Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Zmiany na A4. Będzie wygodnie, ale drogo

Jarosław Garbacz
Infografika: Maciej Dudzik
W ciągu najbliższych 7 lat kierowcy mogą nie poznać przeobrażonej autostrady A4. Na drodze wkrótce wiele się zmieni, bo obszerne plany odnośnie przebudowy i poszerzenia drogi ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Już za kilka tygodni do ruchu zostanie oddany pierwszy fragment obwodnicy Wrocławia. Całą drogą z Magnic do Długołęki będzie można przejechać w wakacje przyszłego roku. Dopiero wtedy wjedziemy do miasta na węźle autostradowym w okolicach Nowej Wsi Wrocławskiej. Przez ten czas urzędnicy będą się przyglądać, jak bardzo wydolny jest nowy odcinek drogi i w jaki sposób dostosować go do natężenia ruchu na zachodzie miasta.

Już w lipcu 2011 roku zaczniemy płacić za przejazd odcinkiem Wrocław - Katowice. Ministerstwo Infrastruktury wciąż zastanawia się nad wysokością stawek, ale nieoficjalnie mówi się, że mogą oscylować w granicach 20 groszy za kilometr. Za całość - od punktu poboru opłat w Bielanach Wrocławskich do węzła Sośnica - zapłacimy więc około 30 zł.

Za trzy lata do autostrady A4 wreszcie dojedziemy nową drogą od granicy w Olszynie. - Do końca roku zostanie wydana decyzja w sprawie przebudowy drogi A18 z Olszyny do węzła Golnice. Przetarg na wykonanie ma być ogłoszony wiosną, a nową drogą pojedziemy w 2013 roku - potwierdza Anna Jakubowska z oddziału GDDKiA w Zielonej Górze.

Do tego czasu wzdłuż drogi powstaną też miejsca obsługi podróżnych. Tzw. MOP-y staną po obu stronach A18, na wysokości: Rościc, Wymiarek i Świętoszowa oraz po jednym w Jagłowicach oraz Trzebielu.

Jest też gorsza informacja - dla kierowców ciężarówek. Od początku 2012 roku zaczną płacić za przejazd odcinkiem A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej.

Być może jeszcze w tym samym roku, a najpóźniej w 2013, ruszy przebudowa fragmentu autostrady między Wrocławiem a Krzyżową. - Trwają prace nad koncepcją rozbudowy tego odcinka. Droga miałaby być poszerzona na tym fragmencie do trzech pasów i pasa awaryjnego. Kierowcy pojadą przebudowaną trasą najwcześniej w 2015 roku - wyjaśnia Robert Radoń, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. Tu również powstaną systemy łączności alarmowej i miejsca obsługi podróżnych.

Po zakończeniu tej inwestycji, a więc być może już od 2016 roku, kierowcy aut osobowych zaczną płacić za przejazd odcinkiem ze Zgorzelca do zjazdu na Wrocław w Bielanach.

Wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmie się planem rozbudowy trasy A4 między Wrocławiem a Katowicami. - Przebudowa tego odcinka będzie skomplikowaną operacją, ale natężenie ruchu na tej trasie prędzej czy później zmusi nas do jej poszerzenia. Realizację tego przedsięwzięcia poprzedza właśnie przeprowadzany pomiar ruchu - tłumaczy Robert Radoń.

Jego wyniki będą znane na początku 2011 roku. Mają pomóc w planowaniu inwestycji na głównych drogach Dolnego Śląska, dostosowaniu dróg do liczby pojazdów i weryfikować poprzednie badania.
Już w 2014 roku ma być też gotowa tzw. wschodnia obwodnica Wrocławia. Zjeżdżając z autostrady A4, ominiemy miasto przez Łany i w Długołęce dostaniemy się na drogę do Warszawy.

Podyskutuj na forum:
Czy Twoim zdaniem 20 gr/km za przejazd autostradą A4 z Wrocławia w stronę Katowic, to stawka do przyjęcia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska