ostatnim czasie zmiany - mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

I wymienia: zwiększenie częstotliwości kursowania linii autobusowej 106 kursującej do wrocławskiego lotniska (linia kursowała z częstotliwością co 20 minut, obecnie kursuje z częstotliwością co 15 minut, uruchomienie linii tramwajowej 16 na trasie Tarnogaj - Gaj - pl. Grunwaldzki - ZOO (jej trasa ma zapewnić alternatywę dojazdu z południowej części miasta do Ronda Reagana w stosunku do połączeń oferowanych przez autobusy linii 145 i 146), zwiększenie częstotliwości linii autobusowej 110 oraz skierowanie na tą linię dodatkowych autobusów przegubowych, uruchomienie linii 715 jako wzmocnienie dla linii 115.

Tyle, że - jak widać po zgłoszeniach wrocławian - to nie wystarcza, a wymienione autobusy i tramwaje dalej są przepełnione. Kiedy pytamy o plany, Paulina Tyniec- Piszcz mówi wyłącznie o zwiększeniu liczby połączeń do Jagodna poprzez przedłużenie trasy linii autobusowej 145.

- W zdecydowany sposób zwiększy to podaż miejsc w ciągu ulicy Buforowej, którą obecnie kursują autobusy linii 110 - twierdzi Tyniec-Piszcz. - Komunikacja z rejonu Swojczyc i Wojnowa będzie wzmocniona przez kolej po uruchomieniu w pełnym zakresie przewozów na linii kolejowej nr 292 z Jelcza Miłoszyc do Wrocławia Głównego.

A co z przepełnionymi tramwajami 3, 10, 20, 31 i 32?

- Trwa budowa nowych tras tramwajowych, które wzmocnią komunikację na ciągu ul. Popowickiej i Starogroblowej z Kozanowa, stanowiąc alternatywę dla ul. Legnickiej. Natomiast budowa trasy z Nowego Dworu istotnie wpłynie na poprawę komunikacji tej części miasta z centrum - mówi Paulina Tyniec- Piszcz.

Przypomnijmy, że budowa nowej trasy tramwajowej potrwa co najmniej kilka lat, a to, co dzieje się teraz na Długiej to - jak opisują nasi Czytelnicy - "istny armagedon". Zamiast komunikacji autobusowej jeżdżącej przez Popowice zdecydowanie lepiej więc wybrać tramwaj kursujący Legnicką. Dojazd trwa krócej. Tyle że tramwaj może być zatłoczony. Dlaczego więc nie można puścić więcej pojazdów na tych liniach?

- Prosimy wziąć pod uwagę, że komunikacja zbiorowa działa jak system naczyń połączonych. Każda zmiana wpływa na całość.
Zwiększenie częstotliwości kursowania kilku linii jednocześnie wymaga zwiększenia taboru, zatrudnienia kierowców lub motorniczych, a nawet miejsca dla nowych pojazdów - wyjaśnia Klaudia Piątek z biura prasowego Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. - W tej chwili pracujemy nad tym, aby MPK funkcjonowało szybciej, bezpieczniej i sprawniej, to absolutny priorytet dla miasta, ale zmiany wymagają też czasu i kompleksowych zmian całego systemu.

- Dopiero zakupy nowego taboru czy przetarg na podwykonawcę MPK w zakresie taboru autobusowego pozwoli na dalsze uruchamianie dodatkowych połączeń komunikacyjnych czy podstawiania bardziej pojemnego taboru na liniach, na których wzrasta liczba pasażerów - dodaje Paulina Tyniec-Piszcz.

W badaniach przeprowadzanych przez miasto wrocławianie odpowiedzieli, że najważniejszy jest dla nich komfort jazdy. Jak na razie, jak widać na nagraniach jednego z naszych Czytelników, gdzieniegdzie tego komfortu brakuje.

- Po przeprowadzonych badaniach napełnień w ramach Kompleksowych Badań Ruchu podejmowanych jest szereg działań w zakresie zwiększania podaży miejsc w środkach transportu komunikacji zbiorowej. Zmiany te odbywają się sukcesywnie, zarówno na podstawie badań z KBR, bieżących badań napełnień, jak i w efekcie wniosków pasażerów oraz rad osiedli - tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz. - Skala zmian uzależniona jest od możliwości taborowych przewoźnika, tj. dostępnych wolnych pojazdów.

A jak się okazuje, tych po prostu nie ma. Miasto łata więc problemy poprzez długoterminowe inwestycje, jak budowa nowych tras tramwajowych, na które przyjdzie nam poczekać jeszcze kilka lat.

Tak przewożeni są pasażerowie linii 602. Zobacz filmy

Zobacz też: Czytelnik: Jeździmy jak "sardynki w puszkach". Dantejskie sceny w autobusie 602

A Wy też jeździcie zatłoczonymi autobusami i tramwajami? Wysyłajcie zdjęcia i filmy, podając numer linii, godzinę i nazwę przystanku na nasz adres mailowy: [email protected]! Czekamy na Wasze maile.

Zapytaliśmy naszych czytelników na Facebooku, czego we Wrocławiu jest za dużo, co im przeszkadza, co powinno się zmienić. Zobacz co odpowiedzieli. Dołącz do dyskusji, kliknij na ostatni slajd i wyraź swoje zdanie. Zobacz na kolejnych slajdach czego we Wrocławiu jest za dużo - posługuj się myszką, klawiszami strzałek na klawiaturze lub gestami

Tego we Wrocławiu jest za dużo! Wrocławianie się skarżą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska