Dla ruchu tramwajów na skrzyżowaniach we Wrocławiu ustawiono cztery priorytety, czyli poziomy ważności tramwaju:
- najwyższy, kiedy tramwaje powinny płynnie przejeżdżać;
- wysoki, który jednak dopuszcza pewne krótkie zatrzymania tramwaju;
- niski - znacznie uzależniony od ruchu;
- brak priorytetu, gdzie tramwaje dostają zielone dopiero wtedy, gdy program obsłuży również innych uczestników.
– Są to ustawienia wstępne i można je zmieniać. Wskazane jest aby były utrzymane, jednak operator w Centrum, w zależności od potrzeb, może na pewien czas wprowadzić inny cel sterowania systemowego, np. chwilowo obniżyć poziom priorytetu – mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu.
Sprawdź, jak na wrocławskich skrzyżowaniach jeżdżą tramwaje:
- pl. Legionów - tramwaj Plus i linia 11 dostają "zielone" światło jeśli natężenie ruchu samochodowego na to pozwala, inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem lub 11;
- pl. Jana Pawła II - najniższa waga dla tramwaju - wszystkie tramwaje, nawet Plus, ściśle zależą od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Dominikański - najniższy priorytet (podobnie jak na pl. Jana Pawła II);
- pl. Grunwaldzki - zielone dla tramwaju całkowicie uzależnione od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Orląt Lwowskich - wysoki poziom priorytetu - tramwaj jest ważny, ale nie najważniejszy - jeśli jest duże natężenie ruchu, tramwaj zatrzyma się;
- pl. Strzegomski - Plusy są najważniejsze, podobnie jak samochody jadące prosto ul. Legnicką - mają płynnie przejeżdżać, a inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem;
- Milenijna/Legnicka/Na Ostatnim Groszu/Lotnicza - niski priorytet tramwajowy, znacznie uzależniony od ruchu - tramwaj zatrzyma się, jeśli jadą samochody;
- Milenijna/Pilczycka/Popowicka - wysoki, ale nie najwyższy priorytet dla tramwajów Plus - tramwaj zatrzyma się w razie potrzeby;
- Kazimierza Wielkiego - Krupnicza - niski priorytet tramwajowy, ale tylko dla Plusa, linii 6 i 7 - co znaczy, że gdy małe natężenie ruchu na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje bez priorytetu;
- Ruska/Kazimierza Wielkiego – j.w. - niski priorytet, ale jedynie dla Plusa, 6 i 7;
- Świdnicka/Piłsudskiego - j.w. - niski priorytet dla Plusa, 6 i 7, a także linii 11;
- Borowska/Dyrekcyjna - wysoki priorytet dla tramwajów. Dopuszcza jedynie krótkie zatrzymanie tramwaju;
- Dubois/Drobnera - niski priorytet dla tras średnicowych 6 i 7, podobnie jak w przypadku ul. Kazimierza Wielkiego - gdy ruch samochodów na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje dostają priorytet, jeśli spowalniają 6 lub 7 jadąc przed nimi;
- pl. Społeczny - wysoki priorytet dla tramwaju - przejeżdża on płynnie, dopuszczone jest tylko krótkie zatrzymanie
- Sienkiewicza/Wyszyńskiego - bez priorytetu dla tramwaju - jest on tak samo ważny jak samochody;
- Powstańców Śląskich/Hallera - wysoki priorytet dla linii 6 i 7 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie tych linii
- Grabiszyńska/Hallera - wysoki priorytet dla linii 11 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie
- Traugutta/Kościuszki/Krakowska - bez priorytetu tramwajowego - wszyscy uczestnicy ruchu są na równi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?