Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP

    Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP

    Bartosz Józefiak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP

    ©Paweł Relikowski

    Remont linii kolejowej do Poznania to idealna okazja, by zbudować we Wrocławiu nowe przystanki dla pociągów. Niestety, wszystko wskazuje na to, że szansa została zmarnowana: w mieście powstaną raptem dwie nowe stacje.
    Wrocław: Zmarnowana szansa na nowe stacje PKP

    ©Paweł Relikowski

    Eksperci wskazują, że najlepszym miejscem do budowy nowych peronów są okolice ul. Zaporoskiej i Grabiszyńskiej. Kolejarze właśnie modernizują tam wiadukt i tory. Ale nic z tego - taka stacja nie powstanie.

    Zbigniew Komar, wicedyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki mówi, że magistrat proponował PKP budowę przystanku przy Zaporoskiej. Ale kolejarze odpowiedzieli urzędnikom miejskim, że to niemożliwe, bo zakres obecnego remontu tego nie przewiduje.
    Poza tym, taki przystanek zobaczymy dopiero wtedy, gdy powstanie czwarty tor na estakadzie kolejowej. Inaczej pociągi zatrzymujące się przy Grabiszyńskiej sparaliżowałyby ruch w stronę Dworca Głównego. A budowę czwartego toru można włożyć na razie między bajki.

    - Skoro PKP prowadzą duży remont linii kolejowej, powinny pomyśleć o nowym przystanku. To, że są problemy z budową nie oznacza, że należy chować głowę w piasek. Mleko już się rozlało, bo inwestycja jest na ukończeniu. A szkoda, bo nowy przystanek przy Zaporoskiej powinien powstać w pierwszej kolejności. Ma świetną lokalizację, pasażerom łatwo byłoby się przesiąść do tramwaju lub autobusu. Ale kolejarze wolą budować tam, gdzie jest prościej a nie tam, gdzie jest to naprawdę potrzebne - twierdzi dr hab. inż Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej, ekspert od komunikacji.

    Pociągi mogą pełnić rolę komunikacji miejskiej. - Warunkiem jest duża liczba przystanków w kluczowych punktach przesiadkowych z tramwajami i autobusami. PKP myśli jednak o węźle wrocławskim raczej w kategoriach połączeń dalekobieżnych. A skuteczna kolej aglomeracyjna pomogłaby odkorkować miasto - mówi ekspert.

    W planach kolejarzy jest nowa stacja: Wrocław Osobowice Cmentarz. Pociągi zatrzymają się przy ul. Osobowickiej, kilkaset metrów od parkingu cmentarnego. Dwa 200-metrowe perony są prawie gotowe. Robotnicy kończą prace przy pochylniach, po których będzie się wchodziło do #pociągów. - Przystanek ma być uruchomiony w pierwszym kwartale 2015 roku - mówi Bohdan Ząbek z wrocławskiego oddziału PKP PLK.

    Nowym miejscem, gdzie zatrzymają się pociągi, są też okolice FAT. Stacja będzie pod wiaduktem drogowym przy ul. Klecińskiej. Staną tam składy jadące z Jeleniej Góry, Wałbrzycha czy Jaworzyny. To zła wiadomość - bo żeby dotrzeć do Dworca Głównego, pasażerowie będą musieli przesiąść się w autobusy zastępcze lub komunikację miejską. Remont torowiska oznacza bowiem, że nie wszystkie pociągi dojadą do centrum miasta. Budowa przystanku przy FAT już się rozpoczęła. Zostanie zakończona w marcu 2015 roku.

    Początkowo miał to być tylko przystanek tymczasowy. Bohdan Ząbek tłumaczy, że teraz rozpatrywany jest pomysł uruchomienia go na stałe. To byłaby bardzo dobra wiadomość, choć ostateczna decyzja nie zapadła.

    W 2014 r. firma Systra przygotowała dla PKP plan odnowienia wrocławskiego węzła kolejowego. Znalazły się tam propozycje lokalizacji nowych przystanków. To m.in. okolice Magnolii, ul. Hallera, wiaduktu kolejowego przy ul. Długiej, Boya- Żeleńskiego, ul. Wilanowskiej, Borowskiej, Karkonoskiej, Koszarowej, Żmigrodzkiej czy Powstańców Śl i ul. Ślężnej. Nie ma jednak planów budowy żadnego z tych przystanków w najbliższym czasie.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (62)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nastawienie na sukces

    jazgot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Wydaje mi sie ze miasto ( tak jak i region ) potrzebuje jednego spektakularnego sukcesu na polu transportu kolejowego. Jakiegos "hitu" o ktorym wszyscy beda mowic. To by przekonalo do spraw...rozwiń całość

    Wydaje mi sie ze miasto ( tak jak i region ) potrzebuje jednego spektakularnego sukcesu na polu transportu kolejowego. Jakiegos "hitu" o ktorym wszyscy beda mowic. To by przekonalo do spraw kolejowych wieksza niz dotychczas liczbe osob. Z taka "masa krytyczna" mozna juz wywierac wplyw na samorzadowcow i politykow. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    CZEMU CZEMU

    RZADZI (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    I rzadzic będzie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    GRABISZYNSKA

    grabiszyn (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Niestety glupota ponownie zwyciezyla. Bylby to najlepszy przystanek w okolic, swietnie skomunikowany z autobusem i tramwajem.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    urzedasi nie maja takiej wyobrazni

    Wroclawianin 100% (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miasto ma kase na plany ale nie na inwestycje, bajka o przystankach to tylko propaganda

    Wroclawianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 2

    Tak samo jak metro i inne mocarstwowe aspiracje ratusza. To miasto odpowada za transport publiczny w ramach miasta a nie PKP. To jakby wyslac kartke do swietego mikolaja zaadresowana do Biedronki....rozwiń całość

    Tak samo jak metro i inne mocarstwowe aspiracje ratusza. To miasto odpowada za transport publiczny w ramach miasta a nie PKP. To jakby wyslac kartke do swietego mikolaja zaadresowana do Biedronki. Nawet PKP nie podziekuje tylko miedzy bajki wlozy bo jak miasto nie zaplaci za udogodnienia to po co je PKP ma robic? Zaraz sie dowiemy z ratusza ze PKP nie chialo uruchomic dworca swiebodzkiego tylko postawi tam kolejne centrum handlowe. Czemu to zle PKP nie chce robic tego co nasz magistrat wymysla? czemu? czemu? czemu?
    Czemu ten predydent jeszcze rzadzi miastem?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Doucz się

    Cyrograf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    A co ma miasto wspólnego z infrastrukturą kolejową? Jak już musisz powrzucać na kogoś to swoje frustracje skieruj na PKP.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    glupota

    Bezrobotny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 21

    Przecietnego czlowieka i tak niestac na podrozowanie pociagami. Lepiej zwiekszyli by zasilek by ludzie glodni nie chodzili, a nie otwierja jakies bezsensowne nowe stacje.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tak!!!!

    tak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

    wienkszości ludzi w kraju niestać nawet na internet.......!! niemoże być tak że się pasą u koryta autami jeżdżą a człowiek musi rowerem po zasiłek!!!!! musi być sprawiedliwość !!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Internet do życia nie jest niezbędny

    Rozsądku! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Na szczęście pracujący mieszkańcy Wrocławia dofinansowują osoby potrzebujące pomocy poprzez finansowanie ścieżek rowerowych.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Gdzie twój rozsądek?

    obserwator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Dlaczego ścieżek?
    Gdzie ostatnio wybudowali ścieżkę?
    Raczej finansowano budowę i remonty około 4 000 km jedni we Wrocławiu.
    Nawet AOW zrobili biedakom za darmo

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powrót lat 90tych

    dag (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    Przez te 'piękne' łączenie kolorów niebieskiego z pomarańczowym Wrocław powoli zamienia się w wesołe miasteczko. Przykład, jak można w g***** sposób psuć klimat miasta.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wielka szkoda

    wrocławianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    wielka szkoda tego przystanku w okolicy Zaporoskiej i Grabiszyńskiej. Szczególnie, że stamtąd spory kawałek do Głównego i Mikołajkowa. Mam nadzieję, że jednak niedługo powstanie a ten koło FATu...rozwiń całość

    wielka szkoda tego przystanku w okolicy Zaporoskiej i Grabiszyńskiej. Szczególnie, że stamtąd spory kawałek do Głównego i Mikołajkowa. Mam nadzieję, że jednak niedługo powstanie a ten koło FATu zostanie na stałe :)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    Piotrek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    Co za głąb podaje lokalizacje nowych stacji w miejscach, po których jeżdżą tylko pociągi towarowe?!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nowe stacje pkp

    PIOTR (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    to po co przyjeżdżać do wrocławia skoro ta źle

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przystanków jest tyle ile trzeba

    Słoik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 28

    A czemu PKP ma ratować zakorkowany Wrocław? Ja jak jadę na moją wieś to chcę jak najszybciej wyjechać poza rogatki Wrocławia, bo dopiero wtedy pociąg nabiera normalnych prędkości (stan torów), a...rozwiń całość

    A czemu PKP ma ratować zakorkowany Wrocław? Ja jak jadę na moją wieś to chcę jak najszybciej wyjechać poza rogatki Wrocławia, bo dopiero wtedy pociąg nabiera normalnych prędkości (stan torów), a nie stawać przy każdym większym skrzyżowaniu. Zróbcie se metro albo metrobus jak was nie stać.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Słoik-sobek

    max55 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

    jedż se na te wieś i nie wracaj.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo