Wrocław: Zobacz, gdzie ITS daje pierwszeństwo tramwajom, a gdzie samochodom (LISTA SKRZYŻOWAŃ)

Weronika Skupin
Tomasz Hołod
Na skrzyżowaniach obsługiwanych przez Inteligentny System Transportu (ITS) we Wrocławiu często dochodzi do sytuacji, w których sznur aut stoi w korku, bo kierowcy muszą przepuścić tramwaj. Najwyższy priorytet mają zazwyczaj tramwaje Plus. Jednak nie zawsze się tak dzieje. Zobacz, na których wrocławskich skrzyżowaniach tramwaje są najważniejsze.

Dla ruchu tramwajów na skrzyżowaniach we Wrocławiu ustawiono cztery priorytety, czyli poziomy ważności tramwaju:

  • najwyższy, kiedy tramwaje powinny płynnie przejeżdżać;
  • wysoki, który jednak dopuszcza pewne krótkie zatrzymania tramwaju;
  • niski - znacznie uzależniony od ruchu;
  • brak priorytetu, gdzie tramwaje dostają zielone dopiero wtedy, gdy program obsłuży również innych uczestników.

– Są to ustawienia wstępne i można je zmieniać. Wskazane jest aby były utrzymane, jednak operator w Centrum, w zależności od potrzeb, może na pewien czas wprowadzić inny cel sterowania systemowego, np. chwilowo obniżyć poziom priorytetu – mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu.

Sprawdź, jak na wrocławskich skrzyżowaniach jeżdżą tramwaje:

- pl. Legionów - tramwaj Plus i linia 11 dostają "zielone" światło jeśli natężenie ruchu samochodowego na to pozwala, inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem lub 11;
- pl. Jana Pawła II - najniższa waga dla tramwaju - wszystkie tramwaje, nawet Plus, ściśle zależą od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Dominikański - najniższy priorytet (podobnie jak na pl. Jana Pawła II);
- pl. Grunwaldzki - zielone dla tramwaju całkowicie uzależnione od natężenia ruchu samochodowego;
- pl. Orląt Lwowskich - wysoki poziom priorytetu - tramwaj jest ważny, ale nie najważniejszy - jeśli jest duże natężenie ruchu, tramwaj zatrzyma się;
- pl. Strzegomski - Plusy są najważniejsze, podobnie jak samochody jadące prosto ul. Legnicką - mają płynnie przejeżdżać, a inne tramwaje tylko wtedy, gdy jadą bezpośrednio przed Plusem;
- Milenijna/Legnicka/Na Ostatnim Groszu/Lotnicza - niski priorytet tramwajowy, znacznie uzależniony od ruchu - tramwaj zatrzyma się, jeśli jadą samochody;
- Milenijna/Pilczycka/Popowicka - wysoki, ale nie najwyższy priorytet dla tramwajów Plus - tramwaj zatrzyma się w razie potrzeby;
- Kazimierza Wielkiego - Krupnicza - niski priorytet tramwajowy, ale tylko dla Plusa, linii 6 i 7 - co znaczy, że gdy małe natężenie ruchu na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje bez priorytetu;
- Ruska/Kazimierza Wielkiego – j.w. - niski priorytet, ale jedynie dla Plusa, 6 i 7;
- Świdnicka/Piłsudskiego - j.w. - niski priorytet dla Plusa, 6 i 7, a także linii 11;
- Borowska/Dyrekcyjna - wysoki priorytet dla tramwajów. Dopuszcza jedynie krótkie zatrzymanie tramwaju;
- Dubois/Drobnera - niski priorytet dla tras średnicowych 6 i 7, podobnie jak w przypadku ul. Kazimierza Wielkiego - gdy ruch samochodów na to pozwala, tramwaje te dostają "zielone" światło. Pozostałe tramwaje dostają priorytet, jeśli spowalniają 6 lub 7 jadąc przed nimi;
- pl. Społeczny - wysoki priorytet dla tramwaju - przejeżdża on płynnie, dopuszczone jest tylko krótkie zatrzymanie
- Sienkiewicza/Wyszyńskiego - bez priorytetu dla tramwaju - jest on tak samo ważny jak samochody;
- Powstańców Śląskich/Hallera - wysoki priorytet dla linii 6 i 7 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie tych linii
- Grabiszyńska/Hallera - wysoki priorytet dla linii 11 - dopuszcza tylko krótkie zatrzymanie
- Traugutta/Kościuszki/Krakowska - bez priorytetu tramwajowego - wszyscy uczestnicy ruchu są na równi

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej Cichocki

...pismaczko! Jeżeli już koniecznie trzymać się tej wątpliwej stylistyki.

A
Adam

hehe, użyłem słowa "uprzywilejowany" ponieważ zastanawia mnie jaka jest różnica między tym że strażak włączy swój przycisk w kabinie by przejachać, a tym że automatycznie ten ów przycisk tramwaj "naciśnie" czyli uruchomi system aby mógł przejechać skoro tramwaj jest takim samym użytkownikiem ruchu jak każdy inny.

Ps. dostałem się na studia doktorskie :D od tego roku zaczynam, myślenie i optymizm jest w cenie a frustracja i chamstwo tylko ciebie cofnie. Tyle w temacie.

A
Ania

choć już kilka lat minęło, do dziś pamiętam jak facet na kursie na prawko mówił nam, że tramwaj zawsze ma pierwszeństwo, chyba że ja mam zielone i jadę prosto. Poza tym jednym wyjątkiem tramwaj zawsze ma pierwszeństwo - a kto się z tym nie zgadza, niech zaryzykuje spotkanie pierwszego stopnia swojego tonowego autka z siedemnastokrotnie cięższym wagonem tramwaju.

W
Warwi

Wracając teraz Borowską w stronę Gaju, cała ulica od ul. Kamiennej stała w korku, naliczyłem 7 autobusów...bez komentarza

a
almac

...nie ma skrzyżowania Milenijna/Pilczycka/Popowicka więc ITS nie może działać na takim skrzyżowaniu. Jest co najwyżej skrzyżowanie Milenijna/Popowicka.

.

Oby pańska umiejętność prowadzenia tramwaju była lepsza od rzetelności... Bo akurat pan wypisuje bzdury.

p
pasażer

Priorytetowa powinna być cała trasa danego numeru tramwaju a nie jakieś skrzyżowanie. Co z tego, że na pl Legionów tramwaj ma priorytet jak na pl. Orląt już nie za bardzo a na pl. JPII wcale.

t
tramwajarz

Milenijna/Legnicka/Na Ostatnim Groszu/Lotnicza

BZURA !!!! - ITS zatzymuje ruch dla pojazdów przecinających w/w ulice, choć nie wstrzymuje cyklu, tylko leci dalej. Efekt - korki z wyjazdowych ulic

Więc pismaku dowiedz sie prawdy, a nie pisz bzur

a
abc

ZWRACAM SIE Z TEGO MIEJSCA O POMOC W ROZWIKLANIU NIE WYJASNIONEJ DO TEJ PORY ZAGADKI.DO TEJ PORY TRWAJA SPORY CZY PROFESOR SONNENBRUCH NAJPIERW POBIL I ZGWALCIL SWOJEGO ASYSTENTA CZY TEZ KOLEJNOSC TYCH CZYNOW BYLA ODWROTNA.BEDE BARDZO ZOBOWIAZANY ZA KAZDA INFORMACJE.

s
student Dominik...

Dyplom pewnie kupiles, bo po budownictwie (ciekawe jaka specjalizacja, moze na drogach byles?) i z 8 latami 'stazu' prawa jazdy powinienes obudzony w srodku nocy wiedziec, ze tramwaj nie jest pojazdem uprzywilejowanym.
Nie mialem sesji wrzesniowej, bo mi nie potrzebna.
Wstyd mi, ze tacy ludzie jak ty koncza ta sama uczelnie. Ale nie trzeba dlugo tam byc, zeby zobaczyc, ze kazdy idiota, ktory tylko umie sie przylizac prowadzacym moze miec dyplom z 5.0 na koniec. Jeszcze do tego podpisze publicznie, ze ma mgr inz. pod tymi glupotami... nie dosc, ze robisz wstyd sobie to jeszcze przy okazji mi.

Tak, bede odpowiadal chamsko na takie posty, bo inaczej sie nie da przemowic do rozumu. Po dobroci w tym kraju nic nie dziala.

b
brs

ITS nie obsługuje tylko skrzyżowań, po których poruszają się tramwaje. Dlatego musi się "uczyć" ruchu w całym mieście.

W
Wrocek

z Bajana trudno wyjechać. Autobusom MPK też.

b
brs

Cały ten ITS jest o kant d... podłuc. Czemu pozostałe tramwaje nie mają niskiego priorytetu? Jeżeli na skrzyżowaniu ruch jest minimalny to nawet innym tramwajom ITS powinien zmieniać światło aby przejeżdżały bez problemów.

s
stfu

skoro są właściwie sztywne reguły działania tego systemu oparte o system predefiniowanych priorytetów, to na czym właściwie polegać ma to słynne 'uczenie się' ITS-u ? Może chodziło po prostu o nauczenie operatorów, jak ten system obsługiwać?

Co z tego, że światła mogą się dynamicznie zmieniać, skoro najwyraźniej 'nie da się' zrobić tak, żeby ciągi równoległe do tramwaju (samochody, piesi) na tych skrzyżowaniach dostały zawsze zielone, choćby na te 10-15 sekund przejazdu tramwaju?

I na koniec: wg szumnych zapowiedzi, system ma też ułatwiać życie pieszym i rowerzystom. Ja tego na razie nie dostrzegam na tych skrzyżowaniach, które pokojnuję, a na których jest ITS.

a
aston

Jeżeli masz w lewo zielone, to tramwaj przejechał na czerwonym i złamał przepisy (mandat). To niestety przykład pojedynczego przypadku, których tutaj nie analizujemy. Stań przy skrzyżowaniu na legnickiej i podwale i policz ile osób przejeżdżana czerwonym - ZDZIWISZ SIĘ.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3