Wrocław: Wydzielą kolejne torowiska. Zyskają pasażerowie MPK, stracą kierowcy (LISTA ULIC)

Przemysław Wronecki
Wrocław, wydzielone torowisko i buspas - zdjęcie ilustracyjne
Wrocław, wydzielone torowisko i buspas - zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz HołOd / Polskapresse
Urzędnicy w tym roku planują kolejne wydzielenia torowisk w mieście. Powinni zyskać pasażerowie MPK, bo tramwaje przyspieszą, unikając stania w korkach. Niestety - jak to zwykle bywa - odbędą się one kosztem kierowców. Stracą oni po jednym pasie m.in. na Kołłątaja, czy Nowowiejskiej. Zdaniem zmotoryzowanych spowoduje to większe korki na tych ulicach.

Wydział inżynierii wrocławskiego magistratu chce w tym roku wydzielić kolejne torowiska tramwajowe. To miejsca, gdzie wozy MPK są blokowane przez stojące w korku samochody. Na razie pewne są cztery lokalizacje. Jednak nie jest wykluczone, że będą kolejne.

Na razie urzędnikom chodzi o ulice: Reymonta (od mostu Osobowickiego do bs. Tomasza strona wschodnia), Nowowiejską ( od Jedności Narodowej do Wygodnej), Sądową ( od ul. Krupniczej do pl. Legionów), Kołłątaja (od Piłsudskiego do Kościuszki).

Niestety, oznacza to, że na tych ulicach kierowcy stracą po jednym pasie ruchu. Kierowcy przekonują, że te zmiany nieznacznie tylko przyspieszą tramwaje, a oni muszą stać w sporych korkach.

– Od kiedy na Reymonta wydzielono torowisko w kierunku Pomorskiej, nawet poza godzinami zdarza się stać w korku. A przed wydzieleniem torowiska nie było tu takiego problemu – przekonuje Marcin Czajkowski, kierowca czerwonego seata. Dodaje, że zamiast zabierać zmotoryzowanym kolejne przestrzenie urzędnicy mogli by zadbać o istniejące już tram pasy.
– Świetnym przykładem jest ulica Pułaskiego, gdzie kiedyś wydzielono torowisko. Dziś część pasów się wytarła i nie wiadomo, czy są dwa czy jeden pas – mówi Czajkowski.

Motorniczowie MPK przekonują, że takie rozwiązanie daje efekty. Przyznają, że po wydzieleniu torowiska, w godzinach szczytu, dotychczasową trasę udaje się im pokonać szybciej. Zdarzają się jednak kierowcy, którzy, by ominąć korek, jadą torowiskiem.

Widać to bardzo często na Podwalu od pl. Jana Pawła II do pl. Orląt Lwowskich. Zdaniem pracowników MPK można to szybko ukrócić. Poza wymalowanymi liniami i znakami wystarczy ustawić plastikowe separatory, które znacznie utrudniłyby takie zachowanie.

Niestety zdaniem urzędników, to krok w złym kierunku. – Buspasy i wydzielone torowiska służą również do przemieszczania się służb ratowniczych. Oddzielenie ich separatorami od jezdni mogłoby spowodować utrudnienia dla służb – przekonuje Katarzyna Kasprzak z WIM.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 205

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

.

Nikt wam nie da tyle, ile my wam obiecamy...

h
heh

ile się na te czterypińcet trzeba natyrać. W jakim mieście się zarabia. Czy się ma rodzinę. Czy to jedyny dochód.

Wg któregoś z ostatnich raportów GUS 1% zarabia ponad 7,5k netto (ale oni mają trochę zrytą metodę liczenia, trzeba czytać: 1% zatrudnionych na etat w firmach zatrudniających powyżej x osób).

I co się rozumie przez 'obiektywizm'...

Znam trochę osób (IT), które zarabiają sporo więcej, i raczej traktują to jako normalność, a nie sukces.

A w ogóle, po co się uważać za człowieka sukcesu? To trzeba się porównywać z innymi, żeby się lepiej poczuć?

t
to

jest numer tymczasowej linii jeżdżącej tamtędy w miejsce 4-ki zawieszonej z powodu remontu.

f
ftff

1. Jak się mieszka za daleko od pracy, to może taniej jest się przeprowadzić?
2. Dla mnie stracony będzie czas za kierownicą, bo w zasadzie nie byłbym w stanie wtedy robić nic innego. A w MPK mogę poczytać, posłuchać audiobooka, oglądać kursy na telefonie.
3. Skoro jakość MPK jest na niezadowalającym poziomie, to lepiej chyba zadbać o to, żeby się poprawiała, a nie narzekać na każdą propozycję zmian? A w pewnych przypadkach jedyną opcją poprawy np. czasu przejazdu i wiarygodności będzie zapewnienie odrębnego pasa ruchu dla MPK.

4. Wreszcie - nie każdemu pracodawca zapewnia miejsce parkingowe, a są ludzie, którzy nie mają ochoty niszczyć trawników ani zastawiać chodników. To samo zresztą pod domem. Nawet mając pieniądze, nie każdy ma możliwość wykupienia garażu bądź miejsca parkingowego w bliskości domu.

Ciekawi mnie, w jaki pożyteczny sposób spędza Pan te 'odzyskane' minuty.

b
bym

się w takiej sytuacji po prostu przeprowadził na Oporów...

K
Komentator

Po co znów ? Mamy do wyboru całą paletę aktywnych działaczy społecznych, dotychczas uchylających się od udziału w polityce.

K
Komentator

Jak powyżej: to społecznicy, unikający dotąd udziału w polityce.

K
Komentator

Absolutnie: to zupełnie nowa formacja, której członkowie nie angażowali się politycznie.

k
kpiarz

To co, znów wybierzemy Wandę Ziembicką, Katarzynę Obarę i Macieja Zegana?

w
wieszcz

Właśnie cały problem tkwi w tych priorytetach i uprzywilejowaniach. Proszę sobie wyobrazić (można też sprawdzić), że nie posiadający żadnych udogodnień autobus linii 103 na pokonanie dystansu z pl. Jana Pawła II (dla wsiadających) na przystanek przy ul. Kolistej na Kozanowie (łącznie 10 przystanków) potrzebuje 13 minut. Natomiast, korzystający z wydzielonego torowiska oraz bajerów typu ITS tramwaj (do niedawna Plus), żeby znaleźć się w tym samym miejscu na Kozanowie - mimo, że ma tylko 7 a nie 10 przystanków) potrzebuje minutę więcej czasu. Zatem chyba nie w wydzieleniu bądź nie torowisk leży problem. Zatem, gdzie pies jest pogrzebany? A no w bolączce męczącej od lat wrocławskich fachowców od zielonej fali. Jadąc tramwajem na wspomnianej przeze mnie trasie, zwłaszcza w kierunku Centrum, proszę zwrócić uwagę jak funkcjonuje sygnalizacja świetlna. To jakby dwa niezależne od siebie systemy. Kiedy ul. Legnicką (np. pl. Strzegomski) samochody jadą na wprost, tramwaj mający jechać również na wprost czeka. Dopiero pod koniec zielonego cyklu dla samochodów otrzymuje sygnał zezwalający na wjazd na skrzyżowanie. Podobnie dzieje się na innych skrzyżowaniach. Wydzielanie na siłę torowisk tam gdzie robić tego nie trzeba jest zasłoną dymną dla urzędniczej nieudolności w zakresie sterowania ruchem.

C
CIN

Którym tramwajem mam jechać z Psiego Pola na Oporów? Samochodem póki co zajmuje mi to przed 7 rano 30min.

s
stary człowiek a może

Ty zaś masz mentalność PRL-owskiego kierownika sklepu, który uważał, że jakby ludzie nie wykupywali to by towar w sklepie był.

o
otko

Ci ludzie na których zwracasz uwagę znajdują się w tych 35% o których nie było mowy.
Czytamy ze zrozumieniem.
Moja wypowiedź dotyczy bardziej ludzi, którzy spokojnie mogli by wybrać inny środek transportu lecz tak jak ty wybierają złudny "komfort".
I właśnie przez taką mentalność są korki.
Ot co...

K
Komentator

A co to za porównanie ? :) Pan Dutkiewicz wywodził się z Platformy Obywatelskiej. A NIEZALEŻNI to ludzie, którzy posiadają doświadczenie w pracy społecznej, ale zawsze konsekwentnie trzymali się z dala od miejskich układów :) Rozumując w ten sposób, możemy wcale nie zagłosować, zostawiając Pana prezydenta u władzy...

k
kli

Genialne to, co piszesz. Zwróć jednak uwagę, że nie każdy ma kolorowo i kilka przesiadek w drodze do pracy, włączając spóźnienia itp, to stracona ponad godzina. Ja w samochodzie spędzam w korku maksymalnie 40 minut, bez korków około 20. Może Ty nie masz co robić, niemniej ja swój czas cenię. Wywalanie samochodów i wpychanie w to miejsce komunikacji zbiorowej, rowerów i innych protez nie rozwiąże problemu. A we Wrocławiu jakość usług MPK jest na takim poziomie, że nawet nie myślę o innym środku transportu, niż samochód. Wolę sobie postać w korku i posłuchać muzyki, niż zimą marznąć a latem się gotować w przeładowanym tramwaju.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3