Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP

Bartosz JózefiakZaktualizowano 
Paweł Relikowski
Remont linii kolejowej do Poznania to idealna okazja, by zbudować we Wrocławiu nowe przystanki dla pociągów. Niestety, wszystko wskazuje na to, że szansa została zmarnowana: w mieście powstaną raptem dwie nowe stacje.

Eksperci wskazują, że najlepszym miejscem do budowy nowych peronów są okolice ul. Zaporoskiej i Grabiszyńskiej. Kolejarze właśnie modernizują tam wiadukt i tory. Ale nic z tego - taka stacja nie powstanie.

Zbigniew Komar, wicedyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki mówi, że magistrat proponował PKP budowę przystanku przy Zaporoskiej. Ale kolejarze odpowiedzieli urzędnikom miejskim, że to niemożliwe, bo zakres obecnego remontu tego nie przewiduje. Poza tym, taki przystanek zobaczymy dopiero wtedy, gdy powstanie czwarty tor na estakadzie kolejowej. Inaczej pociągi zatrzymujące się przy Grabiszyńskiej sparaliżowałyby ruch w stronę Dworca Głównego. A budowę czwartego toru można włożyć na razie między bajki.

- Skoro PKP prowadzą duży remont linii kolejowej, powinny pomyśleć o nowym przystanku. To, że są problemy z budową nie oznacza, że należy chować głowę w piasek. Mleko już się rozlało, bo inwestycja jest na ukończeniu. A szkoda, bo nowy przystanek przy Zaporoskiej powinien powstać w pierwszej kolejności. Ma świetną lokalizację, pasażerom łatwo byłoby się przesiąść do tramwaju lub autobusu. Ale kolejarze wolą budować tam, gdzie jest prościej a nie tam, gdzie jest to naprawdę potrzebne - twierdzi dr hab. inż Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej, ekspert od komunikacji.

Pociągi mogą pełnić rolę komunikacji miejskiej. - Warunkiem jest duża liczba przystanków w kluczowych punktach przesiadkowych z tramwajami i autobusami. PKP myśli jednak o węźle wrocławskim raczej w kategoriach połączeń dalekobieżnych. A skuteczna kolej aglomeracyjna pomogłaby odkorkować miasto - mówi ekspert.

W planach kolejarzy jest nowa stacja: Wrocław Osobowice Cmentarz. Pociągi zatrzymają się przy ul. Osobowickiej, kilkaset metrów od parkingu cmentarnego. Dwa 200-metrowe perony są prawie gotowe. Robotnicy kończą prace przy pochylniach, po których będzie się wchodziło do #pociągów. - Przystanek ma być uruchomiony w pierwszym kwartale 2015 roku - mówi Bohdan Ząbek z wrocławskiego oddziału PKP PLK.

Nowym miejscem, gdzie zatrzymają się pociągi, są też okolice FAT. Stacja będzie pod wiaduktem drogowym przy ul. Klecińskiej. Staną tam składy jadące z Jeleniej Góry, Wałbrzycha czy Jaworzyny. To zła wiadomość - bo żeby dotrzeć do Dworca Głównego, pasażerowie będą musieli przesiąść się w autobusy zastępcze lub komunikację miejską. Remont torowiska oznacza bowiem, że nie wszystkie pociągi dojadą do centrum miasta. Budowa przystanku przy FAT już się rozpoczęła. Zostanie zakończona w marcu 2015 roku.

Początkowo miał to być tylko przystanek tymczasowy. Bohdan Ząbek tłumaczy, że teraz rozpatrywany jest pomysł uruchomienia go na stałe. To byłaby bardzo dobra wiadomość, choć ostateczna decyzja nie zapadła.

W 2014 r. firma Systra przygotowała dla PKP plan odnowienia wrocławskiego węzła kolejowego. Znalazły się tam propozycje lokalizacji nowych przystanków. To m.in. okolice Magnolii, ul. Hallera, wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej, Boya- Żeleńskiego, ul. Wilanowskiej, Borowskiej, Karkonoskiej, Koszarowej, Żmigrodzkiej czy Powstańców Śl i ul. Ślężnej. Nie ma jednak planów budowy żadnego z tych przystanków w najbliższym czasie.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 62

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
j
jazgot

Wydaje mi sie ze miasto ( tak jak i region ) potrzebuje jednego spektakularnego sukcesu na polu transportu kolejowego. Jakiegos "hitu" o ktorym wszyscy beda mowic. To by przekonalo do spraw kolejowych wieksza niz dotychczas liczbe osob. Z taka "masa krytyczna" mozna juz wywierac wplyw na samorzadowcow i politykow.

zgłoś
W
Wroclawianin 100%

...

zgłoś
C
Cyrograf

A co ma miasto wspólnego z infrastrukturą kolejową? Jak już musisz powrzucać na kogoś to swoje frustracje skieruj na PKP.

zgłoś
s
stfu

niezmiennie od lat. I jeszcze lata całe tą przyszłością pozostanie.

Dlatego między innymi z Wrocławia wyjechałem.

zgłoś
d
dla

sokistów pewnie...

zgłoś
R
RZADZI

I rzadzic będzie.

zgłoś
Y
Yabu

Ktoś jakiś czas temu mówił o szybkim pokonywaniu tras koleją. Budując nowe stacje kolejowe we Wrocławiu, na pewno będzie szybko. Gratuluję idiotyzmu.
--------
Udowodniłeś ze nie znasz różnicy miedzy pociągiem osobowym a pośpiesznym.
Pochdozisz z jakiejś zapadłej wsi?

zgłoś
o
obserwator

Dlaczego ścieżek?
Gdzie ostatnio wybudowali ścieżkę?
Raczej finansowano budowę i remonty około 4 000 km jedni we Wrocławiu.
Nawet AOW zrobili biedakom za darmo

zgłoś
g
grabiszyn

Niestety glupota ponownie zwyciezyla. Bylby to najlepszy przystanek w okolic, swietnie skomunikowany z autobusem i tramwajem.

zgłoś
W
Wroclawianin

Tak samo jak metro i inne mocarstwowe aspiracje ratusza. To miasto odpowada za transport publiczny w ramach miasta a nie PKP. To jakby wyslac kartke do swietego mikolaja zaadresowana do Biedronki. Nawet PKP nie podziekuje tylko miedzy bajki wlozy bo jak miasto nie zaplaci za udogodnienia to po co je PKP ma robic? Zaraz sie dowiemy z ratusza ze PKP nie chialo uruchomic dworca swiebodzkiego tylko postawi tam kolejne centrum handlowe. Czemu to zle PKP nie chce robic tego co nasz magistrat wymysla? czemu? czemu? czemu?
Czemu ten predydent jeszcze rzadzi miastem?

zgłoś
R
Rozsądku!

Na szczęście pracujący mieszkańcy Wrocławia dofinansowują osoby potrzebujące pomocy poprzez finansowanie ścieżek rowerowych.

zgłoś
t
tak

wienkszości ludzi w kraju niestać nawet na internet.......!! niemoże być tak że się pasą u koryta autami jeżdżą a człowiek musi rowerem po zasiłek!!!!! musi być sprawiedliwość !!

zgłoś
m
max55

jedż se na te wieś i nie wracaj.

zgłoś
S
Słoik

PR zatrzymuje się zawsze. KD teraz jedzie 21 minut a PR 25. Wrocław Gł. - Wrocław Psie Pole to 30 minut jazdy. Koszt na obu relacjach 7,60 zł za jeden przejazd.

zgłoś
B
Bezrobotny

Przecietnego czlowieka i tak niestac na podrozowanie pociagami. Lepiej zwiekszyli by zasilek by ludzie glodni nie chodzili, a nie otwierja jakies bezsensowne nowe stacje.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3