Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Zobacz, gdzie ITS daje pierwszeństwo tramwajom, a gdzie samochodom (LISTA SKRZYŻOWAŃ)

Weronika Skupin
Tomasz Hołod
Na skrzyżowaniach obsługiwanych przez Inteligentny System Transportu (ITS) we Wrocławiu często dochodzi do sytuacji, w których sznur aut stoi w korku, bo kierowcy muszą przepuścić tramwaj. Najwyższy priorytet mają zazwyczaj tramwaje Plus. Jednak nie zawsze się tak dzieje. Zobacz, na których wrocławskich skrzyżowaniach tramwaje są najważniejsze.

Dla ruchu tramwajów na skrzyżowaniach we Wrocławiu ustawiono cztery priorytety, czyli poziomy ważności tramwaju:

  • najwyższy, kiedy tramwaje powinny płynnie przejeżdżać;
  • wysoki, który jednak dopuszcza pewne krótkie zatrzymania tramwaju;
  • niski - znacznie uzależniony od ruchu;
  • brak priorytetu, gdzie tramwaje dostają zielone dopiero wtedy, gdy program obsłuży również innych uczestników.

– Są to ustawienia wstępne i można je zmieniać. Wskazane jest aby były utrzymane, jednak operator w Centrum, w zależności od potrzeb, może na pewien czas wprowadzić inny cel sterowania systemowego, np. chwilowo obniżyć poziom priorytetu – mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu.

Sprawdź, jak na wrocławskich skrzyżowaniach jeżdżą tramwaje:

- pl. Legionów - tramwaj Plus i linia 11 dostają "zielone" światło jeśli natężenie ruchu samochodowego na to pozwala, inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem lub 11;
- pl. Jana Pawła II - najniższa waga dla tramwaju - wszystkie tramwaje, nawet Plus, ściśle zależą od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Dominikański - najniższy priorytet (podobnie jak na pl. Jana Pawła II);
- pl. Grunwaldzki - zielone dla tramwaju całkowicie uzależnione od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Orląt Lwowskich - wysoki poziom priorytetu - tramwaj jest ważny, ale nie najważniejszy - jeśli jest duże natężenie ruchu, tramwaj zatrzyma się;
- pl. Strzegomski - Plusy są najważniejsze, podobnie jak samochody jadące prosto ul. Legnicką - mają płynnie przejeżdżać, a inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem;
- Milenijna/Legnicka/Na Ostatnim Groszu/Lotnicza - niski priorytet tramwajowy, znacznie uzależniony od ruchu - tramwaj zatrzyma się, jeśli jadą samochody;
- Milenijna/Pilczycka/Popowicka - wysoki, ale nie najwyższy priorytet dla tramwajów Plus - tramwaj zatrzyma się w razie potrzeby;
- Kazimierza Wielkiego - Krupnicza - niski priorytet tramwajowy, ale tylko dla Plusa, linii 6 i 7 - co znaczy, że gdy małe natężenie ruchu na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje bez priorytetu;
- Ruska/Kazimierza Wielkiego – j.w. - niski priorytet, ale jedynie dla Plusa, 6 i 7;
- Świdnicka/Piłsudskiego - j.w. - niski priorytet dla Plusa, 6 i 7, a także linii 11;
- Borowska/Dyrekcyjna - wysoki priorytet dla tramwajów. Dopuszcza jedynie krótkie zatrzymanie tramwaju;
- Dubois/Drobnera - niski priorytet dla tras średnicowych 6 i 7, podobnie jak w przypadku ul. Kazimierza Wielkiego - gdy ruch samochodów na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje dostają priorytet, jeśli spowalniają 6 lub 7 jadąc przed nimi;
- pl. Społeczny - wysoki priorytet dla tramwaju - przejeżdża on płynnie, dopuszczone jest tylko krótkie zatrzymanie
- Sienkiewicza/Wyszyńskiego - bez priorytetu dla tramwaju - jest on tak samo ważny jak samochody;
- Powstańców Śląskich/Hallera - wysoki priorytet dla linii 6 i 7 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie tych linii
- Grabiszyńska/Hallera - wysoki priorytet dla linii 11 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie
- Traugutta/Kościuszki/Krakowska - bez priorytetu tramwajowego - wszyscy uczestnicy ruchu są na równi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska