Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław zleca badanie ruchu. Problemy już na starcie

Marcin Kruk
Marcin Kruk
W nowym badaniu ruchu ankiety mają być pozyskiwane taniej i skuteczniej. Czy będzie dokładniej? Na to pytanie odpowiedzą urzędnicy po porównaniu wyników pilotażu, który ruszył w poniedziałek, z wynikami ubiegłorocznych Kompleksowych Badań Ruchu. Program pilotażowy objął mieszkańców Gądowa i Popowic. Ci, którzy internetu nie lubią, będą mogli wypełnić ankietę w obecności asystenta, którzy pojawią się w uczęszczanych miejscach.Problemem mogą być ograniczenia przyjętej metody: przez internet trudno zweryfikować czy np. uczestnik deklaruje prawdziwe miejsce zamieszkania. I chociaż badania już ruszyły, ankieta nie działa też w jednej z popularniejszych przeglądarek
W nowym badaniu ruchu ankiety mają być pozyskiwane taniej i skuteczniej. Czy będzie dokładniej? Na to pytanie odpowiedzą urzędnicy po porównaniu wyników pilotażu, który ruszył w poniedziałek, z wynikami ubiegłorocznych Kompleksowych Badań Ruchu. Program pilotażowy objął mieszkańców Gądowa i Popowic. Ci, którzy internetu nie lubią, będą mogli wypełnić ankietę w obecności asystenta, którzy pojawią się w uczęszczanych miejscach.Problemem mogą być ograniczenia przyjętej metody: przez internet trudno zweryfikować czy np. uczestnik deklaruje prawdziwe miejsce zamieszkania. I chociaż badania już ruszyły, ankieta nie działa też w jednej z popularniejszych przeglądarek Fot. Janusz Wojtowicz / Polskapresse
Wrocław wprowadza nowy sposób badania ruchu w mieście. W nowym badaniu ruchu ankiety mają być pozyskiwane taniej i skuteczniej. Czy będzie dokładniej? Na to pytanie odpowiedzą urzędnicy po porównaniu wyników pilotażu, który ruszył w poniedziałek, z wynikami ubiegłorocznych Kompleksowych Badań Ruchu. Program pilotażowy objął mieszkańców Gądowa i Popowic. Ci, którzy internetu nie lubią, będą mogli wypełnić ankietę w obecności asystenta w uczęszczanych miejscach. Problemem mogą być ograniczenia przyjętej metody: przez internet trudno zweryfikować czy np. uczestnik deklaruje prawdziwe miejsce zamieszkania. I chociaż badania już ruszyły, ankieta nie działa też w jednej z popularniejszych przeglądarek.

Jakie środki transportu wybierają mieszkańcy, dlaczego właśnie te, co ich denerwuje w codziennych podróżach – m.in. o takie informacje miasto przy współpracy z partnerem, spółką Smart Citizen, chce zapytać mieszkańców. Program ruszył w poniedziałek, 28 października i potrwa do 28 listopada. To dopiero pilotaż, który będzie przeprowadzony na Gądowie Małym i Popowicach Południowych. Smart Citizen dostarcza ankiety do wypełnienia przez internet. Chętni mieszkańcy będą musieli poświęcić do 10 minut na ich wypełnienie.

- Badanie będzie podzielone na dwie części. Pierwsza pozwala zakwalifikować mieszkańca do konkretnej grupy: tam są pytania o płeć, wiek, o to z jakich środków transportowych korzystamy, dlaczego akurat z takich, jakie uciążliwości występują podczas korzystania z tych środków transportu. Druga część ankiety to tzw. dzienniczek podróży. Mieszkaniec wypełnia informacje o podróżach z ostatniego dnia. Odpowiada na pytania skąd dokąd jechał, jakimi środkami transportu, ile czasu mu to zajęło – wyjaśnia Piotr Sędzik ze Smart Citizen.

Czytaj także:Jeże, gleba, bioróżnorodność - Wrocław rezygnuje z grabienia liści w enklawach

Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w ratuszu podkreśla, że cena Kompleksowego Badania Ruchu z 2018 r. nie pozwala na przeprowadzenie badań częściej niż raz na 5 lat. - KBR to był bardzo duży i bardzo drogi projekt. Kompleksowe badania są miastu bardzo potrzebne, bo dzięki temu jesteśmy w stanie stwierdzić, czy to, co robimy przynosi oczekiwany efekt – mówiła Kozłowska-Święconek.

Urzędnicy wybrali do pilotażu Gądów Mały i południe Popowic, ponieważ jest tam dużo zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej, blisko przebiega obwodnic, są linie tramwajowe i autobusowe.
- Wprowadzona przez nas technologia ma przede wszystkim na celu zmienienie formy, w jaki sposób pozyskiwane dotychczas były ankiety. Do tej pory pozyskiwane były one głównie w sposób ankietowania bezpośredniego. Celem naszego projektu jest to, aby przenieść główny nacisk na pozyskiwanie tych informacji do działań online’owych – mówił Sędzik. Aby jednak nie pominąć osób mniej chętnie korzystających z internetu, ankieterzy pojawią się także w miejscach najchętniej odwiedzanych przez mieszkańców Gądowa i Popowic. Będzie ich można spotkać m.in. koło hali Tęcza czy pod kościołami.

Czytaj także:Prawo jazdy łatwiej zdać w mieście pod Wrocławiem? Można się zdziwić

Jeśli wyniki tak prowadzonych ankiet będą podobne do wyników KBR, badania będą przeprowadzane w całym mieście i częściej. Ma to pozwolić na uzyskanie dokładniejszych wyników i skuteczniejsze planowanie działań dotyczących funkcjonowania transportu we Wrocławiu.

Czy rzeczywiście będzie taniej, okaże się po zakończeniu pilotażu. - Mamy nadzieję, że każdy mieszkaniec Gądowa i Popowic południowych będzie miał możliwość wzięcia udziału i na koniec będziemy mieli oszacowane koszty, jakie jesteśmy w stanie oszczędzić – informował Sędzik.

- Pod uwagę będą brane ankiety od mieszkańców Gądowa i Popowic, ale formularz może wypełnić każdy mieszkaniec Wrocławia. Te dane też są dla nas pożyteczne, bo już tworzymy bazę danych na przyszłe lata – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek. Jak urzędnicy sprawdzą, gdzie mieszka ankietowany? Urzędnicy liczą, że uczestnicy na początku wypełniania ankiety będą deklarować prawdziwe miejsce zamieszkania.

Ankietę można wypełnić na stronie wroclawbadaruch.pl. Formularz zgodnie z założeniami twórcy ładnie wygląda, by zachęcać uczestników do udziału. Wypełnienie ankiety rzeczywiście zajmuje ok. 10 minut, a na końcu możemy podać adres mailowy, by otrzymać nagrody – mogą to być bony na vozillę czy hulajnogi, zniżki na bilety na wydarzenia kulturalne. Minusem z pewnością jest to, że ankieta nie działa w przeglądarce Edge oraz, że przyjmuje dane od osób będących kilkadziesiąt kilometrów od Wrocławia, które deklarują, że mieszkają na Gądowie.
Aby dane były miarodajne, organizatorzy muszą pozyskać ok. 400 ankiet w konkretnych grupach wiekowych.

Czytaj także:Dyrektor Sutryk zapowiedział remont Żmigrodzkiej, prezydent Sutryk go odwołał

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska